۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

تاملی بر عکس العمل شتابزدهٔ رسانه های جمهوری اسلامی به انفجار نفتکش ژاپنی


در حالی که خبر انفجار و آتش سوزی ناشی از آن در نفتکش ژاپنی «M. Star» به سرعت در تمام رسانه های دنیا پخش شد، یک جنبه بسیار جالب این حکایت که ظاهرا مورد توجه قرار نگرفته است از این قرار است: در حالی که رسانه های جهانی، از جمله رسانه های خبری تجارت دریائی بین المللی مثل Fairplay یا Safety at Sea، و نیز خود دولت ژاپن که صاحب کشتی باشد تاکید میکردند که امکان و شواهد زیادی برای دخالت تروریسم در این داستان وجود دارد، و هنوز هم حرفشان را پس نگرفته اند (مقامات و متخصصین در حال حاضر مشغول بررسی انفجار فوق هستند)، تمام رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از همان دقایق اول بسیج شدند تا اصرار کنند که اولا حمله تروریستی انجام نگرفته است و ثانیا در آبهای ایران هم نبوده (مثلا اینجا ، یا اینجا، یا اینجا یا اینجا یا اینجا).

و حتما اگر خبرها را دنبال کرده اید (یا اگر همین لینکهائی که عرض شد را نگاه کنید) دیده اید که اولین استدلالات آنها تا چه حد عجیب و غریب بود، به این ترتیب که اعلام کردند زلزله ای موجب این انفجار شده است، و بعد از آنکه با اعتراضات و ناباوری مردم و نیز اعلام منابع علمی مبنی بر عدم ثبت هرنوع زلزله ای در منطقه روبرو شدند داستان را به این تغییر دادند که یک «موج عجیب» (freak wave) که کسی هنوز نمیداند چطور تولید شده است به کشتی خورده و آن را منفجر کرده است (مثلا اینجا)!

در هر حال اصل حکایت و دلیل انفجار احتمالا به زودی روشن خواهد شد، اما مسئله اصلی این بحث آن نیست. سئوالی که باید پرسید این است که واقعا این اصرار و تلاش عاجزانهٔ رسانه های جمهوری اسلامی چه چیز را نشان میدهد به جز اهمیت بسیار بسیار زیاد «احساس امنیت» در خلیج فارس برای جمهوری اسلامی، و هراس شدید آنها از وجود یا حتی اندیشهٔ وجود ناامنی (مثلا تروریسم، یا دزدان دریائی، چه برسد به جنگ و برخورد نظامی) در منطقه خلیج فارس؟

به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی که چپ و راست «شاخ و شانه» میکشد و رجز میخواند که خلیج فارس را قرق میکنم و تنگه هرمز را میبندم و چه میکنم و چه میکنم، الان که کوچکترین وضعیت امنیتی در خلیج فارس اتفاق افتاده است واقعیت درونی خودش را اینطور نمایان میکند که مثل «موش ترسیده» حتی از کوچکترین خبری که تلویحی از عدم امنیت در خلیج فارس داشته باشد هراسناک است و سعی میکند آنرا سریع رفع و رفو کند . . .

به قول خدا، وَلَقَدْ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَات - و همانا برای تو نشانه های روشنی فرستادیم!

۸ نظر:

  1. رحیمی جان اگه ممکنه فونت بلاگ رو عوض کن.
    پاینده باشی.

    پاسخحذف
  2. گورزاد عزیز، ممنون از فیدبک. اگر پیشنهاد خاصی برای نوع فونت مطلوبتان دارید بفرمائید، و نیز لطف کنید دلیل تقاضایتان برای تغییر فونت را هم شرح دهید، حتما بررسی خواهم کرد.

    پاسخحذف
  3. نکته سنجی جالبی بود، بله چه بسا که خود غربیها برای سنجیدن قدرت پوشالی این احمقهای حکومت اسلامی، دست به این عمل زده باشند، به هر صورت نکته جالبی بود، مرسی!

    پاسخحذف
  4. کور خواندید! هم رسانه های غربی و هم مزدورهای بدبختشان مثل تو کور خواندید اگر فکر میکنید میتوانید با برنامه ریزی های به خیال خودتان پیچیده خبری به خیال خودتان جنگ روانی بکنید و به مردم ایران و جمهوری اسلامی ضربه بزنید. و مکروا مکرالله والله خیر ماکرین. این که خلیج فارس و تنگه هرمز، استراتژیک ترین نقطه جهان از نظر تأمین امنیت خاورمیانه و تأمین انرژی مورد نیاز جهان است و کنترل این منطقه را جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد، روشن و خدشه ناپذیر است؛ هرچند برخی کشورها نمی خواهند و شاید نمی توانند این واقعیت مسلم را درک کنند. بهتر است قدرت های لشکر کشیده به خلیج فارس، به این درک سیاسی در عرصه بین المللی برسند که ایران، نقطه عطف امنیت منطقه است و چاره ای ندارند جز اینکه وزنه سنگین جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه و حتی جهان را در نظر بگیرند، وگرنه دود آتش افروزی آنان، پیش از همه، چشمان خودشان را کور خواهد کرد.

    پاسخحذف
  5. یک یقه دران دیگر، یا بهتر بگوییم یک قمه کش هرزه هوادار قاتلان و آدمکشان اسلامی. باش تا صبح دولتت بدمد!

    پاسخحذف
  6. به نظرم فونت فعلی چشم رو اذیت می‌کنه.
    فونت‌های نازنین، میترا، و تاهما گزینه‌های خوبی هستند.

    پاسخحذف
  7. بسیار ممنونم گورزاد عزیز. حتما و در اسرع فرصت بررسی خواهم کرد.

    پاسخحذف
  8. سلام امیدوارم که بالاخره مسئولین و روسای مملکتمون به عقل رسیده باشند و دست از بازی کردن با نیروی اتمی‌ کشیده باشند. این ژاپنیها که انقدر وارد بودند بدبخت شدند حالا چه برسد به ما که کارشناسانمون یه سری روسی هستند که مثل چینیها و ژاپنیها به خدا ایمان ندارند حالا چطور میشه دلشون به حال ما بسوزه.این همه نفت داریم این همه سد داریم اما تا مردم را به پودر تبدیل نکنند ول کن نیستند. من فدای ولایت فقیه و رهبرم نه این دولتیها.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد