۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

☚ «ندا»: چهره ای متفاوت از شهادت اسلامی در افکار عمومی جهان


سایت «پالیتیکس دیلی - Politics Daily» مقاله کوتاه و جالبی منتشر کرده تحت عنوان «چهرهٔ در حال تغییر شهادت»، که فکر کردم مفید باشد برایتان نقل کنم.

این مقاله نوشتهٔ «دانا تراسل - Donna Trussell» است، و بحث اصلیش راجع به چهره جدیدی از «شهادت» اسلامی است که در طی جنبش مردمی اخیر ایران به دنیا ارائه شده است، بخصوص در رابطه با مرگ «ندا آقا سلطان».

نویسنده در بخشی از مقاله مینویسد، «"موج سبز" اکنون یک چهره دارد، و آن چهره موسوی نیست. آن چهره یک زن ایرانی است، یک زن معمولی ایرانی، که افکار سیاسیش، عقاید مذهبیش، یا شاید کنجکاویش وی را به خیابان آورده است»

وی از این مینویسد که چطور ساعتی بیشتر از مرگ «ندا» نگذشته بود که همه جهانیان تصاویر دلخراش مرگ او را دیدند، که چطور از لنز دوربین به ما نگاه کرد، و چطور کمی بعد در جلوی چشمانمان برق زندگی از چشمهای پرسشگرش دزدیده شد و به یغما رفت. و مینویسد، «در عرض همان یکساعت، چهرهٔ شهادت اسلامی در افکار عمومی جهان هم از هواپیمائی که در ساختمانی فرو میرود، یا مردان نقابداری که کودکان دبستانی روس را میکشند یا مردان مسلحی در بمبئی عوض شد ... امروز آن چهره در ذهن ما جای خود را به تصویر زن جوانی داده که شلوار جین پوشیده، زنی که میتواند دوست، خواهر یا دختر خودمان باشد.»

هیچ نظری موجود نیست:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد