۱۳۸۸ تیر ۲۰, شنبه

به جای نشستن در انتظار سخن مراجع، از آنها استفتاء کنیم



استفتاء اخیر دکتر کدیور از آیت الله منتظری و پاسخ بسیار مهم و موثر منتظری مرا متوجه یک نکته کرده است که شاید در شرایط فعلی سکوت مراجع روحانی موضوع مهمی باشد.

یکی از گلایه هائی که اخیرا زیاد به گوش میرسد این است که مردم از خودشان میپرسند چرا مراجع تقلید ساکت هستند و در مقابل مسائل اخیر و کودتای احمدی نژاد هیچ عکس العمل روشنی از خودشان نشان نمیدهند. اگرچه این درست و خیلی هم مهم است که مراجع از تماس با احمدی نژاد و تبریک گفتن «پیروزی» او در انتخابات، کاری که یک سنت شده است، خودداری کرده اند و همین خیلی با معنی است، اما به جز یکی دو تن از مراجع بزرگ دیگران هیچ اظهار نظر روشنی در نکوهش عرفی یا شرعی این کودتا نکرده اند.

اما شاید این مسئله راه حال ساده ای داشته باشد: یعنی استفتاء. همانطور که کدیور با استفتای خود به منتظری این موقعیت را داد که حرفهایش را از مقام فتوا بدهد، شاید دیگر مراجع نیز از این موضوع استقبال کنند که پیروانشان با مراجعه به آنها و استفتاء به آنها این شانس را بدهند که حرفهای خودشان را بزنند بدون اینکه آن کارشان دخالت مستقیم در سیاست محسوب شود.

Balatarin

۱ نظر:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد