۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

مستند ایران و غرب، قسمت سوم: معمای اتمی تا ورود معجزهٔ هزاره سوم

این قسمت سوم از مستند بسیار خوب «ایران و غرب» ساخته شده توسط بی بی سی، است، که دیدن آن را به تمام دوستانی که به تاریخ معاصر ایران علاقه مند هستند توصیه میکنم. این مستند در سه قسمت تولید شده، که هر کدام حدود یک ساعت است.

این مستند که سال گذشته به مناسبت سی امین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران پخش شد، پر است از مصاحبه با شخصیتهای مهم در تاریخ معاصر ایران، و قطعه فیلمهائی که بخصوص در این روزهای بازخوانی و بازیادگیری از انقلاب ۵۷ برای ما از اهمیت خاصی برخوردارند. قابل ذکر است که این مستند چند ماه پیش (در ماه دسامبر گذشته) موفق به دریافت جایزه بسیار پر اهمیت «گریرسون Grierson Award» به عنوان بهترین فیلم مستند سال گشت (اینجا را هم ببینید).

قسمت سوم با تقابل و کشمکشهای ایران و امریکا در عراق و افغانستان در دوره خاتمی آغاز میشود و با مرور بر اتفاقاتی همچون مشکلات داخلی خاتمی، حمله القاعده به برجهای دوقلو، کشف برنامه های اتمی ایران و مشکلات دیپلماتیک ناشی از آن ادامه میابد تا به ورود احمدی نژاد به صحنه سیاسی و تاثیر مخرب آن بر روابط بین المللی ایران ختم شود.

توصیه میکنم فیلم را در حالت تمام صفحه (full screen) ببینید. اگرچه اغلب مصاحبه ها به فارسی میباشند، متاسفانه زبان اصلی فیلم انگلیسی است.



در صورت نیاز میتوانید فیلم فوق را از طریق این لینک دانلود کنید



هیچ نظری موجود نیست:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد