۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

نتایج مخرب سیاست غیر صادقانه اروپا در تحریم جمهوری اسلامی


اگرچه تعداد زیادی از کشورهای اروپائی اغلب در سر و صدا به پا کردن در مخالفت با جمهوری اسلامی و در اعتراض به تجاوزات بی حد و حصر آن به حقوق مردم ایران دست امریکا و کانادا را از پشت بسته اند، اما در «عمل» متاسفانه اتحادیه اروپا با در پیش گرفتن سیاست «هم از آخور هم از توبره» از یک طرف به شکلی موثر و مخرب «فرش» را از زیر پای امریکا و تلاشهایش در جهت موثر کردن تحریمها میکشد، و از طرف دیگر ادامه این سیاستها در دراز مدت به تلاشهای مردم ایران در جهت رها شدن از چنگ رژیم جهل و پیشرفت به سوی آزادی، دموکراسی و آبادی ایران نیز صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

حرف زیاد میتوان زد در اینباره، اما فقط میخواهم به آخرین نمونه روشن این وضعیت اشاره کنم، که عبارت باشد از قوانینی که همین چند روز گذشته در پارلمان اروپا در مورد حدود و جزئیات اجرای تحریمها علیه جمهوری اسلامی تصویب شدند. برای دیدن متن کامل این قوانین میتوانید به شماره 281 منتشرهٔ بیست و هفتم اکتبر (دیروز) ژورنال رسمی اتحادیه اروپا بروید و اولین مقاله (یعنی این مقاله) را دانلود کنید و بخوانید.

خواهید دید که مقاله طبق معمول این نوع اسناد طولانی است و پر از جزئیات، و نیز خواهید دید که در سرتاسر آن تاکید زیاده شده است بر اینکه این مقررات جدید برای «موثر تر کردن محدودیت های تحمیل شده بر ایران در زمینه تحریم صنایع نفتی و گازی» ارائه شده اند، و اصولا این قوانین تحت عنوان روشی برای جدی تر کردن تحریم ها بر جمهوری اسلامی ارائه گردیده اند، کما اینکه بسیاری از مطبوعات نیز خبر را با تیترهائی به همین مضمون منتشر کرده اند (مثلا اینجا را ببینید، یا اینجا را).

بسیار خوب، اما اجازه بدهید من تنها یک بند کوچک از این مجموعه هفتاد و هفت صفحه ای را خدمت شما عرض کنم و با هم تاملی کنیم بر محتوای آن بند، که عبارت باشد از این قسمت، برگرفته از صفحه دوم متن:

(9) The restrictive measures should not affect the import or export of oil or gas to and from Iran, including the fulfilment of payment obligations in connection with such import or export.
ترجمه ساده و مستقیم این بند این است:
۹) اقدامات محدودیت ساز نباید موجب تاثیری بر واردات یا صادرات نفت یا گاز به ایران یا از ایران و همچنین پرداخت تعهدات مالی در رابطه با چنان واردات یا صادراتی گردند.


نیازی به توضیح ندارد این بند، دارد؟ به عبارت دیگر، این بند دارد با صراحت تمام اعلام میکند که تمام این مقرراتی که در طی هفتاد و هفت صفحه شرح داده شده اند، به علاوه تمام انواع و اقسام محدودیتهای دیگری که در قوانین مختلف اتحادیه اروپا تشریح شده اند، اینها تنها تا جائی قابل اجرا هستند که جلوگیری از واردات و صادرات نفتی و گازی جمهوری اسلامی نگردند!! این مقررات شامل هر نوع واردات و صادرات و نیز معاملات نفتی است.

حق دارید اگر به نظرتان این موضوع عجیب تر از آن میآید که واقعی باشد -احساس خودم هم همین است.

در حالی که ایالات متحده دارد تمام زور خودش را میزند که سوراخ سمبه های قانونی و غیر قانونی که از طریق آن جمهوری اسلامی میخواهد تحریم ها را دور بزند را ببندد، و در حالی که رسانه های «غربی» شب و روز مذمت و شکوه از چین میکنند که هزار تا در و پنجره باز گذاشته برای رفت و آمد پول و کالای جمهوری اسلامی، آنوقت رفیق شفیق آمریکا، همان اروپائی که رسانه های خودش گوش دنیا را کر کرده اند از سر و صدا راجع به حقوق بشر و زندانها و شکنجه و و وضع زنان و چه و چه در جمهوری اسلامی، قوانینی وضع میکند که صدور و ورود و معامله نفت و بنزین با جمهوری اسلامی را آزاد و از شمول تحریم خارج میکند!

واشنگتن پست امروز در یک مقاله مرتبط مصاحبه ای کرده بود با یکی از مسئولان اتحادیه اروپا که تخصصش مسائل مربوط به تحریم است، و همین را ازش پرسیده بود. مسئول مذکور، که «به دلیل حساسیت موضوع» خواسته بود تا اسمش ذکر نشود، پاسخش این بود:
If you want to send a tanker filled with refined petrol to Iran, and you have proved that you are not carrying any other goods that we deem illegal, Europe has no problem.
اگر شما بخواهید یک نفت کش پر از نفت تصفیه شده [بنزین] به ایران بفرستید، و اگر نشان بدهید که محصولات دیگری که از نظر ما غیر قانونی هستند با خود ندارید، اتحادیه اروپا هیچ مشکلی با کار شما ندارد.
این قوانین در تناقض و ضدیت آشکار با تلاشهای امریکا هستند. با توجه به اینکه نفت و بخصوص بنزین پاشنه آشیل جمهوری اسلامی محسوب میشود، ایالات متحده به صراحت تمام معامله های نفتی با ایران را غیر قانونی اعلام کرده است، و از همه متحدین خود نیز بارها دعوت کرده تا به این تلاش احترام بگذارند و در این زمینه از تحریم همکاری کنند.

در جائی که چین به صراحت گفته است که به علت سرمایه گذاری وسیع خودش در زمینه های تجاری و نفتی و صنعتی در جمهوری اسلامی در مورد این نوع تحریم ها حاضر به همکاری کامل نخواهد بود (مثلا این مقاله از خبرگزاری رسمی چین را ببینید)، نوع موضع گیری اروپا اهمیت حیاتی در موفقیت یا عدم موفقیت تحریم ها پیدا میکند، و اگر اروپا حاضر نشود در مقابل فشارهای پنهان و آشکار جمهوری اسلامی با صراحت بایستند، نه تنها تلاشهای امریکا برای تحت فشار گذاشتن و ضعیف جمهوری اسلامی را علنا و عملا خنثی میکند، بلکه از آن مهمتر، زمینه ای برای پیروزی و ابراز قدرت فراوان روانی از سوی جمهوری اسلامی نیز فراهم خواهد کرد.

از آنجا که اروپا، بر خلاف چین، در ظاهر مدعی داشتن انگیزه و هدفی محکم در تحریم کامل و موثر ایران است، آنگاه وقتی در واقع با باز گذاشتن پنجره هائی از قبیل آنچه که ذکر شد موجبات بی تاثیر شدن تحریم ها را فراهم میکند در حقیقت با این دو جنبه کار خود به جمهوری اسلامی امکان اجرای راحت این «مانور روانی» را میدهد که ادعا کند آنقدر قدرتمند است که علیرغم وجود تحریمهای تمام و کمال از سوی اروپا و آمریکا موفق شده «روی پای خودش» بایستد و تحریمها را از سر بگذراند.

با توجه به آنچه ذکر شد، انتشار و به اطلاع عموم رساندن این برخورد دو لایه و غیر صادقانه اروپا در تحریمها حد اقل از دو لحاظ اهمیت میابد: از این لحاظ که میتواند مسئولان اروپا را تحت فشار افکار عمومی به بازبینی سیاست غیر صادقانه خود قانع کند، و از این لحاظ که میتواند با گستراندن این آگاهی که جمهوری اسلامی در واقع تحت تحریمهای «کامل» قرار ندارد امکان استفاده های مختلف از این حربه را از دست حکومت اسلامی به در آورد.


۳ نظر:

  1. ای آقا اصلا بقای جمهوری اسلامی از روز اول مدیون همین اروپایی‌ها بوده وگرنه رژیم آخوندی همان اوایل باید جان به جان آفرین تقدیم کرده بود!

    پاسخحذف
  2. بامزه بود؛ شده مثل حکایت قانون اساسی ما و اصل ولایت فقیه!

    پاسخحذف
  3. آقای رحیمی عزیز
    ببخشید که کامن به پست مربوط نمیشه
    متاسفانه الان دیدم اکانت بالاترینم بسته شده به علت ایجاد چند حساب کاریری در صورتیکه من اصلا چنین کاری نکردم به پشتیبانی هم ایمیل زدم ولی بعید می دونم حالا حالا جواب بدن اگر کسی رو از بالایار ها می شناسید که بتونه به من کمک کنه لطفا بهش اطلاع بدین متن ایمیل به پشتیبانی

    To: info@balatarin.com
    با سلام و خسته نباشید

    حساب کاربری من به علت ایجاد چند شناسه کاربری توسط یک کاربر بسته شده در صورتیکه من چنین کاری نکردم

    در ایران که بودم اکانت بالاترین نداشتم و جرات استفاده هم نداشتم وقتی از ایران خارج شدم یکی از اقوام این اکانت را به من داد که 100 امتیاز بود و گفت ممکنه طرف رو بگیرن تو اونجا باهاش کارکن رد گم کنی هم میشه - من هم با خون دل به حدود 7000 امتیاز رسوندمش - باورم نمیشه که چنین اتفاقی برای حسابم افتاده باشه اصلا من نمی تونستم دعوت نامه بفرستم - خواهش میکنم این جریان رو پیگیری کنین .



    با سپاس



    آیا ممکنه هک صورت گرفته باشه ؟
    ضمناتوجه بفرمایید سایر آیدی ها که مثلا خود من هستند به لینکهای خودم تا حالا رای ندادن و لینکهای خوب من اصلا داغ نشدن .آی دی :من kasra_12
    http://balatarin.com/users/kasra_12

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد