۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

پیدا شدن یک نقاشی از میکلانژ دوازده ساله در حراجی لندن


گالری هنری «کیمبل» (Kimbell Art Gallery) واقع در «فورت ورث» در ایالت تکزاس امریکا، دیروز (چهار شنبه) اعلام کرد به یک نقاشی دست یافته است که توسط میکلانژ در سن دوازده سالگی کشیده شده است!
به نوشته صاحبان این گالری، که از بدست آوردن این نقاشی به عنوان یک «موقعیت بی نظیر برای دنیای هنر و برای مطالعه هنر اروپائی» یاد کرده اند، این اثر به نام «عقوبت آنطونیوس قدیس» (The Torment of Saint Anthony)، قدیمی ترین اثر نقاشی است که از میکلانژ به جا مانده است، و طبق برآورد متخصصان وی آن را در بین سنین دوازده و سیزده سالگی به وجود آورده است.

این خبر اطلاعاتی در مورد بهای پرداخت شده برای کسب این اثر ارائه نمیکند، اما تایید میکند که نقاشی مزبور را سال گذشته در یک حراجی در لندن پیدا کرده اند، و نیز اینکه در حال حاضر این تابلو در موزه هنری متروپولیتن نیویورک به سر میبرد، جائی که طی یکسال گذشته مورد تحقیقات تکنیکی برای تعیین واقعی بودن آن قرار گرفته است. خبر فوق همچنین اضافه میکند که طی تابستان پیش رو نیز نمایشگاهی در پیرامون این اثر در موزه متروپولیتن برقرار خواهد بود.

خبر منتشر شده توسط این گالری همچنین میافزاید که این نقاشی نسبتا کوچک، با ابعاد ۴۷ سانتیمتر طول و ۳۵ سانتیمتر عرض که در آن رنگ و روغن بر روی یک صفحهٔ چوبی کار شده است، یکی از تنها چهار نقاشی بر بوم است که از میکلانژ باقی مانده است.
داستان «عقوبت آنطونیوس قدیس» (یا شکنجهٔ سنت آنتونی) در مورد آنطونیوس، راهبی مسیحی از اهالی مصر است که در سالهای ۲۵۱ تا ۳۵۶ میلادی میزیست. وی اگرچه در خانواده ای زمیندار و ثروتمند به دنیا آمده بود نهایتا راه رهبانیت با تاثیر از فرهنگ بومی خود را در پیش گرفت، تا جائی که بعضی او را «پدر رهبانیت» در مسیحیت نامیده اند. موضوع نقاشی میکلانژ صحنه معروفی از حکایت زندگی آنطونیوس است، که شبی شیاطین که از موفقیت او در قانع کردن بسیاری از مردم به گروش به دین مسیحی به خشم در آمده بودند به وی حمله کردند و به شکنجه او پرداختند. این صحنه موضوع نقاشی های بسیاری بوده است که چند نمونه از آنها را در زیر این متن برای دوستانی که علاقه مند باشند اضافه خواهم کرد.

ضمنا شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرا یکی از این نقاشی ها که گراووری سیاه و سفید است که توسط «مارتین شونگاور» (Martin Schongauer) هنرمند قرن پانزدهم آلمانی کشیده شده است چنین شباهت های واضحی با نقاشی استاد جوان ما دارد. دلیل این شباهت این است که در حقیقت میکلانژ‌ جوان نقاشی خود را بر اساس همین گراوور شونگاور کشیده است. اما یکی از تفاوتهای مختلف بین این دو اثر، فلس هائی است که در نقاشی میکلانژ بر پهلوی شیطان ماهی نما دیده میشود. «کندیوی» (Condivi) ، که یکی از شاگردان میکلانژ بود و بعد ها زندگینامه نویس وی گردید، داستانی دارد از روزی که میکلانژ جوان در کارگاه استاد خود به دنبال مدلی برای نقاشی میگشت، و سر انجام گراوور فوق را از آتلیه استادش قرض کرد تا به خانه ببرد و به عنوان مدل از آن استفاده کند. پس از این که استاد جوان در خانه گرم نقاشی شد، ناگهان متوجه شد شیطان ماهی نما در اثر شونگاور فلس ندارد. میکلانژ نقاشی را رها کرد و به بازار ماهی فروشها رفت تا از نزدیک طرز قرار گرفتن و طراحی فلسهای ماهی ها را مطالعه کند، و فلسهائی که مشاهده میکنید (عکس جزئیات را ببینید) را به نقاشی خود اضافه کند.


چند نقاشی از هنرمندان مختلف با موضوع شکنجهٔ سنت آنتونی:
(برای دیدن نسخه بزرگتر روی تصاویر کلیک کنید)






ماتیاس گرونوالد

(۱۴۷۰-۱۵۲۸)



سالوادور دالی

(۱۹۰۴-۱۹۸۹)



هیرونیموس بوش

(۱۴۵۳-۱۵۱۶)



مارتین شونگاور

(۱۴۴۸-۱۴۹۱)



برناردو پارنتینو

(۱۴۳۷-۱۵۳۱)



فلیسین راپس

(۱۸۳۳-۱۸۹۸)

۱ نظر:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد