۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

آیا پیشوای جمهوری اسلامی ایران «مقدس» است ؟


بحث زیاد و پیچیده ای ندارم و نیازی هم نیست به آن، اما همین یک سئوال ساده را دوست داشتم بپرسم از دوستان.

آنچه که واضح است این است که در سیستم جمهوری اسلامی ظرفی یا مقامی به نام «ولایت فقیه»، که در حال حاضر توسط آقای علی خامنه ای پر شده است، دارای «تقدس» شناخته میشود به این معنی که به نوعی از حالت معمولی انسانی فراتر نهاده شده است، تا جائی که مثلا انتقاد از آن مقام یا حتی از انسانی که در آن مقام قرار داده شده است ممنوع و به خودی خود توهین آمیز محسوب میشود.

از طرف دیگر، به نظر میرسد که این سیستم تفکر، که ولی فقیه را مقدس و برتر از افراد معمولی مثل من و شما قرار میدهد، نه فقط در ذهنهای خیلی مذهبی و سنتی، بلکه بخصوص در ذهن نسلهای تازه تر، که در دوران پس از انقلاب بزرگ شده اند، به شکل بسیار عمیق و ناخودآگاهی حک شده است.

اما این مسئله که در وهله اول بسیار ساده و ابتدائی به نظر میرسد، در واقع به دلیل عمق و ریشه ناخوداگاه آن در منطق فرهنگی مان (به احتمال زیاد به علت سابقه تاریخی تقدس پادشاهان)، بایستی مورد توجه مستقیم و نقد و تفکر آگاهانه قرار بگیرد، و معتقدم درک و تکرار این مفهوم در سطح وسیع اجتماعی بسیار اهمیت دارد که: ولی فقیه، که در حال حاضر همان آقای علی خامنه ای باشد، فردی عادی است و معمولی، عادی و معمولی مثل هرکدام از ما، که طبق یک سری قوانینی که به دست خود ما مردم ایران ساخته و پرداخته شده اند قدرتهای خاصی به وی سپرده شده تا به کار مدیریت کشور بپردازد.

به عبارت دیگر ایشان نه نماینده و در رابطه مستقیم با قدرتی در آسمانها (خدا) میباشد، و نه نماینده یا در رابطه مستقیم با قدرتی در اعماق زمین (امام زمان).

آقای علی خامنه ای فردی مثل همه ماست که به دنیا آمده است، به مدرسه رفته است، دختربازی خودش را هم کرده است، بعدها هم زن گرفته و خانواده تشکیل داده است، سیگار کشیده است، پیپ هم کشیده است، بخصوص از قهوهٔ «ماکسول هاوس» خوشش میآمده، و بعد ها هم به علت شرکت و نزدیکیش با گروهی از انسانهای دیگر که صاحب قدرت بوده اند آرام آرام به مرکز قدرت نزدیک شده تا جائی که روزی بعد از مرگ ولی فقیه قبلی، ایشان انتخاب شده است تا در عرض یک روز «آیت الله» خوانده بشود، «رهبر انقلاب» بشود، و مکان خالی «ولایت فقیه» را هم پر کند. خوب حالا در طی این داستان ساده دوست دارم یکنفر به من بگوید «تقدس» و ارتباط و نمایندگی ایشان از خدا و امام زمان و امامان و پیغمبران از کجا وارد شد؟ جواب را البته خوب میدانیم، یعنی در همان یک روزی که چند نفر تصمیم گرفتند تا این القاب و مقامها را به نام ایشان اضافه کنند، خود به خود تقدس هم جزء آن محمولهٔ دریافتی بوده است.

اجازه بدهید من هم دیگر بیش از این وقتتان را تلف نکنم، و فقط یکبار دیگر همان سئوال اول را تکرار کنم که آیا واقعا چیزی «مقدس» در باره پیشوای جمهوری اسلامی هست که من خبر ندارم؟


۵ نظر:

  1. زیبا بود
    مرسی
    با اجازه پست کردم تو فیس بوکم

    پاسخحذف
  2. فواد عزیز، خواهش میکنم، لطف دارید. خوشحالم که متن مورد نظر شما واقع شد، و البته استفاده شما از آن و گستردن بیشتر آن موجب کمال تشکر است.

    پاسخحذف
  3. سلام زیبا بود..... آقا یه لطفی کن منم تو بالاترین دعوت کن. Ramin20r@yahoo.com

    پاسخحذف
  4. تقدس فقط از برای امامان معصوم است نه رهبرادمکش اسیرقدرت ومقام دوروزه دنیای فانی

    پاسخحذف
  5. emam hassan ke 400ta zane sighee dashteh masoom bodeh....ali geda ke najeseh chon ba daste chap konesho mishoreh va bahamon dastam ghaza mikhoreh,,,,namazeh jamaat ham mireh 2godal ke ageh bombi minfajer shod hameh bemiran ella khodesh.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد