۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

ابراهیم نبوی: با نیک آهنگ کوثر «مسئله شخصی» دارم!


دعوای ابراهیم نبوی و نیک آهنگ کوثر دارد جدی تر و آشکار تر میشود... بعد از کارتونی که هفتهٔ پیش نیک آهنگ از نبوی کشید ( پائینتر را ببینید)، ابراهیم نبوی هم امروز در برنامه تلویزیونی خوب صدای امریکا به نام «پارازیت» اعلام کرد که با نیک آهنگ مسئله دارد، و بعد هم گفت مسئله شان «شخصی» است و نمیخواهد آن را در ملاء عام توضیح بدهد.

به هر حال مسئله شان چه هست را فقط خودشان میدانند و خدا و شاید هم یکی دو نفر دیگر، اما این وسط من اگر قرار بود طرف بگیرم طرف نیک آهنگ را میگرفتم، چون کلا به نظر میرسد کمتر از خودش متشکر باشد، و کمی هم آدم با اخلاق تر و کم خشونت تری هست به نظرم (مصاحبهٔ نبوی با بنی صدر هنوز توی ذهنم مونده)، و ضمنا سابقه بسیجی هم ندارد تا جائی که من خبر دارم (نه اینکه سابقه بسیجی بودن به خودی خودش انسان را غیر قابل احترام کند، بخصوص که سالها پیش بوده باشد، اما جائی هم عرض کردم، طعم گس بسیجیّت که اینجا و آنجا بیرون میزند کمی توی ذوق آدم میخورد)، و مردم را هم دچار اسب تروا هم نکرده (بله، خودم کردم که لعنت بر خودم باد، ولی باز هم...) و بعدش هم نگفته دستم درد نکند خوب کاری کردم (جدی میگم، این ویدئو را ببینید که نبوی میگه هرکس موجب شد ۲۲ بهمن مردم جمع نشوند خوب کاری کرده دستش درد نکنه!). اوه، تا یادم نرفته، در ضمن نیک آهنگ مردم و فعالین خارج از کشور را هم عوضی و از این دست نامها خطاب نکرده است...

اما خوب، من که اهل طرف گرفتن در دعوای مردم نیستم، پس اجازه بدهید طرف نگیرم و فقط مدارک را ارائه بدهم و سریع از خدمت مرخص بشوم.

ببینید، این کاریکاتوری هست که نیک آهنگ از یکی از خدایان المپ نشین اصلاح طلبها، یعنی جناب مهاجرانی، تازان بر خر مراد (نه، اون یه اسب ترواست! نه، اون ابراهیم نبویه!) کشیده بود:



(که البته من هم با اون قسمت پولهای سبزش مخالفم).

و این هم کلیپ کوتاهی از برنامه «پارازیت»، آنجا که نبوی اعتراف میکند با نیک آهنگ مسئله شخصی دارد:




فعلا با اجازه.


پ.ن.

دوستان گرامی لطف کرده اند و در بالاترین و اینجا نظرات زیادی در مخالفت و موافقت با این متن گذاشته اند، و بی شک نظرهای تک تک شما دوستان اهمیت دارد و شایسته پاسخ است، اما از آنجا که سیستم نظر دهی بلاگر متاسفانه اجازه پاسخ دادن جدا جدا را به راحتی نمیدهد، و نیز از آنجا که بعضی «تم» های خاص در بسیاری از نظرات شما عزیزان تکرار شده است اجازه بدهید به چند نکته اینجا اشاره کنم به عنوان پاسخی به نظرات شما.

اول، به طور کلی عرض کنم که دلیل اصلی من برای اشاره به تنشی که بین جناب ابراهیم نبوی و همفکرانشان از قبیل آقای مهاجرانی و جناب نیک آهنگ کوثر و کسانی که افکارشان با ایشان نزدیکتر است به وجود آمده است این است که این تنش در نظر من تا حد زیادی طبیعت سیاسی و اجتماعی دارد، و تقریبا میتوان آن را یک تجلی دانست از دو گروه بندی کلی که این روزها بین گروههای معترضی که در جنبش سبز کنار هم آمده اند انجام میگیرد. اگرچه این گروه بندی ها در مقاطع مختلف طی یکسالی که از عمر جنبش گذشته تحت نامها و بهانه های مختلفی نمودار شده اند، اما به طور بسیار کلی شاید بشود گفت که اصل و شالوده این گروه بندی برمیگردد به این سئوال که آیا یک فرد یا گروه خاص به امکان ادامه اعتراض در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و بخصوص در تحت اصل ولایت فقیه معتقد میباشد یا خیر (و البته نیز اینکه آیا حاضر به اعلام صریح و واضح چنین موافقت یا مخالفتی هست یا خیر).

من معتقدم که این تنش و تضاربی است که باید حتما و هرچه سریعتر مورد بحث و گفتگوی مستقیم، باز، آزاد و عمومی در رده های مختلف جنبش قرار گیرد، و معتقدم بسیاری از تنشهائی که بخصوص بین گروههای منتسب به «اصلاح طلبان» و دیگرانی که خود را به آنها منسوب نمیدانند ایجاد شده است نمود و تجلی هائی از این تفاوت بنیادین هستند، و اگر این مسئله هرچه زودتر مورد بحث و گفتگوی مستقیم و صریح و در مقابل افکار عمومی قرار نگیرد، این تنش ها میتوانند با لرزه های مداوم محسوس و نامحسوسی که ایجاد میکنند به مرور زمان پیوندهای درونی جنبش را سست و همبستگی ملی را در مقابل رژیم کودتا به خطر بیاندازند.

بنا بر این، از آنجا که معتقدم این اختلافات بایستی هرچه زودتر به «سطح» کشانده شوند، و از آنجا که یکی از نمودهای این تنش و تضارب را در تنشهای بین ابراهیم نبوی و همفکرانش با نیک آهنگ کوثر و همفکرانش تشخیص داده ام، تصمیم به نوشتن این متن کردم تا به نوبه خودم به نوعی عمومی تر و روشن تر شدن این بحث کمک کرده باشم.

به عبارت دیگر، اگرچه ضمن متن فوق این را روشن کرده ام که شخصا خود را به کدام تفکر نزدیکتر و راحتتر احساس میکنم، اما در عین حال سعی کرده ام این نکته را نیز ابراز کنم که بحث و تضارب از نوع این از یکطرف لازم است و مفید است، و از طرف دیگر نیازی نیست به عنوان نوعی جنگ و تخریب تعبیر گردد. امیدوارم دوستانی هم که در نظرات اینجا یا در بالاترین چنین برداشتی از متن من کرده اند در تعبیرات خود تجدید نظر کنند و انصاف بدهند که چیز مخربی در متن من وجود ندارد، بلکه خواندن چنین متن ساده ای به عنوان یک متن مخرب یا مضر و غیره بیشتر نشان دهندهٔ عکس العمل تند و عدم تحمل برخی از دوستان است در قبال تضارب افکار و آراء و انتقاد از یکدیگر.

با تشکر مجدد از همه شما دوستان.

-- صادق رحیمی



۲۱ نظر:

  1. آقاي رحيمي تا آنجا كه من مي دانم در مورد اسب تروا آقاي نبوي مقاله اي نوشتند و بابت آن طرح عذرخواهي نمودند، بماند كه مردم آن طرح را مثبت فرض نموده بودند كه اجرا نمودند و اگرنه مي توانستند اجرا نكنند ولي متاسفانه همه مشكلات طرح را بعد از عدم موفقيت آن بيان شد و تا قبل آن در تمام وبلاگها تبليغ اين طرح مي شد.
    در مورد عوضي خطاب نمودن معترضان خارج از كشور نيز ذكر دو نكته ضروري است:
    اول آنكه ايشان در مقاله اي كه نوشتند دو معنا براي عوضي متصور شدند كه بيان نمودند منظورشان از عوضي به معناي موادبانه اش( قرار گرفتن در جاي اشتباه) مي باشد.
    دوم آنكه ايشان تمام معترضان خارج از كشور را عوضي خطاب نكردند و فقط آن دسته اي را كه حركتهاي راديكال انجام مي دهند و هزينه جنبش را بالا مي برند مورد خطاب قرار دادند.
    در مورد طرف كسي را گرفتن نيز بهتر نيست در اين دعوا ها كه به قول آقاي نبوي شخصي است من و شما دخالت نكنيم؟؟ اينطوري لآقل اميد بيشتري به رفع كدورت هست تا زماني كه ما بخواهيم دخالت كنيم.

    پاسخحذف
  2. آخه این آقا نبوی که چیزی نگفت. فکر میکنی نیک آهنگ با کسی مشکل شخصی نداره؟ همه کارهای این آدم واکنش های شخصیه. واقعن جای تاسف داره که چنین فردی را گنده کردن!

    پاسخحذف
  3. اتفاقا من برعكس فكر مي كنم. نيك آهنگ انعطافش در انتقاد پائين است. هنرمند خوبيست ولي ...

    پاسخحذف
  4. همین کاریکاتور عمق کینه و عدوات نیک آهنگ را با اصلاح طلبان نشان می دهد حالا بنده خدا یک طرحی داد ( اسب تراوا) و نیتش هم خیر بود که اگر خیر نبود بعد از آن معذرت خواهی نمی کردحالا به هر دلیل طرح عملی نشد ( البته من فکر می کنم سبزها تعدادشان به مراتب در روز 22 بهمن کمتر از روزهایی مثل روز قدس بود بگذریم ) من نمی دانم دیگه این آقا چرا پای مهاجرانی را وسط کشیده، این تفکر تفکر ولی فقیه است که هر شکستی را گردن دشمن می اندازد همه چیز را به صورت توطئه و زدو بند دیدن، تفکر شخص خامنه ای است که متاسفانه نیک آهنگ هم از این تفکر پیروی می کند و با توهین هایش به اصلاح طلبان و رهبران جنبش سبز باعث ایجاد تفرقه بین جنبش می شود.

    پاسخحذف
  5. الان باید همگی متحد یکدل یکزبان باشیم تا از شر حکومت ظلم و جور و فساد و ترور و قتل و تجاوز رهایی یابیم! کسانی که این اختلافات را سبب می شوند یا نادانند یا عمال و مزدوران حکومت فاسد آخوندی هستند!

    پاسخحذف
  6. نمی دونم طنزهایی که نیک آهنگ توی زمانه می نوشت رو خوندین یا نه، اگه نخوندین سری به آرشیو زمانه بزنین و متن هاش رو بخونین، یه عالمه فحش و افترا و کلمات رکیک رو به هم چسپونده و اسمش رو گذاشته طنز، سری هم به نظرات خوانندگان اون مطالب بزنین که مطمئن بشین این فقط نظر من نیست، مخاطبین همین مطلبی هم که نوشتین تا الان با من هم عقیده بودن، از لحاظ رعایت ادب و احترام نبوی و نیک آهنگ اصلا قابل قیاس نیستن، من به عنوان کسی که بیش از 10 ساله همه متن های ایشون رو میخونم تا حالا هیچ بی احترامی ای از ایشون نسبت به کسی ندیدم، در مورد قضیه عوضی دوستمون اون بالا توضیح کافی رو دادن، اینکه در مورد شخص بزرگی مثل آقای نبوی اینجوری حرف میزنین منصفانه نیست، اگه صرفا به حاطر داشتن سابقه بسیجی بودن یکی رو انکار می کنین باید از شما بپرسم پس فرق شما با حکومتی ها چیه؟ به اعتقاد من برای هر اندیشه ای باید احترام قائل شد ولو اون اندیشه مخالف ما باشه، از طرف دیگه شما اگه سوابق آقای نبوی رو مطالعه کنین و بیشتر در جریان سیر تفکراتشون می بودین می بینین که هم بسیجی بودن ایشون قابل دفاعه هم شرایط و تفکرات الانشون، موفق و پیروز باشی

    پاسخحذف
  7. واقعا جای بسی تاسف دارد آدم هایی که خود را طنز پرداز می نامند ، از کمترین ظرفیت درک مطلب و خود داری از اهانت برخوردار نیستند. اصلا مقوله طنز بر مسامحه و گذشت بنا شده، فرض کنیم که نیک آهنگ کاملا بی انصافانه برخورد کرده باشد... که البته هم کرده، ولی این آقای نبوی هم نباید یک مساله سیاسی اجتماعی را تبدیل به جنگ و دعوای شخصی بکند.
    البته بدبختانه این فقط مشکل جنابان آقایان نیست ، جامعه روشنفکری ایران در طول صد و اندی سال قبل هر چه از عمرش گذشته [هردمبیلانه تر] با وقایع سیاسی کشور برخورد کرده و هر چه پا به کشور های خارجی ، بیشتر و بیشتر گذاشته نیز کورکورانه تر نسبت به نقد و انتقاد برخورد کرده است. فقط می توانم بگویم این آقایان نشان دادند که هنوز به سن و سال بلوغ نرسیده اند.
    مازیار از نیو یورک

    پاسخحذف
  8. سلام
    این دقیقا برنامه طراحی شده دشمنان آزادی ایران و ایرانی است که دارد اجرا میشود یعنی ایجاد یک اختلاف بین سران جنبش و یا بزرگ کردن و برجسته کردن و دامن زدن به اختلاف آنها. آخر کدام دو آدم زنده و با ارده ای وجود دارند که هیچ اختلاف یا مشکلی با هم نداشته باشند؟ مهم این است که ما با وجود همه اختلافات و همه رنگین کمانی که در جنبش سبز وجود دارد بتوانیم در کنار هم برای آزادی تلاش کنیم .
    به امید تحمل صدای مخالف.

    پاسخحذف
  9. سلام
    این دقیقا برنامه طراحی شده دشمنان آزادی ایران و ایرانی است که دارد اجرا میشود یعنی ایجاد یک اختلاف بین سران جنبش و یا بزرگ کردن و برجسته کردن و دامن زدن به اختلاف آنها. آخر کدام دو آدم زنده و با ارده ای وجود دارند که هیچ اختلاف یا مشکلی با هم نداشته باشند؟ مهم این است که ما با وجود همه اختلافات و همه رنگین کمانی که در جنبش سبز وجود دارد بتوانیم در کنار هم برای آزادی تلاش کنیم .
    به امید تحمل صدای مخالف.

    پاسخحذف
  10. دقیقا!!
    در مصاحبه با بنی صدر عمق بی سوادی ی نبوی اشکار میشه.
    گذشته از بی سوادی،ایشان بسیار از خودش راضی است که البته خدا شفایش دهد.

    پاسخحذف
  11. به نظرم داريد در مورد آقاي نبوي بي انصافي مي كنيد . ايشون سالها براي همين مردم زحمت كشيده اند و با طنزهاي جالبي كه نوشته به مردم روحيه داده و كيهاني ها و فاطمه رجبي ها را حسابي نقره داغ كرده.
    پس به عنوان يك همراه بايد گرامي داشته شود همانطور كه نيك آهنگ گرامي هست.
    به نظرم گرد اين اختلافات ناچيز و حرف ها يا كلمات خاص نگرديد و به خاطر يه دستمال قيصريه رو به آتيش نكشيد.
    من خودم روز ۲۲ بهمن به خاطر اين كه موسوي گفته بود بياين ميدون آزادي ، رفتم اونجا. فرداش بود كه شنيدم يه طرحي بوده به اسم اسب تروا. بنابراين ما خودمون خواسته بوديم نه آقاي نبوي . ايشونو من دوست دارم وسپاسگزارش هستم همچنان كه باقي ياران سبزم را ...

    پاسخحذف
  12. نبوی برای جیبش نوشته نه برای مردم، اینکه فاطی تجبی را داغ کرده باشه نشانه آزاد مردی نیست

    پاسخحذف
  13. ناراحت نشین از بابت چیزی که میگم :
    ولی منم با نیک آهنگ مشکل شخصی دارم، از همون روز اول هم داشتم حتا قبل از جنبش سبز :
    ۱. این که کاریکاتور هاش واقعن بد و ضعیف هستن، اصلان قلمش فاجعه است.
    ۲. ایشون کاریکاتور رو با هجو و هزل اشتباه گرفته هر چی بار هر کی دلش بخواد میکنه.
    ۳. باشه این آقا مثله ابراهیم نبوی بسیجی نبوده مثله موسوی تند نبوده ولی آخه من که یادم نمیره تا همین چند وقته پیش کاریکاتور خامنه ی رو نمیکشید هیچ اشکالی هم نداره ولی خب بقیه هم میتونن اینو بکنن دست مایه هر روز بزنن تو سرش !
    ۴. مرض نیک آهنگ رو من میدونم چیه چون خیلی از مردم دنیا به خصوص جهان سوم بهش مبتلا این که دوست دارن در مرکز توجه باشن. آخه مرد حسابی تو بی بی سی هر چی از دهنت در میاد بار روزنامههای اصلاح طلب میکنی یک مدت موسوی رو مسخره میکنی بعد کروبی بعد نبوی از اون ور مهاجرانی!
    ۵. البته تا فقط کاریکاتور میکشه مشکلی نیست کاریکاتوریسته و خودش میدونه کاریکاتور چه کسی رو بکشه! اما نیکی جان جون هر کی که دوست داری بیانیه و یاد داشت سیاسی ننویس !

    پاسخحذف
  14. کاریکاتورهایه نیک اهنگ از وقتی رفته خارج داره روز به روز بدتر و بدتر میشه. این یکی هم از بدترین کاریکاتورهاشه. این اصلا کاریکاتور نیست رسما فحشه

    پاسخحذف
  15. با علیرضا موافقم
    نیک اهنگ قبلا کاراش خوب بود ولی الان داره فقط به جنبش لطمه میزنه... کم کم میتونه کاریکاتوراشو بده کیهان چاپ کنه

    پاسخحذف
  16. آقای رحیمی از شما بعید بود یه مساله حاشیه ای را گنده کنی. آخه بگو از توی این کار چه راهکاری در میاد؟ اگه از نزدیک این آقای نیک آهنگ را می شناختی می فهیمدی چه آدم بی سواد و کم طرفیته.

    پاسخحذف
  17. دوست های عزیز من یک نظر به نظر قبلیم اضافه کنم اونم اینکه من امیدوارم نیک آهنگ کم کم پخته تر و بهتر بشه با گذر زمان همین مصاحبه ابراهیم نبوی رو ببینید و با کار های الان مقایسه کنید کلی پیشرفت کرده. آخه اینم مصاحبه شد تو انجام دادی! آدم مگه وسطه مصاحبه جدی متلک میندازه و خودش و لوس میکنه! البته این ابراهیم خان کلان یه مقدار صداش اعصاب خرد کنه ، من نوشتها ش رو ترجیح میدم!

    پاسخحذف
  18. چرا آقای نبوی نباید جواب یک سوال را راست و حسینی بگوید و طفره برود؟؟من کاری ندارم که حق با کدام طرف است ولی دلیلی هم ندرد که شما اینقدر بیظرفیت باشید که از یک مصاحبه به ین کوچکی برای تخریب و زیر آب زدن استفاده میکنید

    پاسخحذف
  19. من از شماو آقای نیک آهنگ کوثر برای این متن و کاریکاتور ممنونم. کاریکاتورش خیلی بجاو درست بود. این آقای نبوی بیشتر به کیسه کشی نظام و حفظ آن و لجن پراکنی علیه جریانات ضد جمهوری اسلامی مشغول است تا چیز دیگر، غافل که با این لیف و سفیدابها چهره نظام تطهیر نمیشود. از دروغگویی ها و جعل تاریخ که بگذریم این فرماندهی و اسب تراواشان که دیگه شاهکار بود.

    پاسخحذف
  20. با تشکر فراوان از دوستان گرامی که نظرهای خود را در موافقت یا مخالفت با متن ارسال کرده اند، و با عرض پوزش از عدم امکان پاسخ دادن تک به تک، لطفا پاسخ کلی من به نظرات شما عزیزان را که در پای متن اصلی با رنگی متفاوت اضافه کرده ام ببینید. با تشکر مجدد از همه شما عزیزان.

    پاسخحذف
  21. مثلا ماها قراره مخالفین خودمونو هم نحمل کنیم. اینطوری که موافقین رو هم داریم می کوبیم . این موظوعو وللش بریم سراغ اهداف اصلی

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد