۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

خدمت همه آنهائی که خواستار بازگشت به زمان «امام خمینی» هستند...


ابتدا، شکر میگوئیم خدایان را که ما را در روزگاری به دنیا پرتاب کردند که وسائل ضبط صوت و تصویر قبلا اختراع گردیده بودند.

اما بعد، از آنجا که ده دوازده سالی است که رجال دینی مملکت قحط الرجالستانی ما طی یک رنسانس خارق العاده موفق شده اند تا یک پشتک واروی جانانهٔ ایدئولوژیکی بزنند و نوستالژی مدرن، ناز، و «اصلاح طلبانهٔ» بازگشت به روزهای صدر انقلاب را جایگزین نوستالژی عقب افتاده، خشن و «بنیاد گرایانهٔ» بازگشت به روزهای صدر اسلام نمایند، و از آنجا که از این مزخرفات خود دست بردار هم نیستند، الاحقر صاحب کالچراللاجیک این دسته گل کوچک از جانب امام راحل را که به رایحهٔ خوشگوار صدر انقلاب مشحون است به خدمت آن عزیزان تقدیم مینماید، باشد که آنرا حسابی ببویند و چه بسا فرجی شود و از عطر دل انگیزش آنها هم به خود آیند . . .

تاریخ این سخنرانی ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ هست، یعنی فقط چهار ماه پس از تاسیس جمهوری اسلامی. متن کامل سخنرانی را میتوانید در کتاب «صحیفه امام»، جلد نهم، صفحات ۲۸۱-۲۸۴ پیدا کنید.



در صورت نیاز ویدئوی فوق را میتوانید از طریق این لینک دانلود کنید.


متن صحبتهای آیت الله به شرح‌ زیر است:

اگر ما از اول كه رژيم فاسد را شكستيم و اين سد بسيار فاسد را خراب كرديم، به طور انقلابي عمل كرده بوديم، قلم تمام مطبوعات را شكسته بوديم و تمام مجلات فاسد و مطبوعات فاسد را تعطيل كرده بوديم و روساي آنها را به محاكمه كشيده بوديم و حزب هاي فاسد را ممنوع اعلام كرده بوديم و روساي آنها را به سزاي خودشان رسانده بوديم و چوبه هاي دار را در ميدان هاي بزرگ برپا كرده بوديم و مفسدين و فاسدين را درو كرده بوديم، اين زحمت ها پيش نمي آمد.

من از پيشگاه خداي متعال و از پيشگاه ملت عزيز عذر مي خواهم، خطاي خودمان را عذر مي خواهم. خطای خودمان را عذر میخواهم. ما مردم انقلابي نبوديم [این قسمت از فیلم حذف شده: دولت ما انقلابي نيست، ارتش ما انقلابي نيست، ژاندارمري ما انقلابي نيست، شهرباني ما انقلابي نيست، پاسداران ما هم انقلابي نيستند، من هم انقلابي نيستم.] اگر ما انقلابي بوديم، اجازه نمي داديم اينها اظهار وجود كنند. تمام احزاب را ممنوع اعلام مي كرديم ، تمام جبهه ها را ممنوع اعلام مي كرديم، يك حزب! و آن "حزب الله، حزب مستضعفين ! و من توبه مي كنم از اين اشتباهي كه كردم. و من اعلام مي كنم به اين قشرهاي فاسد در سرتاسر ايران كه اگر سر جاي خودشان ننشينند ما به طور انقلابي با آنها عمل مي كنيم.

[خلایق: صحیح است! صحیح‌ است! صحیح است!]

مولای ما، امیرالمومنین سلام الله علیه، آن مرد نمونه عالم ، آن انسان به تمام معنا انسان، آنكه در عبادت آنطور بود و در زهد و تقوا آنطور، و در رحم و مروت آنطور، و بامستضعفین آنطور بود، با مستكبرین و با كسانی كه توطئه می كنند شمشیر را میکشت [می كشید] و هفتصد نفر را در یك روز، چنانچه نقل می كنند، از یهود بنی قریضه كه نظیراسرائیل بود و اینها از نسل آنها شاید باشند، از دم شمشیر گذراند! خدای تبارك و تعالی در موضع عفو و رحمت رحیم است . و در موضع انتقام ، انتقامجو. امام مسلمین هم اینطور بود، در موقع رحمت ، رحمت ؛ و در موقع انتقام ، انتقام. ما نمی ترسیم از اینكه درروزنامه های سابق ، در روزنامه های خارج از ایران، برای [در مورد] ما چیزی بنویسند. مانمی خواهیم وجاهت در ایران، در خارج كشور پیدا بكنیم! ما می خواهیم به امر خدا عمل كنیم! و خواهیم كرد!

[خلایق: صحیح است! صحیح‌ است! صحیح است!]


پ.ن.
دوست ناشناسی در نظری که گذاشته اند فرموده اند:‌ «سرکوبگران برای سرکوب همیشه به خمینی و گفته هایش استناد می کنند. شما هم با این ویدئو برای سرکوبگران خوراک تهیه کردید.» ضمن عرض تشکر خدمت دوست عزیزی که نظر مهم فوق را گذاشته اند، به دلیل اهمیتی که برای این مسئله قائلم تصمیم گرفتم پاسخم را به جای قسمت نظرات به عنوان یک پی نوشت به شرح زیر اضافه کنم:

دوست گرامی، اولا متشکرم که این موضوع را اشاره کردید، چون به نظرم این دقیقا نگرانی تعداد زیادی از دوستان هست، که استدلال میکنند باید این نوع مطالب را سعی کنیم زیاد مطرح نکنیم چرا که کودتاگران از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه ها و تبلیغات خودشان عملا با استفاده از همین نوع گفته های خمینی عمل سرکوب خشونت بار خودشان را توجیه میکنند.

این بحث بسیار مهمی است دوستان، و از شما خواهش میکنم دقت کنید چرا که یک نکته بسیار اساسی اما نامحسوس در این نوع استدلال هست که باید مورد توجه قرار بگیرد، و این نکته ای است که اگر مرتفع شود آنوقت قدرت بسیار زیادی از چنگ سرکوبگران خارج خواهد شد که در حال حاضر به دلیل اختلاط بعضی مسائل (اختلاطی که عمدتا توسط اصلاح طلبان به وجود آمده است که در واقع «دو دل» هستند، یک دلشان با مردم است و یک دلشان با نظام اسلامی) در دستشان است و بر علیه ما استفاده میکنند. ما اگر ذهنیتمان را در اینمورد تغییر بدهیم اسلحهٔ بسیار مهمی را از آنها گرفته ایم.

ببینید، نکته اینجاست که هنگامی که من و شما از استدلالی مثل استدلال بالا استفاده میکنیم، داریم به تلویح این را قبول میکنیم که خمینی مرجع تفکر بدون قید و شرط است، و آنچه او گفته است محک و معیار نهائی محسوب میشود، و این سلاح مرگباری در دست آنها میگذارد، چون باور کنید، تفکر آنها (احمدی نژاد و شرکاء) بسیار نزدیکتر و مشابه تر است به تفکر خمینی تا تفکر من و شما و مردم جنبش سبز.

بگذارید مثال بسیار ساده ای بزنم . شما مجسم کنید اگر صدا و سیما میخواست از یک سخنرانی از شاه مثلا استفاده کند، که در آن گفته شده باید مخالفها شدیدا سرکوب شوند، و بگوید بر اساس این ما میخواهیم با جنبش سبز برخورد کنیم، خوب آیا اینچنین استفاده ای اصلا عملی بود؟ البته که خیر، و دلیلش هم این که شاه را نه ما و نه صدا و سیما به عنوان مرجع قضاوت قبول نداریم. یا از طرف دیگر اگر مثلا احمدی نژاد یا شریعتمداری امروز بروند پشت میکروفن و بگوید این خس و خاشاکها خیلی آدم های بدی هستند و خائن هستند و چه و چه و باید حسابشان را برسیم. خوب آیا آنوقت شما در قبال منتشر شدن و مورد بحث قرار گرفتن حرفهای اینها مثلا در همین وبلاگ هم همین نوع نگرانی را خواهید داشت؟ من که فکر نمیکنم.

مطمئنم متوجه حرفم هستید البته، که تنها زمانی حرفهای خمینی میتواند برای ما نگران کننده محسوب شود که خودمان در ذهنمان حرفهای وی را دارای وزن و نوعی مرجع قضاوت بدانیم. و خوب، همه مان متوجهیم البته که در ذهن بسیاری از ما ممکن است هنوز چنین هم باشد، به هر حال سی سال تمام تبلیغات عمیق و شدید شده که حرف ایشان در واقع حرف خود خداست و در اعماق ذهنمان حک شده احترام بدون سئوال و چون و چرا به خمینی. اما از طرف دیگر، دقیقا به همین جهت است که بایستی این ویدئوها را از پستو ها بیرون کشید و در مقابل نور روز گرفت تا درست ببینیم که واقعا آیا این نوع شخصیت و طریق تفکر ارزش این را دارد که معیار و مرجع تفکر و تصمیم گیری ما باشد؟


۲۹ نظر:

  1. اوه، پیرمرد ترکونده. این ویدیو ها از کجا گیر میاری؟!

    پاسخحذف
  2. khob in harfhaye hazrate Emam chizi ajib nist. dar zamani ke sardarane Eslam wa enghelab ro yeki pas az digari terror mikardand. tawaghgho dashtid ke emame ommate Eslam che begooyad? raafat ta che had? harfhaye ishan zeddiati ba rohiate eslami wa enghelabie mellate iran nadarad.

    پاسخحذف
  3. لاکن ما می خواهیم در هَمَه جای این مملکت آباد بشاشیم و برینیم و خواهیم شاشید و خواهیم رید.
    دیدیم که چکار کرد و چکار می کنند. با اینها فقط باید مانند خودشان برخورد کرد.
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرند گاو و خر 

    پاسخحذف
  4. سرکوبگران برای سرکوب همیشه به خمینی و گفته هایش استناد می کنند. شما هم با این ویدئو برای سرکوبگران خوراک تهیه کردید.

    پاسخحذف
  5. ریدم دهن امام امت و همه کس وکارش و هرکی طرف داره اون پیره خره
    با تویی که ازش طرفداری می کنی مخصوصا

    پاسخحذف
  6. بعضی از این کامنت ها نشون میده هرج و مرج طلب ها و بی تربیت های نادان کاری به اصلاح طلبی ندارند فقط هرکی فحش میده میرن دنبالش هوراهورا می کنن! ماشالا رجال سیاسی بی نزاکت ه کم نداریم که یه مشت لات و لوت دنبال خودش بندازه شروع کنه به سران کشور فحش بده!!! و حمله کنه به سطل زباله!!!!!!!!!

    پاسخحذف
  7. مرگ تر خمینی قاتل و دجال و کل امامان فاسد

    پاسخحذف
  8. من كاری به سخنان خمينی ندارم، ما از اين جور آدمها همه جا داريم ولی فكر نميكنيد گناه از خودمون بود كه دنبال اين راه افتاديم؟ فكر نميكنيد گناه از خودمون بود كه يك هو يكی را برديم بالا؟ اينك هم موسوی را بدون دليل و بررسی داريم ميبيرم بالا؟ چرا؟ چرا پيش از اينكه يكی را بكنيم خدا، خوب نميرويم ببنيم كی هست؟ چی ميگه؟ خمينی پيش از اينكه خمينی بشه از اين سخنان بسيار گفته بود ولی ما هيچكدام از ما حتا رساله او را هم نخونديم. چرا؟ كدام يكی از شما قران را خونده؟
    زندگی ما ايرانيان همين خواهد بود، امروز خمينی فردا ديگری و اين داستان همچنان دنبال خواهد شد، تا زمانی كه آگاه شويم و ببنيم.

    پاسخحذف
  9. با سپاس از شما.

    برای دیرباوران این هم لینک مطلب:
    http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=58950&vn=9&gpn=280&mi=4364

    پاسخحذف
  10. آقا این مطالب عالی اند ولی اینکه این حکومت با این خفقان عریان تونسته ۳۰ سال ادامه پیدا کند باید ریشه یابی بشه

    پاسخحذف
  11. با تشکر از تمام دوستان عزیزی که نظر گذاشته اند، و طبق معمول عذر خواهی از اینکه قادر نیستم به تک تک نظرات مهم و مفید شما پاسخ بدهم، چه اینجا و چه در بالاترین.

    دوستان، من این متون و محتوا را تنها با قصد آگاه سازی است که به خدمت شما ارائه میکنم، و خوشحالم که از نوع کامنت ها و عکس المعل های شما دوستان میبینم که شما هم به این نکته توجه دارید که اگرچه من به هر حال عقاید شخصی خودم را نمیخواهم که پنهان کنم از خواننده های محترم، اما در عین حال سعی میکنم آن را از محتوای مطالب جدا کنم حتی الامکان و محتوی را دقیقا همانطور که به دست آورده ام ارائه کنم، بدون کم و زیاد کردن مطلب.

    با تشکر مجدد از تمام شما خوبان.

    پاسخحذف
  12. یک نکته کوچک خدمت دوست ناشناس آخر که فرموده اند باید این که چطور مردم این چیزها را قبول کرده اند ریشه یابی بشود، عرض کنم که من صد در صد با شما موافقم و یکی از سئوال های عمدهٔ کار آکادمیک من هم در همین زمینه هاست. اما در عین حال حتما موافق هستید با من که برای اینکه بشود به طور جمعی به حل مسئله ای پرداخت، ابتدا باید کاری کنیم که لااقل صورت مسئله مورد قبول همه هست! الان وضعی که در مورد آقای خمینی وجود دارد به نحوی است که هر گروهی بسته به منافع خودش ایشان را به یک نحوی ارائه داده است، بنا بر این یکی از تلاشهای من در ارائه مطلبی مثل این این است که سعی کنم حقیقت را آنچنانکه بوده است، نه آنچنانکه آرزو میکنیم بود یا اعتقاد داریم بوده، خدمت دوستان ارائه کنم تا شاید به مرور زمان همراه با تلاشهائی از این قبیل از جانب دیگران، بتوانیم تصویر منصفانه و واقع گرایانه ای از آنچه که بوده است را به دست بیاوریم، چیزی که بخصوص الان که در شرف یک تغییر بسیار بزرگ دیگر در جامعه و سیاست کشورمان هستیم بسیار مهم است به نظر من.

    پاسخحذف
  13. همچنین خدمت دوست ناشناس دیگری که صحبتهای خوبی کرده اند و در پایان فرموده اند «زندگی ما ايرانيان همين خواهد بود، امروز خمينی فردا ديگری و اين داستان همچنان دنبال خواهد شد، تا زمانی كه آگاه شويم و ببنيم.» باید عرض کنم که کاملا با با این نتیجه گیری شما هم عقیده ام و تشکر میکنم از نکته خوبی که اشاره کردید، و همانطور که در پاسخ قبلیم هم اشاره کردم، این یکی از اساسی ترین سئوالاتی است که در جامعه امروز نیاز داریم به آن پاسخ بدهیم، اگر میخواهیم که باز دوباره و چند باره در همان چاله دیکتاتوری که هزاران سال است اسیرش هستیم نیافتیم.

    پاسخحذف
  14. «سرکوبگران برای سرکوب همیشه به خمینی
    و گفته هایش استناد می کنند. شما هم با
    این ویدئو برای سرکوبگران خوراک تهیه
    کردید.»

    دوست ناشناس عزیز که نظر فوق را گذاشته اید، پاسخ شما را در زیر متن اصلی به صورت یک پی نوشت عرض کرده ام.

    پاسخحذف
  15. در ضمن شرايط زماني و موقعيت بيان اين موارد را بايد در نظر داشت.
    خوب يادم هست زمان اصلاحات در يكي از روزنامه ها مقاله اي بود كه موضع مطهري را با طالبان مقايسه كرده و اولي را تند تر يافته بود! ولي آيا واقعآ چنين بود؟

    پاسخحذف
  16. با تشکر از شما.

    پاسخحذف
  17. ایراد شما لامذهبان این است که ایمان به غیب ندارید و همیشه غیب را مسخره می کنید. فکر می کنید تعاملات دنیا را مردم و بزرگان پول و قدرت تعیین می کنند. اما قرآن می فرماید: این روزها را ما بین مردم می گردانیم. یعنی قدرت را از یکی گرفته و به دیگری می دهیم تا امتحانشان کنیم. تا زمانیکه اراده الهی بر برقراری این حکومت باشد شما که سهل است تمام عالمیان هم نخواهند توانست کاری برای سرنگونی آن بکنند. پس بروید از خدا سرنگونی آنرا بخواهید. خودتان را کاره ای نبینید.

    پاسخحذف
  18. آتش به گورت ببارد که از دست هر چه می کشیم بنیانگزارش تو بودی

    پاسخحذف
  19. در تجزیه و تحلیل این سخنان باید به شرایط زمانی و اجتماعی جامعه هم توجه کرد. در دموکرات‌ترین جوامع کنونی و گذشته نیز درمواقعی که خطر جامعه و سیاستهای مورد قبول اکثریت جامعه را تهدید می‌کند، نه تنها سخنان بلکه رفتارهای بسیار وحشیانه‌تری را شاهد بوده‌ایم. مانند رفتارجوامع غربی در جنگهای اول و دوم جهانی، هیروشیما، عراق، و اسرائیل. اگر به اصول دمکراسی اعتقاد دارید باید به نظر اکثریت تن دهید. نتیجه‌گیری نهائی درمورد یک رهبر باید برپایه جمعبندی نظرات و عملکرد وی در مقابل رویدادهای مختلف و در طی دوران حکومت وی باشد. درثانی با نگاهی به نظرات بعضی خوانندگان این مقاله پی می‌بریم که این خوانندگان خود نظرات بسیار خشن‌تر و نامعقول‌تری دارند و معلوم نیست از چه چیزاین سخنان ناراحت شده‌اند.

    پاسخحذف
  20. با تشکر مجدد از دوستانی که متن را خوانده اند و نظر موافق یا مخالف خود را اینجا گفته اند.

    پاسخحذف
  21. «ایراد شما لامذهبان این است
    که ایمان به غیب ندارید و همیشه
    غیب را مسخره میکنید.... »

    دوست عزیزی که نظر بالا را گذاشته اید، به هر حال صحبت شما در مورد وجود نیروهای غیبی چه درست یا نادرست گمان نمیکنم در اصل مسئله فرقی داشته باشد، چون مطمئنم منظورتان این نیست که اگر ما به نیروهای غیبی و اراده الهی معتقد بودیم آنوقت هیچ کاری نمیکردیم به جز دعا، و منتظر میماندیم خدا کلک این رژیم سفاک را بکند برایمان. ضمن اینکه حتما خودتان هم میدانید که این تصور یا قضاوت شما که مخالفان جمهوری اسلامی همه بی دین یا بی خدا هستند بسیار با واقعیت فاصله دارد.

    پاسخحذف
  22. من معتقدم کسانی که مطالبی از این دست را منتشر می کنند خود یا وابسته به کودتاگران فعلی هستند و یا ندانسته برای آنها کار می کنند. دلیلش را در زیر می خوانید:
    سخنرانی هایی از این دست باید در بستر زمانی خودش مطرح شود و الا برعکس واقعیت از آن برداشت می شود. سخنرانی فوق توسط امام هیچگونه راهبرد و یا قصدی برای عمل نبود. یعنی این سخنان را امام تنها برای ترساندن کسانی که بعد از انقلاب به جان انقلاب و مردم افتاده و در کردستان و ترکمن صحراو جاهای دیگر سعی می کردند خود را با شکنجه، کشتار و استفاده از اسلحه به مردم تحمیل کنند، گفت. تایید این صحبت همین بس که این سخنان نه در قبل از ایراد شدن و نه در بعد از آن انجام نشد. یعنی این سخنان را امام برای انجام دادن نگفت برای ترساندن و جلوگیری از قساوت گروه های چپ گفت. در واقع امام داشت می گفت اگر ماهم مثل انقلابهای کمونیستی با شما برخورد کرده بودیم شما جرات نمی کردید در کردستان جوانان مردم را پس از شکنجه وحشیانه بکشید. اگر مامثل انقلابهای کمونیستی همه نشریات های مخالف را تعطیل کرده بودیم شما نمی توانستید در نشریاتتان توطئه کنید و زمینه قساوتهاو کشتارها و جنایاتتان را فراهم کنید. امام هیچگاه دستور به انجام این چیزهایی که در این نوار گفت نداد. ولی اگر حکومت کمونیستی به سبک شوروی و چین در ایران به وجود آمده بود همه این کارها را می کردند.
    متاسفانه در آن روزها عملکرد چپهای کمونیست به نفع آمریکا تمام شد و امروز هم انتشار مطالبی از این دست به نفع کودتاگران تمام می شود.

    پاسخحذف
  23. خدمت دوست ناشناس آخر: دوست محترم، تئوری شما خیلی جالب است، اما متاسفانه یک نقص اساسی دارد، آنهم اینکه این حرفها در حد یک تهدید باقی نماند، بلکه دقیقا عمل شد. درست از بعد از همان روزهائی که این حرفها زده شد خمینی سیاق جدیدی در پیش گرفت، سیاق سیاهی که تا چند دهه هم ادامه پیدا کرد، و آن سیاق دقیقا عمل به همین تهدیدهائی بود که در این سخنرانی (و یکی دو سخنرانی دیگر بسیار مشابه همین، گرچه در جمعی از خواص، که در همانروزها انجام داد) کرده بود. اگر بتوانید این واقعیت کوچولو را یک طوری در تئوری تان بگنجانید آنوقت مسئله حل میشود.

    پاسخحذف
  24. متاسفانه باز هم این نظر بالا در جهت منافع رژیم است. ببینید دادستان در پاسخ به اعتراض موسوی به اعدامها چه می گوید. می گوید آقای موسوی شما هم در اعدامهای زمان امام نخست وزیر بودید. و کروبی چه جوابی میدهد. به آیت ا.. موسوی اردبیلی می گوید روشنگری کنید تا معلوم شود آن اعدامها باید به پای چه کسی نوشته شود. حالا این مطلب بالا در کدام سو قرار می گیرد؟ اصلا کسانی که می خواهند عقبه این انقلاب را از اساس مورد سوال قرار دهند چگونه شخصیت میر حسین را هضم می کنند؟ و سوال دیگر اگر در شرایط کنونی خود را مخالف امام و عقبه انقلاب نشان دهیم چه کسی سود می برد؟ کمی به جای اظهار نظر بدون اطلاع کافی فکر کنیم.

    پاسخحذف
  25. دوست عزیز، شما دارید بیش از حد مردم ما را ساده میانگارید و در واقع به هوش مردم توهین میکنید با این کارتان. مردم که هیچ، یک بچه دوازده ساله ایرانی هم به راحتی میبینید که تنها چیزی که در این صفحه واقعا «به نفع منافع رژیم» است آن منطقی است که شما سعی میکنید از طریق کامنتهایتان جا بیاندازید، یعنی همان منطقی که اصرار دارد موسوی را با این کثافتکاری ها منطبق کند و یکی جلوه بدهد، در حالی که ما خوب میدانیم فرق بین موسوی و کروبی با جنایتکارهائی مثل خامنه ای و ا.ن از زمین تا آسمان است.

    پاسخحذف
  26. دوست خوب من در لابلای خطوط کامنت من کجای آن توهین به هوش کسی بود؟ جمله آخر شما که همان حرف کامنت اول من است. من تنها می خواستم دو نکته را تذکر بدهم و اصلا قصد بحث و مجادله هم ندارم و بقیه را به قضاوت شما و خواننده ها وامی گذارم. آن دونکته این بود که ۱_ حرفهایی از این دست در مورد امام و انقلاب در شرایط فعلی تنها تاثیرش کاهش پایگاه مردمی جنبش سبز است. (اگر کمی از مرکز شهر تهران به حاشیه برید معنی این حرف من را بهتر می فهمید.) ۲_ تاثیر دوم نا امید کردن مرتبطین به جنبش سبز است زیرا با یک استقراء ساده این گونه بحثها به ارکان این جنبش نیز تسری پیدا می کند.تمام.

    پاسخحذف
  27. در مورد خراب کردن موسوی و کروبی که بعضی مطرح میکنن که این روشنگریها ممکنه نتیجه اش بشه به نظرم برای همه افرادی که سعی میکنن خردگرا باشن ملاک حال و عملکرد کلی افراده و اینکه همه میدونیم موسوی و کروبی برای آزادی ما خیلی بیشتر از خیلی از خود ماها مایه گذاشتن اما اینکه از این نتیجه بگیریم حالا همچنان از آرمان بازگشت به دوران دردناک و تاریک امام راحل میشه دفاع کرد (برعکس یکی ازکامنت ها) این توهین به شعور ملته. و اون کامنتی که میگه خمینی برای ترسوندن این حرفها رو زده خب مگه قباحت ایجاد وحشت و ترور و فاصله گیری از فضای گفتمان و چندصدایی و تشویق به خشونت کمه؟!!! به چه حقی و کیو میخاسته بترسونه؟ آیا اهرم موثرتی از ترس و وحشت نمیشناخته که تو اداره مملکت ازش استفاده کنه؟!!! و...

    پاسخحذف
  28. هر گاوگَندچاله دهانی
    آتشفشانِ روشنِ خشمی شد:

    «ــ این گول بین که روشنیِ آفتاب را
    از ما دلیل می‌طلبد.»

    پاسخحذف
  29. نکنه تو دانشگاهها هم کمونیستها داشتن مردم رو شکنجه و کشتار میکردن که امامتون دستور تخته کردن درشو داد؟!!! واقعا فکر میکنید از دید آدمهای عادی مثل من که هیچ منفعتی تو این نظام نداشتیم و نداریم فرقی بین دروغهاو عوامفریبیهای شماو رفقای اصلاحطلبتون و احمدی نزاد و برادرهای حزبللهیشه؟

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد