۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

چرا مهم است که آیت الله خامنه ای شائبه حمایت از احمدی نژاد را از خود دور کند


در روزهای اخیر این بحث در رسانه ها قوت گرفته است که بسیاری از صحبتهای اخیر آیت الله خامنه ای، ولی فقیه جمهوری اسلامی، در جهت حمایت از ریاست جمهوری مجدد اقای احمدی نژاد بوده است.

اگرچه رهبر جمهوری اسلامی در هیچیک از صحبتهای خود به صراحت از احمدی نژاد جانبداری نکرده است، اما قبول این استدلال نیز چندان مشکل نیست که مجموع مختصاتی که ایشان اخیرا تحت عنوان صفات کاندیدای شایسته ذکر کرده اند تصویر کمابیش روشنی از آقای احمدی نژاد به دست میدهد.

دلایل شرعی، عرفی و سیاسی بسیاری برای پرهیز ولایت فقیه از دخالت و یا اظهار نظر مستقیم در انتخاب ریاست جمهوری وجود دارد که نیازی به برشمردن آن نیست. اما یک دلیل که به نظرمیرسد کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد ریسک مهمی است که دخالت ولی فقیه در انتخابات برای مشروعیت نظام جمهوری اسلامی دربر خواهد داشت.

ریسک فوق به این صورت شکل میگیرد که در صورت دخالت و اظهار نظر ولایت فقیه به نفع یک نماینده، انتخابات خود به خود و به ناچار حکم یک رفراندوم را به خود خواهد گرفت، رفراندمی که صرف نظر از نتیجه عملی آن (یعنی صرف نظر از اینکه آیا مردم به نماینده مورد نظر ولی فقیه رای بدهند یا نه، که البته در مورد احمدی نژاد به احتمال قوی رای آنها «نه» خواهد بود)، نتیجه مستقیم منطقی آن به زیر سئوال بردن کل نظام سیاسی جمهوری اسلامی خواهد بود، چرا که اجابت خواسته ولی فقیه را مشروط به رای مردم خواهد کرد. به عبارت دیگر، معنی دخالت ولی فقیه در انتخابات این خواهد بود که مردم در موقعیتی قرار خواهند گرفت که رای آنان قدرتی بالاتر از نظر ولایت فقیه خواهد داشت، وضعیتی که در تضاد مستقیم با اصول پایه ولایت فقیه میباشد.





هیچ نظری موجود نیست:

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد