۱۳۸۹ آبان ۱۰, دوشنبه

ناسا در جستجوی داوطلبانی برای سفر «یک سره» و ایجاد مستعمره در مریخ است


طبق اخباری که امروز در رسانه های انگلیسی زبان منتشر شده اند (مثلا اینجا را ببینید، یا اینجا را) سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده، ناسا، فاش کرده است که دانشمندان این موسسه مشغول کار بر پروژه ای هستند که هدف آن فرستادن یک ناو فضائی با سرنشینان آموزش داده شده برای ایجاد مستعمره های انسانی در کره مریخ است.

مسئولین این موسسه همچنین گفته اند که در جستجوی داوطلبانی میباشند که برای یک سفر «یک سره» به مریخ، یعنی سفری بدون بازگشت و برای باقی عمرشان در آن سیاره آغاز به آموزش دیدن کنند.

بر اساس این گزارشها مدیر ناسا ادعا کرده است که در صورت موفقیت پروژه فضائی مذکور تا سال 2030 اولین ساکنان انسانی کرهٔ سرخ بر خاک آن سیاره به فعالیت مشغول خواهند بود. طبق این گزارش داوطلبانی که برای سفر به مارس پذیرفته میشوند و ثبت نام میکنند آموزشهای خود برای سفر و زندگی در مریخ را با درک و قبول این موضوع آغاز خواهند کرد که اگرچه تجهیزات و ملزومات زندگی از زمین برایشان فرستاده خواهد شد، اما بازگرداندن آنان از کره مریخ مستلزم آنچنان هزینه سنگینی است که عملا غیر ممکن انگاشته خواهد شد.

از سوی دیگر قابل ذکر است که در طی چند روز گذشته همچنین اعلام شد که یکی از دو مریخ نورد کوچکی که حدود شش سال پیش بر سطح این سیاره فرود آمدند اخیرا شواهد بسیار متقنی مبنی بر امکان وجود مخازن آب زیر سطحی در مریخ به زمین مخابره کرده است. جزئیات بیشتر را میتوانید اینجا بخوانید.


۴ نظر:

  1. پست بسیار جالبی بود.
    آمریکا در چه فکریه / ایران پر از بسیجیه!

    ولی «مستعمره» که شما استفاده کردی اصلا بهم نچسبید رحیمی جان. به قصد و هدف خاصی از این کلمه استفاده کردید یا صرفا یک ترجمه بود؟

    پاسخحذف
  2. ممنون از شما گورزاد جان و خوشحالم که مطلب را جالب یافتید.

    کلمه مستعمره را با معنی اصلی کلمه استفاده کردم، که به مفهوم توسعه و تعمیر و تبدیل کردن به محل سکونت باشد. کلا از لحاظ تاریخی استعمار مفهوم بدی نداشته است همیشه انسانها و تمدنها رفته اند سرززمینهای بکر را پیدا کرده اند و مستعمره زده اند. تمدن روم هسته اش از مستعمره یونان بودن آغاز شد، امریکا به هر حال مستعمره انگلیس بوده است، و غیره و غیره. دلیل اینکه این کلمه معنی و بار منفی پیدا کرده در قرنهای اخیر این است که اروپائیان رفتند جاهائی که انسانها قبلا بودند و برای خودشان تمدن و زندگی برپا کرده بودند و گفتند میخواهیم اینها را استعمار کنیم -که البته مفهومش هم این بود که از دید احمقانه آنها این سرزمینها تمدنی نداشتند، و آدمهایش هم کاملا انسان محسوب نمیشدند... اما از لحاظ لغوی کلمه استعمار و مستعمره کلمات الزاما منفی نیستند تا جائی که من میدانم، و از سوی دیگر هم بالاخره کاری که با مریخ میخواهیم بکنیم فرقی با کاری که در طی تاریخ تمدن های مختلف در سطح کره زمین کرده اند ندارد، گیرم احتمالا در مریخ موجودات هشیار و هوشمندی نیستند وگرنه اگر بودند و اگر قدرتشان هم از قدرت ما انسانها کمتر بود خواه ناخواه دقیقا همان کاری را میکردیم باهاشان که اروپائیها با بقیه دنیا کردند!

    پاسخحذف
  3. سپاس بابت توضیح.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد