۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

خفه شدیم زیر دست و پای خدا!


شاید باور کردنش برایتان راحت نباشد، اما واقعیت این است که مردم امریکا هم در حافظه تاریخیشان روزهائی دارند با شباهت فراوانی به امروز ما: روزهائی که کمر ملت امریکا زیر «فشار الهی» ناشی از اختلاط دین و سیاست قریب به شکستن بود...

کارتونی که میبینید (برای دیدن نسخه بزرگتر رویش کلیک کنید) متعلق به همین خاطرات مردم امریکا در جریان مبارزه شان برای جدا کردن دین از دولت است. این طرح‌ از کارهای هنرمند و فعال سیاسی امریکائی به نام «فرانک چچورکا - Frank Cieciorka» است، و اولین بار در سال ۱۹۶۴ در مجله «رئالیست - The Realist» چاپ شد که یک مجله طنز و انتقاد اجتماعی سیاسی در امریکا بود (تصویری از صفحه کامل آن شماره مجله را میتوانید اینجا ببینید). گفتنی است که با استقبال بسیاری که از این نقاشی کوچک به عمل آمد، بعدها به صورت یک پوستر هم منتشر شد، که پانصد دلار از درآمد همان پوستر هم مستقیما خرج آزاد کردن چچورکا به قیت ضمانت از زندان شد! (جزئیات بیشتر این حکایت را میتوانید اینجا بخوانید)

جمله ای که در زیر تصویر آمده «یک ملت، تحت [مشروعیت] خدا - One nation under God» هنوز جزئی از سوگند معروف و مهم «تعهد تابعیت یا Pledge of Allegiance» است که نه فقط کسانی که به تابعیت امریکا در میآیند، بلکه کودکان در مدرسه نیز این سوگند را یاد میگیرند و ادا میکنند، و در مراسم رسمی همچون مراسم روزانه آغاز کار کنگره امریکا نیز از آن استفاده میشود.


۱ نظر:

  1. سلام
    ما یک تیم از بچه های داخل ایران هستیم که نظراتی که در جلساتمان مطرح می شود را در این وبلاگ می نویسیم
    http://saraswatia.blogspot.com/

    متاسفانه تاکنون مورد توجه نبوده ایم چون در بالاترین و رسانه های دیگر نفوذی نداریم و از طرفی اغلب ما در گذشته زیاد اهل اینترنت نبودیه ایم.
    نیاز داریم که دوستان قدیمی تر ما را راهنمایی و حمایت کنند.

    در صورت امکان نیازمند یک دعوتنامه بالاترین به این آدرس هستیم
    babak.maziar88@gmail.com

    اگر وفت داشتید و از وبلاگمان دیدن کردید، پیشنهاد یا نظرات خود را به ما منعکس کنید تا خود را اصلاح کنیم.

    با تشکر

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد