۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

حکومت اسلامی و معضلی به نام «روز قدس» !


از تمام شواهد برمیآید که یکی از پدیده های پیش پا افتاده و در عین حال عمدهٔ جمهوری اسلامی، یعنی تظاهرات سیاسی-عقیدتی روز قدس، امسال برای حکومت اسلامی تبدیل شده است به یک مسئله بسیار غامض و غیر قابل حل.

دلایلش بسیارند و زیاد میشود در حول و حوش آن نوشت، اما یکی از مهمترین این دلایل این است که روز قدس را نمیشود به سادگی «تعطیل» کرد، و نه میشود در این روز ملت را به راحتی سرکوب کرد. مثل همان عقابی که وقتی دقت کرد پر خودش را در تیر دید، یک چیزی که در کوتاه و دراز مدت تبدیل به پاشنه آشیل این حکومت شده است سنتی است که آیت الله خمینی بنایش را گذاشت، تحت عنوان «مردم همیشه در صحنه». اگر شما هم مثل من در سالهای خاصی در ایران زنده کرده باشید، احتمالا مثل من آنقدر این اصطلاح را شنیده اید که کلا برایتان تبدیل شده به یک کلیشهٔ بی مفهوم که شنیدنش سالهاست هیچ احساس یا تفکری در شنونده بر نمیانگیزد. اما از کلیشه که بگذریم، میبینید این سنت، که برای چند دهه در سیستم جمهوری اسلامی به طور اتوماتیک سنتی خوب و در جهت تقویت «نظام» محسوب شده است، در واقع سنتی است که ریشهٔ همان نظام را خواهد زد -و دارد میزند.

زیاد حرف زدم، نکته ام این بود که سنت به خیابانها کشاندن مردم و «استفاده» از آنها در جهت ایجاد مشروعیت برای سیاستهای مختلف حکومتی، اگرچه مدتها معنی و مفهوم خودش را از دست داده بود، اما در واقع یک چارچوب بسیار محکم و اساسی برای رشد و نمو دموکراسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی بر جا گذاشته است که شاید این روزها خیلی خوب میتوان قدر آن را دانست.

تظاهرات روز قدس یک نمونه عالی از این سنت است، که الان بدجور کودتاگران را توی هچل انداخته است. از یکطرف این «آئین سیاسی عبادی» را همین پارسال رسما تحت عنوان «آئین ملی» ثبت کرده اند، و بنا بر این نه میتوانند تعطیلش کنند به همین سادگی، و نه میتواند سگهایشان را به جان ملت بیاندازند به همین سادگی، بخصوص که امسال قرار بوده این مراسم را حسابی بزرگ کنند و از خبرنگاران خارجی هم دعوت کرده اند تا بیایند و خبر رسانی کنند.

راستی یک نکته مهمی در همین مورد این است که احتمال میدهم برنامه کودتاچیان برای روز قدس نه سرکوب خشن، بلکه بازی کردن یک دست جدید باشد، به این صورت که تمام تلاششان را بکار خواهند بست و از همه شهرها و دهکده ها آدم خواهند آورد تا تظاهرات بزرگی به راه بیاندازند و در صورت امکان سبز ها را در خودشان غرق کنند و حتی آنها را به نام خودشان و حمایت از خودشان ثبت کنند و به دنیا نشان بدهند. شخصا فکر نمیکنم چنین نقشه ای بتواند موفقیت آمیز باشد، اما در هر حال یک دلیل دیگر است برای اینکه تمام تلاشمان را در جهت آوردن مردم پشتیبان جنبش به خیابانها بکنیم.





هیچ نظری موجود نیست:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد