۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

راجی صمغ آبادی: خبرنگار کیهان که در سال ۵۷ جنبش سبز را پیشگوئی کرد

این از آن داستانهاست که هیچ احتیاجی به شرح و تفسیر ندارد. این کلیپ دو دقیقه ای را ببینید، یک مصاحبه است در زمانی که خمینی تازه وارد ایران شده بود، بختیار هنوز نخست وزیر بود و به مطبوعات آزادی کامل داده بود، و مردم تازه داشتند احساس میکردند که انقلاب واقعا پیروز شده و بهار آزادی از راه رسیده است . . .

این مصاحبه یک خبرنگار سویسی است با فردی به نام «راجی صمغ آبادی»، که خبرنگار روزنامه کیهان بود. مصاحبه به زبان انگلیسی انجام شده است و گوینده آن را به فرانسوی ترجمه میکند. دوستانی که انگلیسی یا فرانسوی نمیدانند میتوانند متن ترجمهٔ فارسی محتوای ویدئو را در زیر آن ببینند.



در صورت علاقه نسخه ای از این ویدئو با حجم و کیفیت کمتر را از طریق این لینک
و یا نسخه ای با حجم و کیفیت بالاتر را از طریق این لینک دانلود کنید
.

متن ویدئو:

گوینده: از آنجا که رادیو و تلویزیون در کنترل ارتش هستند، دولت بختیار تنها قادر بوده است آزادی مطبوعات را اعلام کند، و روزنامه نگارها این آزادی را تمرین میکنند. پس از روزهای تحمل سانسور، امروز مطبوعات به پشتیبان از خمینی مینویسند. اما آیا این آزادی واقعی است؟

«راجی صمغ آبادی»، روزنامه نگار کیهان، میگوید: «بله ما آزادی کامل مطبوعات داریم، البته این به لطف آقای بختیار نیست، ما آزادیم چون هزاران نفر حاضر شدند تا جان خود را برای دفاع از آزادی و حقوق خودشان بدهند، و چون انقلاب به پیروزی رسیده است.».

خبرنگار:‌ «فکر نمیکنید که آزادی مطبوعات در یک جمهوری اسلامی ممکن است مسئله ای باشد؟»

صمغ آبادی: «ببینید، این انقلاب تنها یک انقلاب اسلامی نیست، ما انقلاب کردیم چون ساختار اجتماعی و اقتصادی این رژیم در حال مرگ قادر به حل مسائل جامعه نبود، و به این دلیل ما انقلاب کردیم. مسائل اساسی جامعه ما لاینحل مانده بودند و این رژیم پیش از انقلاب هم حکم مرده ای را داشت. پس اسلام تنها چیزی نیست که ما میخواهیم. چیزی که مردم در عمل میخواهند آزادی است، مطبوعات، آزادی بیان، آزادی تشکلات، و غیره. پس اگر یک جمهوری اسلامی جایگزین این رژیم بشود و آنوقت سعی کند که همان کارهای گذشته را تکرار کند، با انقلابی شبیه به همین که الان در خیابانها داریم روبرو خواهد شد!»

ضمنا، دوستانی که علاقه مند باشند پیشنهاد میکنم نگاهی هم به این مقاله از مجله تایم بیاندازید که حدود دو سال بعد از مصاحبه فوق در فوریهٔ 1981 از سرنوشت این خبرنگار کیهان مینویسد. در مقاله آمده که وقتی خمینی تصمیم به سربه نیست کردن صادق قطب زاده که از نزدیکان خودش بود گرفت (اینجا را هم ببینید)، سربازان گمنام امام به سراغ راجی صمغ آبادی آمدند و با تهدید به قتل و انجام اعدام ساختگی (از همان روزهای اول اعدام ساختگی را هم اختراع کرده بودند!) از او خواستند که به تلویزیون بیاید و اعتراف کند (بله، این تکنیک را هم زود کشف کرده بودند) که صادق قطب زاده جاسوس سازمان سیا میباشد.... صمغ آبادی نهایتا موفق شد از ایران فرار کند و برای زندگی به امریکا برود . . . جزئیات بیشتری را میتوانید در مقاله تایم بخوانید.


۳ نظر:

  1. عزیز ویدیوهای شاهکاری میذاری.

    خصوصا اون ویدیوی پست روزنامه آیندگان رو که ظاهرا قسمتی از یه مستند هست میشه لطفا بگی که میشه کلش رو جایی دید؟

    ممنون

    پاسخحذف
  2. متشکرم از لطف شما دوست عزیز.
    بله، حتما. کلیپ مربوط به آیندگان را همانطور که حدس زدید از یک مستند طولانی تر در مورد آزادی بیان در ایران برداشته بودم که تحت نام «شب بعد از انقلاب» منتشر شده است. این مستند بسیار جالبی است و میتوانید نسخهٔ کامل آن را در این آدرس ببینید: http://vodpod.com/watch/2603084-night-after-the-revolution-

    پاسخحذف
  3. بسیار جالب بود.متشکرم

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد