۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

مستند ایران و غرب، قسمت دوم:‌ از گروگانهای امریکائی و جنگ عراق تا خاتمی و انرژی هسته ای

این قسمت دوم از مستند بسیار خوب «ایران و غرب» ساخته شده توسط بی بی سی، است، که دیدن آن را به تمام دوستانی که به تاریخ معاصر ایران علاقه مند هستند توصیه میکنم. این مستند در سه قسمت تولید شده، که هر کدام حدود یک ساعت است.

این مستند که سال گذشته به مناسبت سی امین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران پخش شد، پر است از مصاحبه با شخصیتهای مهم در تاریخ معاصر ایران، و قطعه فیلمهائی که بخصوص در این روزهای بازخوانی و بازیادگیری از انقلاب ۵۷ برای ما از اهمیت خاصی برخوردارند. قابل ذکر است که این مستند چند ماه پیش (در ماه دسامبر گذشته) موفق به دریافت جایزه بسیار پر اهمیت «گریرسون Grierson Award» به عنوان بهترین فیلم مستند سال گشت (اینجا را هم ببینید).

این قسمت مروری دارد بر جنبه های مختلف جنگ ایران و عراق، از جمله تاثیر آن بر روابط ایران و غرب، نقش ایران در لبنان، تاسیس حزب الله به فرمان خمینی، مشارکت ایران در عملیات مختلف تروریستی بر علیه نیروهای امریکائی از جمله بمبگذاری ها و گروگان گیری ها توسط نیروهای لبنانی و نقش و تاثیر ایران بر سیاستهای داخلی فرانسه و آمریکا، جرائم جنگی صدام حسین در طول جنگ با ایران و دلایل غرب برای بستن چشم خود بر آن جنایات، نوشیدن جام زهر توسط خمینی و مرگ او در مدت کوتاهی پس از آن، به قدرت رسیدن خامنه ای و نقش رفسنجانی، تلاشهای رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری خود برای بهبود روابط با امریکا، حمله امریکا به عراق پس از اشغال کویت توسط صدام، و ورود خاتمی به صحنه سیاسی و آغاز دورهٔ گفتگوی بین تمدنها...

توصیه میکنم فیلم را در حالت تمام صفحه (full screen) ببینید. اگرچه اغلب مصاحبه ها به فارسی میباشند، متاسفانه زبان اصلی فیلم انگلیسی است.





در صورت نیاز فیلم فوق را میتوانید از طریق این لینک دانلود کنید.


<-- قسمت اول .. .. .... .... ... . . . . . . قسمت سوم -->



هیچ نظری موجود نیست:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد