۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

فیلمی 80 ساله از آرشیو دانشگاه شیکاگو در بارهٔ اکتشافات در تخت جمشید

این فیلم که در سالهای 1931-1932 میلادی، یعنی بین سالهای 1309-1310 هجری شمسی ساخته شده است، متعلق به آرشیو های انستیتوی شرق شناسی دانشگاه شیکاگو است، و تحت نظارت شرق شناس مشهور جیمز هنری برستد James Henry Breasted ساخته شده است، و متن آن و احتمالا بیشتر فوتج مورد استفاده نیز متعلق به پسر او، چارلز برستد است (مقاله پائین صفحه را ببینید). طول این فیلم حدود 18 دقیقه است.

دکتر برستد اگر چه اولین فرد امریکائی محسوب میشود که دکترای خود را در رشتهٔ «مصر شناسی» گرفته است، اما در واقع تخصص و آشنائی عمیقی با قسمتهای مختلفی از خاور میانه، بخصوص ناحیه ای که از مصر تا بین النهرین و ایران گسترده شده بود (ناحیه ای که وی اول بار به نام «هلال حاصلخیز» به دنیا معرفی کرد) داشت. وی در طول سالهای تحقیق، اکتشاف و نوشتن خود تلاش و تاکید داشت تا مخاطبان اروپائی و آمریکائی خود را آگاه سازد که تمدنهای خاور میانه در تشکیل و پیشرفت تمدنهای اروپا و امریکا نقش اساسی داشته اند. وی از اولین باستانشناسانی محسوب میشود که با استفاده از هواپیما به اکتشاف پرداخت، و بنا بر این قادر بود تا با استفاده از مزیت پرواز ابعاد جدیدی از بناهای مختلف باستانی را کشف کند که از زمین به راحتی قابل دیدن نبود. دکتر برستد در سال 1935 از دنیا رفت.



در صورت نیاز میتوانید فیلم فوق را از طریق این لینک دانلود کنید.


دوستانی که علاقه مند به جزئیات بیشتری در مورد این فیلم هستند ممکن است متن کوتاهی که تحت عنوان «Flying Archaeologist Makes Unique Picture Record» در بریدهٔ زیر آمده را مفید بیابند. این بریده را از ژورنالی به نام «خبر نامهٔ علم - The Science News Letter» گرفته ام، و این مقاله کوتاه در صفحهٔ 341 از شماره 581، جلد 21 این ژورنال، به تاریخ بیست و هشتم ماه مه سال 1932 چاپ شده است. برای دیدن نسخهٔ قابل خواندن میتوانید روی تصویر کلیک کنید.







۴ نظر:

  1. سلام
    میخواستم از شما سپاس گذاری کنم به خاطر مطالب خوب و فیلمهای بسیار زیبا و آموزنده .
    امیدوارم در کارتان موفق و پیروز باشید.من از طرفداران پرو پا قرص شما هستم و هر روز به شما سر میزنم.

    پاسخحذف
  2. محسن عزیز، بسیار متشکرم از لطف شما. دانستن اینکه کسانی هستند که میآیند مطالب اینجا را میخوانند و بعضا آنها را مفید هم میابند بهترین پاداشی است که میتوانم بگیرم و تشویق مهمی است برای من که در کنار یک زندگی شلوغ و انواع و اقسام مسئولیتها به نوشتن در این وبلاگ هم ادامه بدهم. ممنون از شما دوست عزیز، و از تمام دوستان دیگری که میآیند و میخوانند و هروقت نظری داشتند، چه موافق چه مخالف، و چه تشویق و چه انتقاد، بدون رودربایستی به من میگویند.

    پاسخحذف
  3. با سلام و احترام
    لطفا لینک دانلود فیلم را قرار دهید.
    ممنون

    پاسخحذف
  4. خواهش میکنم دوست گرامی. لینک دانلود اضافه شد.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد