۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

قیمت جان یک ایرانی 33 برابر ارزانتر از قیمت جان یک امریکائی. چرا؟


هنوز در سفرم و وقتم برای نوشتن بسیار کم، اما یک نکته کوچک را اشاره کنم و بگذرم...

وقتی لیبی در قضیه مشهور به «لاکربی» مسئول بمب گذاری در هواپیمای بوئینگ متعلق به خطوط امریکائی «پان امریکن» شناخته شد، دولت آن کشور مجبور شد بیش از سه میلیارد دلار غرامت به خانواده های قربانیان این حادثه بپردازد (هواپیما حامل دویست و پنجاه و نه سرنشین و خدمه بود). اما وقتی ایالات متحده هواپیمای مسافربری متعلق به هواپیمائی ملی ایران را با موشک مورد حمله قرار داد و تمام دویست و نود سرنشین و خدمه آن را به قتل رسانید، تنها حدود یکصد میلیون دلار غرامت به خانواده های قربانیان پرداخت و سر و ته قضیه به هم آمد.

یک محاسبه سرانگشتی نشان میدهد که در طی این دو حکایت قیمت خون قربانیان هواپیمای امریکائی بیشتر از یازده میلیون و پانصد هزار دلار برای هر فرد (11,583,011$)، و قیمت خون قربانیان هواپیمای ایرانی کمتر از سیصد و چهل و پنج هزار دلار برای هر فرد (344,827$) محاسبه شده است. به عبارت دیگر، جان قربانیان هواپیمای امریکائی بیشتر از سی و سه برابر جان قربانیان ایرانی ارزش گذاری شده است.

چیز بیشتری میتوان گفت؟

آیا وقت آن نرسیده که به این فکر کنیم که اگر جمهوری اسلامی در سی سال گذشته با سیاستها و رفتارهای داخلی و خارجی ناپخته و نابخردانه، مبارزه جویانه، ضدیت مستقیم با قوانین بین المللی و مخالفت مداوم با عرف دیپلماتیک جهانی کشور ما را از جامعه جهانی جدا نساخته بود مردم ما هم قادر میبودند حقوقی برابر با انسانهای دیگر توقع داشته باشند؟ آیا متوجه هستیم که اگر جمهوری اسلامی قیمت جان مردم ما را تا این حد ارزان نساخته بود ما هم ارزش این را داشتیم که قیمت جانمان دهها برابر کمتر از جان انسانهای مشابه در کشورهای دیگر نباشد؟

آیا واقعا شان مملکت ما همین رژیم است؟ آیا حقیقتا قدر جان مردم مان در چشم ما هم همین قدر است؟



۲ نظر:

  1. سلام، اگر جان آدم ها برای جمهوری اسلامی مهم بود ما شش میلیون آواره در سراسر دنیا نداشتیم، چند ده هزار اعدامی از سال 60 تا بحال نداشتیم. حکومتی که برای مردمش ارزش قائل نیست چگونه می تواند غرامتی هم سطح دیگر مردم دنیا بابت مردمش از یک کشور دیگر بگیرد؟

    پاسخحذف
  2. تا مردم ایران با بزمین کوبیدن و به زباله دان و مدفوع دان فرستادن حکومت پلیداوباشان ثابت نکنندسزاوار داشتن حکومتی بهتر ازین هستند، شأن مملکت همین رژیم است.
    رفتار حکومت باشهروندان درهر کشور هم معیارارزش جان آنهاست و چه دلیلی گویاتر از آنچه در مملکت خراب شده خودمان می بینیم
    تا دین نبی با همه اعوان و انصارش درین خاک کفن نشود
    این خراب شده وطن نشود

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد