۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

تا دوماه آینده هواپیماهای ایرانی در هیچ فرودگاه اروپائی قادر به سوختگیری نخواهند بود!


طبق گزارش تکان دهنده ای که واشنگتن پست منتشر کرده است، به دلیل همکاری جدید و فراگیر شرکتهای بزرگ نفتی با تحریمهای نفتی علیه ایران، در حال حاضر پروازهای ایران ایر در اروپا تنها قادر به خرید سوخت در فرودگاههای دو کشور آلمان و اطریش میباشند که شرکتهای نفتی Total فرانسوی و OMV اطریشی هنوز طبق قراردادهای قدیمی خود با جمهوری اسلامی قادر به فروش بنزین به هواپیماهای ایران ایر میباشند. اما این گزارش تصریح میکند که قراردادهای این دو شرکت تا پایان ماه آینده مسیحی منقضی خواهند شد، و با توجه به عدم امکان تمدید این قراردادها، از آن پس پروازهای ایران ایر در هیچ یک از فرودگاههای اروپائی قادر به سوختگیری نخواهند بود!

واشنگتن پست در همین گزارش از قول «محمد جلالی» مدیران ایران ایر در آمستردام مینویسد، «ممکن است مجبور شویم میزان مسافران هواپیماها را به نصف تقلیل دهیم تا بتوانند سوخت اضافه لازم برای رفت و بازگشت را از ایران به همراه ببرند. البته این به معنی از دست دادن وقت، مسافر و پول خواهد بود.»

این گزارش همچنین اضافه میکند که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است تا در مورد این وضعیت به عنوان «شکستن قوانین مربوط به حقوق بشر» به دادگاه بین المللی هیگ (لاهه) شکایت برد.



۱۰ نظر:

  1. در فارسی نمی گوییم هیگ، می گوییم لاهه

    پاسخحذف
  2. ممنون از توجه و تذکر شما در مورد هیگ و لاهه دوست ناشناس. میدانم که قبلا تلفظ مصطلح در فارسی تلفظ فرانسوی آن، یعنی «لاهه» بود، اما اگر اشتباه نکنم اخیرا از هر دو نام استفاده میشود در فارسی، نیست؟ به هر حال لاهه و هیگ در واقع یک لغت هستند که دو جور تلفظ شده اند، چیزی مثل «واشینگتن» و «واشنگتن» که هردوشان اخیرا استفاده میشوند در فارسی، یا «جولای» و «ژوئیه»، «اگوست» و «اوت»، و غیره... بگذریم که حتی اسامی غیر متشابه تری نیز همزمان استفاده میشوند، از قبیل استفاده همزمان «اورشلیم» و «بیت المقدس» و «قدس». نظرتان چیست در مورد این استدلال من، قبول دارید یا مخالفید؟

    پاسخحذف
  3. سلام. من اين نقل قولي را كه از محمد جلالي كرديد در متن خبر نديدم.

    پاسخحذف
  4. اویس گرامی، خبر در دو صفحه منتشر شده و این نقل قول از آقای جلالی در صفحه دوم خبر واقع شده. اولین پاراگراف از صفحه دوم را ببینید لطفا.

    پاسخحذف
  5. ممنون از توضیحتان دوست عزیز

    من شخصاً تاکنون با کاربست لفظ هیگ به جای لاهه برخورد نکرده‌ام و با جستجوی کوتاهی هم که در اینترنت انجام دادم بسامد کاربست آن را در مقایسه با لاهه بسیار اندک یافتم و جالب اینکه شماری از آنها نیز ارجاع به همین خبر بود. بنابراین به نظر می‌رسد مقایسه آن با دوگانه‌های دیگری که ذکر کرده‌اید مقایسه صحیحی نباشد. ضمن اینکه چنانچه بخواهیم تلفظ اصلی این کلمه را معیار قرار دهیم طبیعتاً باید از لفظ هاگ، که تلفظ هلندی آن است، استفاده کنیم نه هیگ، یعنی تلفظ انگلیسی آن.

    پاسخحذف
  6. نکته

    تلفظ دقیق‌تر این کلمه به زبان هلندی هاخ است

    پاسخحذف
  7. از شما هم ممنون دوست گرامی، اما اجازه بدهید این توضیح را اضافه کنم که مقایسه هیگ/لاهه با دوگانه های دیگری که عرض کردم از این لحاظ بود که هیگ و لاهه، اولی تلفظ انگلیسی و دومی تلفظ فرانسوی هست از کلمه ای هلندی که خودتان هم فرمودید تلفظش در هلندی کلا چیز دیگری است. همانطور که مثلا «اوت» تلفظ فرانسوی و «آگوست» تلفظ انگلیسی هست از کلمه ای که از لاتین وارد تقویمهای اروپائی شده و بنا بر این استفاده از هر یک از اینها در فارسی نه صحیح است و نه غلط، بلکه حد اکثر میتواند به صورت یک نوع عرف و قرارداد اجتماعی باشد که یکی را به دیگری ترجیح میدهد، که آنهم البته به مرور زمان میتواند به راحتی تغییر کند، مثلا با کم شدن قدرت استعماری یا سیاسی یا اقتصادی و در نتیجه حضور کمرنگ تر زبان فرانسوی و بر عکس بیشتر شدن تاثیر و حضور زبان انگلیسی در ایران، و غیره.

    پاسخحذف
  8. دوست عزیز

    باب بحث شیرین و مفصلی را گشودید که در این مختصر نمی‌گنجد. با بخشی از گفته شما موافقم و با بخشی دیگر خیر. اتازونی به‌مرور جایش را به امریکا داد و نمسه به اتریش. اما اتریش هنوز آستریا نشده، گریس همچنان یونان است و پولند جای لهستان را نگرفته.

    اجمالاً در مراحل به‌زعم شما بینابینی نظیر این مورد بخصوص، توصیه صاحب‌نظران بر آن است که اصطلاح مشهورتر هم ـ در پرانتز ـ آورده شود تا خواننده دچار سردرگمی نشود.

    پاسخحذف
  9. تشکر مجدد از شما، همچنین از پیشنهاد خوبتان. همان که فرمودید را انجام خواهم داد.

    پاسخحذف
  10. با تشکر از همه مطالب خوبتان

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد