۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

یک دیدگاه، دو عکس، و لحظه ای تامل ...


خمینی: « رهبر من آن طفل دوازده ساله اي است که با نارنجک خود رازير تانک دشمن انداخت و آنرا منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.»


نام: محمد حسین فهمیده.
ملیت: ایرانی.
شغل: کودک سرباز.
سن هنگام خودکشی: سیزده سال.

نام: محمد جنید ریگی.
ملیت: ایرانی.
شغل: کودک سرباز .
سن هنگام خودکشی: چهارده سال.




۳۸ نظر:

  1. دوغ داغ!
    هر دو مسلمان، انشاالله سر حوریهای بهشتی دعواشون نشه، میگن یارانه‌شو قطع کردن.

    پاسخحذف
  2. هزار درود .ممنونم از قیاس درست شما.متاسفانه وقتی آقایان دو روز پیش از این موضوع فرمودند ما نمی گذاریم ناوهای آمریکایی در صورت حمله به ایران سالم برگردد زیرا شهادت طلب بسیار داریم!!! وقتی می گویند از مهدکودکها شهادت طلبی را آغاز کنید می شود همین.
    وقتی برای غزه خوب است و کارتون برایش درست می کنند و تو شبکه دو شبکه کودک نشان می دهند می شود همین.
    حالا آنها با یک آمال و این بچه ریگی و امثالهم به آمال دیگر.

    پاسخحذف
  3. فکر نمی کنم حوری گیرشون بیاد چون در اسلام پسر ۱۵ ساله بالغ حساب میشه. احتمالا در بهشت به عنوان غلمان استخدام میشن. ولی چون مسلمون واقعی بودن یکی شون زیر خواب علی میشه و این ریگیه زیر خواب عمر

    پاسخحذف
  4. حتی تو این شرایط که حکومت افتاده به جون مردم اگه یه سوال مشترکو از هر کسی با هر طرز فکری بپرسی که نظرت در مورد خونت و مملکتت چیه احتمالا جواب اکثرشون اینه که حاضر نیستن یه وجب از خاک مملکتشون جدا شه انصافا" این دو تا با هم قابل مقایسه اند

    پاسخحذف
  5. به نظر من که این دو خیلی فرق دارن، یکی در راه وطن ودر مقابل مهاجم ایستاد برای راحتی من و تو. این یکی در برابر مردم بی گناه.

    پاسخحذف
  6. به نظر من اين دو نفر هيچ فرقي با هم ندارند .

    پاسخحذف
  7. مهم نیست که کجا و چه طور رفتن مهم اینه که هر دو فکر میکردن کار درستی میکنن و این یعنی شستشوی مغزی....

    پاسخحذف
  8. هردو ابله تا دلت بخاد..هردو احمق تادلت ناخد ..هردو بچه تادلت بخاد ،،و گرداننگان این دو ،،هردو دیوس تا دلت بخاد ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

    پاسخحذف
  9. دوستان با تشکر فراوان از نظرهای خوب و مفید همه شما، و ضمن عذر خواهی فراوان از اینکه بنا به طبیعت این بحث قادر نخواهم بود به تک تک کامنتهای محترم شما پاسخ بدهم، این متن را از ویکیپدیای فارسی تحت مدخل «استفاده از کودکان» / «کودک سرباز» کپی کرده ام (لطفا برای دیدن مرجعهای متن به متن اصلی رجوع کنید):


    ماده ۳۸ کنوانسیون حقوق کودک اعلام می‌کند که: گروه‌های سیاسی نباید از هر فرد زیر پانزده سال درجنگ استفاده کنند. همچنین «پروتکل اختیاری شرکت کودکان درجنک» از طرفین درگیری‌ها می‌خواهد که به افراد زیر هیجده سال اجازه شرکت درجنگ داده نشود و سربازگیری اجباری در مورد این افراد نیز ممنوع می‌باشد (ماده۴).[۱] همچنین این پروتکل اختیاری از حکومت‌ها می‌خواهد که کودکان را برای اقدامات نظامی بسیج نکنند و از نام‌نویسی انها برای شرکت در درگیری‌های نظامی خودداری شود و حکومتها برای بازگست آرامش جسمانی و روانی کودکان تلاش کنند. (ماده ۶)[۲] بنابر ماده ۸٫۲.۲۶ اساسنامه رم از دادگاه کیفری بین المللی تصویب شده درسال ۱۹۹۸ و اجرایی شده در ۱ جولای ۲۰۰۲، «سرباز گیری یا نام نویسی از افراد زیر ۱۵ سال برای شرکت در درگیری‌های نظامی ممنوع و یک جرم جنگی محسوب می‌شود.»[۳] در ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۵ شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء «قطعنامه ۱۶۱۲ شورای امنیت» را به تصویب رساند.[۴] این قطعنامه اولین قدم برای ایجاد سیستم نظارتی و گزارشی به منظور وادار کردن گروه‌های استفاده کننده از کودکان در جنگ برای پذیرش قوانین بین المللی بود.[۵]

    پاسخحذف
  10. با اجازه از مطلبتون استفاده کردم
    http://www.hojb.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b8%d9%84%d9%88%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d8%af%d9%87/

    پاسخحذف
  11. نمک جان، خواهش میکنم، نیازی به اجازه نیست. اما بخصوص از آنجا که برای نقد و مخالفت با این مطلب استفاده کرده اید ممنون میشوم اگر به همراه استفاده لینکی به مرجع (یعنی همین صفحه) را هم ذکر کنید.

    پاسخحذف
  12. درسته که عملیات انتحاری اصلا کار جالبی نیست ولی قیاس این دو نفر هم زیاد منطقی نیست. گرچه نمیتونم هیچکدوم رو تایید کنم ولی اولی در مقابل نیروی مسلحی که قصد حمله به وطنش رو داشته این کارو کرده ولی دومی در مقابل افرادی که مسلح نبودند و نمیشه دقیق و با اطمینان گفت که آیا آن افراد چه نظری داشتند و آیا اصلا اهل جنگ و حمله بودند و فقط در حال انجام یک کار عادی بودند.

    پاسخحذف
  13. این کیارو کشت ؟اون کیارو کشت؟

    پاسخحذف
  14. اینها هر دو بچه های بودند که تحت شستشوی مغزی انسانهای قدرت طلب فکر کردند که برای رضای خدادارند میمیرند و میکشند.خود این رفتار و منش قابل نکوهش است

    پاسخحذف
  15. وقتی یک بدعتی گذارده شد اگه خوب باشه برا همه خوبه و اگه بد باشه دودش توی چشای بدعت گذاران هم خواهد رفت

    پاسخحذف
  16. دوستان کشته شدن در راه عقیده نهایت حماقت است چرا که در صورت غلط بودن عقیده هم زندگی فرد کشته شده هدر رفته و هم عده ای بدون علت قابل توجیهی کشته شده اند.
    فقط کشته شدن در راه 2 چیز هست که ارزشمند هست یکی دفاع و دیگری آزادی.
    بدون اینکه این دو را مقایسه کنم فقط همین رو میگم که هدف وسیله را توجیه نمیکند و شما حق ندارید برای رسیدن به هر هدفی هر چیزی را زیر پا بگذارید و مثل این دو مورد بیاید کودکان زیر 18 سال رو برای رسیدن به اهدافتون به کشتن بدید.
    مطمئنا افرادی راه را برای این افراد باز گذاشته اند و از همه بدتر آنها را شستشوی مغزی داده اند تا چنین کارهایی را انجام دهند.البته منظور من از شستشوی مغزی در مورد محمد ریگی بود چرا که حسین فهمیده در راه دفاع کشته شد (کاری به این ندارم که شستشوی مغزی شده بود یا نه) ولی این مسئله زیر 18 سال بودن او را توجیه نمیکند و لکه ننگی خواهد بود بر پیکر کسانی که راه را برای حضور کودکان در جبهه های جنگ بازگذاشتند.

    پاسخحذف
  17. ایا این پسران ایرانی هستند؟
    متاسفانه در ایران این فرهنگ اسلامی ما
    را به 1000 سال عقب پرتاب کرد که ما در 30 ساله گذشته شاهد همچین صحنه های
    دلخراشی باشیم . متاسفم . متاسفم . متاسفم....... واقعا این افراد چگونه و در سایه کدام فرهنگ و تمدن رشد میکنند
    ..

    پاسخحذف
  18. خیلی فرق می کنن،
    فهمیده یک وطن پرست بود،
    و ریگی یک وطن فروش خائن بود.

    پاسخحذف
  19. har do taye inha kheyli mazloomtar az oonian ke ma befahmimeshoon , man hatta age khodam ham to inhadese masdoom mishodam , hich vaght dar morede inha ghezavat nemikardam

    پاسخحذف
  20. دوست عزیز شما احتمالا در زمان جنگ در بلاد فرنگ به زندگی آرام خود مشغول بودید و دید درستی نسبت به حمله بیگانه ندارید. البته من هم حضور کودکان در خط مقدم را تایید نمیکنم ولی مقایسه یک خودکشی زیر تانک اجنبی با خودکشی در میان مردم بیدفاع پایین آوردن ارزش یکی و بالا بردن دیگری است. شما بهتر است در همان ایالات متحده به مطالعه مشغول باشید و اجازه بدهید ما خودمان مشکلاتمان را حل کنیم.

    پاسخحذف
  21. با سالام
    کس ننت

    پاسخحذف
  22. صرفنظر از اینکه حسین فهمیده تا چه مقدار تحت تاثیر تبلیغات حکو متّی بود، این واقعیت که یک بچه ۱۳ ساله عزیزترین دارایی خودش رو برای وطنش میده، فقط و فقط مایهٔ افتخاره. اتفاقا ما هستیم که ششتشوی مغزی شدیم تا حدی که به قهرمان‌های تاریخ کشورمون بی‌ احترامی می‌کنیم.من خارج از ایران زندگی‌ می‌کنم و این رو میبینم. برید ببینید همین آمریکایی‌‌های بی‌ هویت چه جور بتاریخ نداشته افتخار می‌کنن.برای من حسین فهمیده و بقیهٔ کشته شدگان جنگ تا ابد نشانه آزادگی ایران و ایرانی هستند و مایهٔ افتخار در دنیایی که همه به دنبال تاریخ ساختن برای خود هستند.

    پاسخحذف
  23. آقای نیما،
    صرف نظر از تناقضات زیادی که در همین نوشته کوچک شما هست :
    ۱-اگر کسی در هر کجای دنیا به تحصیل مشغول هست حق اظهار نظر و آگاهی بخشی را نداره؟ این را جایی گفتن و شما داری نقل قول میکنی یا از تراوشات مغزی خودتونه؟ این هست معنی آزادی عقیده ؟
    ۲-گیرم که شما -منظورتان که حکومت ولایت وقیح نیست ! - دارید مشکلات خودتان ؟! را حل میکنید .حالا اومدیم بجای حل این مشگلات دارید روز به روز خراب تر هم میکنید ، باز هیچ کس حق نداره بگه بالای چشمتون ابروست ؟ نه؟
    حتمن میگید قایق یا کشتی ماست دلمون میخاد کفش رو سوراخ کنیم !
    نه عزیز این مملکت ماست و اون که باید بره و حتمن هم میره حکومت ستم و استبداد هست.شک نکن ،یک نمونه خلاف این در تاریخ سراغ داری به ما هم نشون بده .

    پاسخحذف
  24. اگر امثال اولی نبودند الان امثال تو وجود خارجی نداشتید که آروق سیری بزنید و چرند ببافید و خواهر مادرتان هم رفته بودند زیر پای بعثی ها. مقایسه تهوع آوری بود

    پاسخحذف
  25. با سلام
    به نظر من هر دو اين وقاطع معلول يک طرز تفکر است و آن اطن که هدف وسيله را توجيه می کند يعنی اگر هدف ضربه زدن به دشمن به هر قيمتی باشد , می توان روشهای غطر عقلانی را نيز توصيه نمود

    پاسخحذف
  26. يه نكته تو عكس ها هست: ريگي مي دونسته كه مي خواد بره خودشو منفجر كنه و قبلش عكس يادگاري گرفته. ولي فهميده چرا اين عكس رو گرفته؟ اين موضوع با تصور ما كه ماجرا ناگهاني اتفاق افتاده و حسين فهميده وقتي با خطر روبرو شده اين كار رو انجام داده خيلي فرق مي كنه. به نظر مي‌رسه كه اين كار چندين بار تمرين شده بوده و شايد اصولا حسين فهميده مثل خيلي از بچه‌هاي ديگه بر مبناي تصورات خودش و براي قهرمان شدن اين نقشه رو كشيده باشه. و اونوقته كه بايد از بعضي‌ها پرسيد كه بچه سيزده ساله چرا به اينهمه نارنجك دسترسي داشته؟ كي اين خزعبلات رو از تلويزيون و راديو تو گوش اين بچه كرده؟ اصلا لازم بوده كه ايشون خودشو منفجر كنه يا اين هم براش يه يك بازي بوده مثل فوتبال؟ مثل همه بچه‌هاي سيزده ساله كه فوتبال رو هم مثل جنگ جدي مي‌گيرن؟

    پاسخحذف
  27. دوستان عزیز
    بخشی از کامنت گذاران از یک نکته غافل میشوند -و این نکته ی هست که آقای رحیمی در اینجا آنرا برجسته کرده و توضیح داده- و آن صحبت بر سر اینکه هر دو فرد زیر ۱۸ سال دارند و بنا بر قوانین بین المللی و به خصوص حقوق بشر که دست آورد بشریت هست بکار گیری افراد زیر ۱۸ سال در جنگ ممنوع و غیر قابل قبول هست .-حالا در عملیات تروریستی که دیگه بد تر- حالا میخاد بزور باشه یا با تبلیغ و شستشوی مغزی در دفاع از وطن باشه یا جنگ تجاوز کارانه و از این قبیل .دلائل آنهم معلوم هست و در اینجا نیاز به توضیح ان نیست.

    پاسخحذف
  28. فابل توجه دوست عزیزی که این پست رو گذاشته که ریگی خود را به کوشتن داد تا نام ایرانی را از ملیت خود حذف کند. اینها یک خاندان جدایی طلب هستند. به لینک ویکیپدیا برای جندلله مراجعه کنید و در سمت راست موتیوز را بخوانید.

    پاسخحذف
  29. یکی به خودش میبنده و جلوی دشمن رو میگیره اون یکی بمب به خودش میبنده و ملت خودش رو میکشه

    پاسخحذف
  30. سلام
    اگر کمي فکر ميکرديد در مي يافتيد که حسين فهميده براي دفاع از وطنش دست به آن کار زد!اما آن يکي براي نابود کردن ايران!

    پاسخحذف
  31. ریگی فرزند همان "سپاهی زگردان کوچ و بلوچ" است که فردوسی از استعداد و وفاداری آنان یاد می کند. اینان همیشه مدافع وطن بوده اند نه وطن فروش ،اما 30 سال است که به دلیل تبعیض حتی یک نفراز آنها در نیروهای نظامی و انتظامی بکار گرفته نشده است. برای آن جوان بلوچ که مستعد نظامی گری وعلاقمند دفاع از هویت و وطن خود است و همچنین از حداقل حقوق تربیتی برخوردار بوده و تحت تآثیر تبلیغ خشونت است و احساس ناکامی می کند چکار دیگری محتمل است؟

    پاسخحذف
  32. کاری به عقاید این دو کودک و هدف هاشان و مواد کنوانسیون حقوق کودک ندارم. ما که مخالف اعدام افراد زیر 18 سال هستیم و میگوئیم یچه ها قدرت تشخیص خوب و بد را بطور کامل ندارند و مسئولیت کامل در برابر آنچه مرتکب می شوند را ندارند، حتی اگر مرتکب قتل شوند، باید اینجا هم کوتاه بیائیم و این بچه ها را که اینهمه کم سن اند ، در ذهن مان تبرئه کنیم و مسئولیت اعمال و جنایاتی که مرتکب شده اند را بر عهدۀ اولیا و قدرتمندان و مبلغین خشونت در جامعه بدانیم. از کار اینها غریب تر کار آدمهای عاقل و بالغی است که در این گیر و دار شوخی شان گرفته و در شش و بش سن قانونی برای رسیدن به حوری بهشتی و اینحرفها هستند ...

    پاسخحذف
  33. حسین فهمیده رو که هل دادن زیر تانک. جعبه سیاهش بعدا پیدا شد که می گفت... حاجی هل نده....

    پاسخحذف
  34. میتونید یه لحظه خودتون رو جای کودکی بزارید که شاهد متلاشی شدن خونوادش، گرسنگی خواهر کوچیکش، تشنگی مردمش و تبعیض علیه اکثریت کشورشه؟
    شما باشید چکار میکنید؟
    اگر حسین فهمیده بود چکارمیکرد؟
    سازمان دُول به جز کنوانسیون دادن چکاری از دستش برمیاد؟
    اون موقعی که صدام به ایران حمله کرد یو ان چه گهی خورد؟
    اون موقعی که خمینی بعداز آزادی خرمشهر فرمان فتح بغداد رو داد یو ان چه گهی خورد؟
    الان یو ان برای نجات کرد و ترک و بلوچ چه گهی میخوره؟
    ...
    دشمن این مملکت کیه؟
    کیه که اگه ایران نابود بشه تو سوریه و هزارتا سولاخ مشابه فرومیره؟
    کیه که به خواهر فهمیده ها تجاوز میکنه؟
    کیه که با خون فهمیده ها قصد خفه کردن ملت رو داره؟...

    پاسخحذف
  35. من همون قبلیم...
    [quote]
    اون موقعی که صدام به ایران حمله کرد یو ان چه گهی خورد؟
    [/quote]
    البته خمینی هم با فرمان صدور انقلابش به خاورمیانه و بالاخص عربستان یکی از علل حمله عربها به ایران بود...

    پاسخحذف
  36. بچه توی این سن تقصیری نداره همونطوری که توی مدارس جمهوری اسلامی سالها فاتحه مغز مارو خوندن
    فقط حسرت و ناراحتی که اینجوری بچه ها مورد سوئ استفاده قرار میگیرن و جامعه ی ما اینقــــــــــــــدر ضعیفه و مردس

    پاسخحذف
  37. اخه واقعا اصلا قابل مقایسه است خوبه با همین ادبیات زشت جواب شما رو داد
    پس عقل کجاست

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد