۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

قطعنامه علیه ایران در سازمان ملل تصویب شد


دقایقی پیش قطعنامه تحریمهای اقتصادی جدید علیه ایران با دو رای منفی (ترکیه و برزیل) و یک رای ممتنع (لبنان) تصویب شد.

ویدئوی کوتاه زیر از پخش مستقیم تلویزیون فارسی BBC از لحظه رای گیری در شورای امنیت است.




طبق گزارش بی بی سی و دیگر رسانه ها، قطعنامه جدید علاوه بر اینکه ایران را موظف می کند که ساخت تمام مراکز غنی سازی اورانیوم یا تاسیسات اتمی آب سنگین ( مراکز پلوتونیوم) را متوقف کند و از ساخت تاسیسات مشابه خودداری کند مجازات و محدودیت های زیر را نیز بر کشورمان تحمیل میکند:

  • ۴۰ شرکت و موسسه ایرانی که به ارتباط داشتن با برنامه های اتمی و موشکی ایران متهم شده اند، در فهرست تحریم های پیش بینی شده قرار داشتند.
  • قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه و چهار موسسه زیرمجموعه آن بنام های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن سازان نیز در فهرست تحریم های شورای امنیت قرار داده شده اند.
  • دولت آمریکا در ماه مه امسال این نهادها و نیز سرتیپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا را تحریم کرده بود. این قرارگاه در پروژه های کلان فعال است و بر اساس گزارش ها، فعالیت هایش را در صنایع نفت و گاز ایران گسترش داده است.
  • مجتمع صنعتی امین، گروه صنایع تسلیحاتی، صنایع فراساخت، صنایع شهید خرازی و صنایع شهید ستاری نیز مشمول تحریم های جدید شده اند.
  • خط کشتی رانی جنوب نیز یکی از سه نهاد زیرمجموعه خطوط کشتیرانی ایران است که در این قطعنامه در فهرست تحریم ها قرار دارد.
  • با تصویب این قطعنامه، دارایی های این شرکت ها در بانک های خارجی باید مسدود شود و مسئولان آن ها با ممنوعیت سفرهای بین المللی مواجه خواهند شد.
علاوه بر این:
  • فعالیت های اتمی تجاری ایران در خارج از جمله هرگونه شرکت در طرح های استخراج اورانیوم در کشورهای دیگر یا شرکت در تولید مواد یا تکنولوژی های اتمی در خارج را ممنوع می کند.
  • دولت های دیگر را موظف می کند که از حضور دولت ایران و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در موارد فوق جلوگیری کنند.
  • کشورها را موظف می کند که از انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هشت نوع سلاح سنگین از جمله تانک، خودروهای زره ای، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، کشتی های نظامی و سیستم های موشکی به ایران جلوگیری کنند.
  • منع فعالیت های ایران در خصوص تولید موشک های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته ای.
  • منع آزمایش های موشکی ایران که در آن از تکنولوژی بالستیک استفاده شده باشد.
  • کشورها را موظف می کند که از ورود شمار دیگری از مقام های ایران به قلمروی خود جلوگیری کنند و دارایی های تعداد دیگری از افراد و شرکت های ایرانی را در فهرست تحریم ها برای مسدود شدن قرار می دهد.

این قطعنامه همچنین خطوط کشتیرانی ایران را هدف قرار می دهد:

  • از دولت ها می خواهد تمام محموله های هوایی و دریایی که به ایران فرستاده می شود یا از آن خارج می شود را در فرودگاه ها، بنادر و آب های قلمروی خود در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده است، بازرسی کنند.
  • به کشورها اجازه می دهد محموله های دریایی ایران را بر اساس قوانین بین المللی در آب های آزاد بازرسی، توقیف و حتی در صورت لزوم نابود کنند.
  • به کشورها اجازه می دهد از تامین سوخت یا ارائه خدمات دیگر به کشتی های ایران یا کشتی های خارجی حامل محموله های "غیرقانونی" ایران خودداری کنند.
  • از کشورها می خواهد "مراقب" مبادلات مالی اشخاص یا شرکت ها با افراد و کمپانی های ایرانی از جمله شرکت های وابسته به سپاه پاسداران یا خطوط کشتیرانی ایران باشند.
  • از کشورها می خواهد "مراقب" مبادلات مالی بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور باشند تا از مبادلاتی که مربوط به فعالیت های اتمی حساس ایران یا سیستم های پرتاب کلاهک های هسته ای این کشور می شود، جلوگیری کنند.
  • از کشورها می خواهد که با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه ها و نمایندگی های بانک های ایران در قلمروی خود در صورتی که معتقدند چنین شعبی با فعالیت های اتمی ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.



۵ نظر:

  1. خوب شد
    تو دهنی به رژیم متکبر ،پر رو ،مستبد،جاهل،مردم فریب،دیکتاتور و کشور بر باد ده جمهوری شنکنجه و تجاوز هست.
    هیچ راهی جز مبارزه و فشار داخلی و خارجی برای از بین بردن این جرثومه فساد نیست.
    گر چه حتما این قطنامه ها بیشتر در راستای منافع کشورهای خارجی هست و برزندگی مردم ما هم تاثیراتی خواه نا خواه خواهد داشت ولی چه چاره دیگری هست ،این رژیم جنایتکاردر هر حال هر روزه و هر لحظه مردم ایران را به سوی نیستی میبرد .در ضمن عزیزان توجه داشته باشید که تصویب این قطنامه ها به دلایل مختلف موجب جلوگیری از جنگ که جز زمین سوخته چیزی برای کشورمان نخواهد گذاشت نیز هست.

    پاسخحذف
  2. سلام
    از شنیدن این خبر خوشحال شدم هر چند برای ما که در ایرانیم این قعطنامه ها فشار اقتصادی به مردم وارد می شه اما بالاخره روی احمدی نژاد و خامنه ای و جنتی و مصباح و ... کم می شه. به امید آزادی

    پاسخحذف
  3. ممنون از نظرهای شما دوستان.

    راستش «خوشحال شدن» از این نوع خبرها که چندان راحت نیست، نمیشود گفت خوشحال شدم، اما در عین حال این را هم قبول دارم که بالاخره دنیا باید شروع کند و خطهای قرمز جدی دور این رژیم وحشی بکشد، پیش از اینکه خشونت خودش را به همه جا لبریز کند.

    از طرف دیگر شاید همین موجبی بشود تا مذهبیونی که الزاما به حماقت و دیوانگی این دار و دستهٔ احمدی نژاد نیستند و حقیقتا دلشان برای کشور میسوزد به خودشان بیایند و چشمشان را باز کنند که به کجا دارد میبردشان این دلقک، و شاید تکانی بخورند و کمک کنند کشور را از شر این موجود شرور نجات بدهیم پیش از اینکه نه از تاک نشانی بماند و نه از تاک نشان.

    پاسخحذف
  4. حالا مفاد این قطعنامه چی بوده ؟
    تحریم های سیاسی ، اقتصادی اش رو بگو

    پاسخحذف
  5. ممنون از توصیه مفید شما جناب چه گوارا. اطلاعات مربوطه اضافه شد.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد