۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

تاملی بر گشوده شدن دروازه های بالاترین و ضررهای احتمالی آن برای جنبش سبز



حدس میزنم امروز در خاطره بالاترین یک روز تاریخی بشود. امروز مسئولان بالاترین در ادامه روندی که چند ماهی است در پیش گرفته اند، یعنی تلاش روز افزون برای غیر سیاسی کردن بالاترین و افزودن به منافع مالی آن، «دروازه» شهر را باز کردند و امکان دعوت کردن کاربران جدید را به حساب کاربران فعلی اضافه کردند.

نمیدانم چه بگویم که توضیح واضحات محسوب نشود، اما خلاصه کلام اینکه معتقدم صاحبان بالاترین با این کارشان جنبش سبز را از یکی از مراجع بسیار عمده خبری، اجتماعی و روانی خود محروم کرده اند. البته شاید سه چهار ماهی طول بکشد تا این موضوع در عمل مشخص شود، اما در هر صورت واقعیت اتفاقی که افتاده از دید من به این صورت است که صاحبان بالاترین جمعیت نحیف معترضین ضد کودتا در بالاترین که طی چند ماه گذشته با صعود خارق العاده حد نصاب لینکهای اجتماعی و سیاسی به هر حال نیمه فلج شده بودند را اکنون بی دفاع در مقابل سیل کفتارهای شبروی جمهوری اسلامی رها کرده است.

اشتباه برداشت نکنید، غلو نمیکنم و استعاره هم نیست، حقیقت این است که بالاترین در طی این مدتی که از عمر دولت کودتا میگذرد تبدیل شده بود به یکی از مستحکم ترین و قوی ترین دژ های اطلاع رسانی و روحیه پردازی برای جنبش سبز، هم از این جهت که یک مکان آزاد مرکزی و پر جریان برای ارائه اخبار و اطلاعات و افکار بود، و هم از این لحاظ که با سیستم تقریبا دموکراتیک خودش تبدیل شده بود به یک مکان برای تمرین شکلی جدید از روابط سیاسی، روانی، فکری و اجتماعی بین ایرانیها، یعنی چیزی که بیشتر از آب به آن احتیاج داشتیم.

به این ترتیب دولت کودتا بارها و بارها به روشهای مستقیم و غیر مستقیم خشم خود را از سایت بالاترین اعلام کرده بود، و هیچ شکی نمیتوان داشت که ماشین اطلاعاتی-امنیتی-روانی رژیم خنثی کردن نقش بسیار مثبت سایت بالاترین را در میان اولویت های بالای خود داشت.

درست به همین دلایلی که فهرست کرده ام، اکنون باز شدن رسمی دروازه های بالاترین یک فرصت استثنائی برای در دست گرفتن و غلبه بر مشکلاتی که سایت بالاترین برای کودتاچیان تولید کرده بود مهیا کرده است که بی هیچ شکی مورد توجه و استفاده نزدیک ماموران اطلاعاتی و سربازان «جنگ نرم» کودتا قرار خواهد گرفت، حرکتی در سطحی آنچنان وسیع و گسترده که شاید بتوان آن را با تقلبهای گسترده ای که در زمان انتخابات انجام شد قابل مقایسه دانست.

موضوع پیش پا افتاده ای نیست. دولت کودتا بر جنگ نرم و روانی تمرکز بسیار و در آن مهارت فراوان دارد، پس مطمئن باشید که به هیچ وجه این فرصت طلائی را از دست نخواهند داد، و پیش از آنکه ما و مدیران سایت بتوانند بگویند «جک رابینسون»، سایت مملو خواهد شد از انواع خفاشها و پارازیتها و موریانه هائی که، خواهید دید، در طی سه چهار ماه سایت را با چیزی بسیار متفاوت با آنچه بوده است تبدیل خواهند کرد. نه اینکه سعی کنند بالاترین را تبدیل کنند به یک سایت طرفدار کودتا یا جمهوری اسلامی، خیر باهوش تر از اینها هستند. اما به هر حال خواهید دید که محتوای بالاترین، بخصوص در زمینه های اجتماعی، سیاسی و محتوا و سطح تفکر سیاسی از زمین تا آسمان با آنچه در ده یازده ماهه گذشته شاهد بوده ایم تفاوت خواهد داشت...

بگذریم، این هم از سیاه گوئی های امروز من. در پایان امیدوارم از بیخ اشتباه کرده باشم و تحلیلم هم طبق معمول از اساس غلط باشد. اگر از شما دوستان کسی میتواند چنین خبر یا استدلال خوبی به این حقیر بدهد لطف کنید و بی نصیب نگذارید.


۱۳ نظر:

  1. جانا سخن از زبان ما میگوئی. خیلی دقیقا تو همین فکر بودم ولی نمیدونستم چجوری توضیح بدم. خیلی خیلی ممنون از این نوشته شما.

    پاسخحذف
  2. گریزی نیست. به هر صورت روزی باید این دروازه باز می شد تا نیروی تازه و مشتاق هم به جمع بالاترینی ها بپیوندد. اکنون این وظیفه ی ما سبزهای بالاترینی است که از بالاترین حفاظت کتیم و نگذاریم این "موریانه ها" در بین ما تفرقه افکنند و حواس ما را به بی موردها پرت کنند.

    پاسخحذف
  3. با سلام












    از اینکه نوشته اید سایت بالاترین یکی از مراجع بسیارعمده خبری جنبش سبز می باشد کمی زیاد اغراق کرده اید .البته این مسئله تا چند ماه پیش شاید درست بود ولی از زمانی که این سایت بی رودروایسی با گذاشتن تبلیعات برای روسپیها در صفحه اصلی بیشتر بقول همان قدیمی های خودمان به شغل شریف دیوسی برای بدست آوردن ثروت روی آورده است آیا جنبش مقدس سبز می تواند با دیوسی هم خوان باشد. دوستان از لحن کلام من زیاد ناراحت نشوند این کار بالاترین در فرهنگ ایرانی به همین نام شناخته می شود حال چه در روسپی خانه باشد چه در اینترنت

    پاسخحذف
  4. سلام به همگی
    من الان یک سالی میشه که مرتب می آم بالاترین و حسابی هم معتاد شدم
    کسی را هم نمی شناسم که برام دعوتنامه بفرسته.
    البته می دونم برای ناشناس ها نباید دعوتنامه فرستاد ولی خدایی من سبز سبزم
    توی انتخابات هم به کروبی رای دادم .
    حالا اگه کسی محض رضای خدا برام دعوتنامه بفرسته ممنون می شم.
    somayeh1362k@yahoo.com

    پاسخحذف
  5. دوست من برای این ایمیل یه دعوتنامه بفرست
    polesabzechobi@gmail.com
    اینم وبلاگ من http://polesabzechobi1.wordpress.com

    پاسخحذف
  6. باسالام یکی از راه ها دارایی وبلاگ است.کسانی که وبلاگ انها مالومه بدین.

    پاسخحذف
  7. لطفا برای من دعوتنامه بفرستید: parhamdehghani@gmail.com

    پاسخحذف
  8. من فکر می کنم دو تا نکته هست که نگرانی شما رو کاهش بده: یکی اینکه شما هم مثل من عقیده دارید جنبش سبز جنبشی هست با همراهی بیشتر مردم ایران بنابراین اضافه شدن کاربران جدید تنها احتمال افزایش آگاهی و پیوستن فعالان بیشتر را گسترش می دهد. دوم اینکه در هر حال جنبش سبز نباید هیچ رسانه ای را بسته نگاه دارد ممکن است در کوتاه مدت بسته بودن یک رسانه به نظر مفید بیاید ولی در درازمدت این همان دامی است که جمهوری اسلامی را هم بلعید. پس فضای باز در بالاترین نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث راه یافتن افکار جدید، گسترش جنبش و بهبود عملکرد جنبش سبز خواهد شد

    پاسخحذف
  9. Green Modelers عزیز، ممنون از نظر شما. من با هردو نکته شما موافقم، اگرچه در عین حال این را هم تاکید میکنم که هراس من از باز شدن بالاترین نیست، بلکه از شبیخون سربازان گمنامی است که برای همین کار پول میگیرند و شب و روز در تلاشند با بهترین تکنولوژی ها و خطوط ارتباطی سریع و ماموریت عمده شان مانع درست کردن، انحراف، تخریب و نهایتا تلاش برای استحاله جنبش سبز است. اما در هر حال همانطور که شما و خیلی از دوستان دیگر اشاره کرده اند راه دیگری شاید پیش رویمان نباشد و بالاترین را نه میتوان و نه باید حقیقتا به چشم قلعه ای نگریست، چون در دراز مدت ما را به قول شما در همان دامی میاندازد که جمهوری اسلامی خودش را انداخت.

    پاسخحذف
  10. ضمنا از دوستانی که تقاضای دعوت نامه کرده اند عذر میخواهم چون حساب من در حال حاضر هنوز قادر به فرستادن دعوت نامه نیست.

    پاسخحذف
  11. خوب فکر می کنم فعلا راه چاره ای نیست. به هر حال این قضیه در کنار جاسوس ها افراد دیگری را هم جذب خواهد کرد که به رشد این حرکت کمک کنند.

    شاید بتوان از خود اعضا خواست که این قبیل افراد را شناسایی کنند و به مدیر سایت معرفی کنند. البته من عضو نیستم ولی می دانم که امکان ارسال شکایت هست.
    منظورم بیشتر این بود که اعضای جدید بیشتر زیر ذره بین باشند.

    پاسخحذف
  12. تروخدا یه دعوتنامه بفرستین برا من بدبخت
    خسته شدم بس که التماس کردم

    اصلا هر کی دعوتنامه بفرسته زنش میشم

    پاسخحذف
  13. TA mellat khar ast khamenei rahbar ast.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد