۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

چند نکته مهم در رابطه با سخنان موسوی و مراسم چهارشنبه سوری


صحبتها و توصیه های اخیر آقای میرحسین موسوی در مورد چهار شنبه سوری (پایین همین صفحه ببینید) منجر به بعضی برداشت های ناصحیح شده است که مهم است مورد اشاره و تصحیح قرار گیرند چون چنین برداشتهائی امکان دارد از یک سو موجب برخی سردرگمی ها در میان مردم، و از سوی دیگر مورد سوء استفاده ماهرانه توسط کودتاگران، و در نتیجه منجر به کاهش استفاده جنبش از انرژی عظیم موجود در چهارشنبه سوری بشوند.

برداشتهای ناصحیح مذکور اغلب بر محور این ادعای دروغ یا تعبیراشتباه برپاشده است که «آقای موسوی گفته است اعضای جنبش سبز بایستی مراسم چهارشنبه سوری را با آرامش و سکوت» برگزار کنند. و آنگاه بر پایه همین تعبیر غیر واقعی هر کس بسته به هدف و قصد و نیز هوش و شم اجتماعی/سیاسی خود نوعی برنامه عجیب و غریب پیشنهاد کرده است و مردم را به جهتی و جائی و شکلی دیگر از اجرای چهارشنبه سوریشان خوانده است.

بگذارید صریح بگویم: جدا احساس خطر میکنم که اگر هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی نشود چهار شنبه سوری را هم مثل بیست و دوم بهمن به مکر و فریب سربازان گمنام نیرنگ باز جمهوری اسلامی ببازیم. فراموش نکنیم که جنبش سبز ما پدیده ای الهی نیست، امام زمان هم سر نخش را در دست ندارد، و هیچ ضمانتی، تکرار میکنم، هیچ ضمانت تاریخی وجود ندارد که اگر ما مکرر اشتباه کنیم و حرکتهای خودمان را غلط یا ضعیف برنامه ریزی کنیم این جنبش به جائی برسد. پس بیائید چشمهامان را باز کنیم و فکرهایمان را به کاربیاندازیم. دشمنمان هم خدعه گر است، هم تجربه دارد، هم قدرت دارد، و هم امکانات اجتماعی و مطبوعاتی کامل در دسترس، خردش نیانگاریم که بد اشتباهی خواهد بود.

اما قصدم روضه خوانی نبود امروز. ببینید، نکته اینجاست که آنچه میرحسین گفته است بسیار ساده است، وی میخواهد از تبدیل شدن چهارشنبه سوری به یک میدان جنگ دیوانه وار که در آن خشم سرکوفته مردم طغیان کند و تر و خشک را با هم بسوزد جلوگیری کند، چون میداند چنان طغیان کوری از یک سو بسیاری از انرژی های مردم را به یغما خواهد برد و در همان یک شب به هدر خواهد داد، و از سوی دیگر جنبش سبز جنبشی است که تمام پیشرفتش از طریق فکر و اندیشه است، و اصولا این جنبش خودش را در مقابل سیاهی های خشونت مدار تخریب گری تعریف میکند که تمام هنرشان جنگ کردن است و بمب ساختن و موشک بلند کردن و آدم کشتن و کتک زدن و تجاوز کردن.

پس حرف موسوی این است که نمیخواهد جنبش روحش را به شیطان بفروشد و همان به درهٔ خشونت و آزاری درغلتد که امروز بسیجیها و سپاهیها خودشان را اسیر آن میابند.

اما حرف میرحسین این نیست که شلوغ نباید کرد در چهار شنبه سوری، که بچه ها آتش به پا نباید بکنند و ترقه در نباید بکنند و خودشان را طبق سنت مرسوم خالی نباید بکنند. حرفش این نیست که این چهارشنبه سوری «آرام باشید» و «شمع دست بگیرید» و راهپیمائی سکوت بکنید!! میر حسین حرفش این است که بروید در کوچه پس کوچه هایتان و آتش بزنید به جان تاریکی و اعلام کنید خشم و انزجار خودتان را، بسوزانید عکسهایشان را و منفجر کنید افکارشان را، اما مراقب باشید به کسی آسیب نرسانید و روح خودتان را به هوس تخریب نبخشید.

میرحسین حرفش خیلی روشن است، بگذارید مستقیم نقل کنم: میگوید از «برنامه هنجار شکنانه یا تخریبی که موجب اذیت و آزار مردم بشود» دوری کنید. این نکته مهم است! میرحسین نگفته از انفجار و سر و صدا درست کردن دوری کنید، نگفته عکس خامنه ای را نسوزانید، نگفته تمام ساختمانها و خیابانهای شهر را در آن شب با بمبرنگ و اسپری سبز نکنید، نگفته تظاهرات آرام و باشمع کنید! میرحسین فقط گفته خانه و مغازه های مردم را آتش نزنید و مواظب باشید بیگناهی با آتش سوزی و انفجارتان به قتل نرسد.

من احساس میکنم هم خودم و هم دوستان دلسوز دیگر باید در این چند روز آینده سعی کنیم حتما بیشتر بنویسیم در این مورد و این مسئله را هرچه زودتر روشن کنیم برای دوستان، وگرنه بعید نیست اسبهای تروای دیگری به کارمان ببندند، مثلا در قالب این پیشنهادی که در سایت جرس آمده، یا در شکل تعابیر عوامفریبانه ای از قبیل آنچه در این لینک بالاترین موفق به فریفتن بسیاری شده، و یا حتی پیشنهادهای بچه گانه ای از قبیل آنچه در این وبلاگ یا این وبلاگ ارائه شده، و چهارشنبه سوری را هم از دستمان به در بیاورند.

در پایان، اجازه بدهید خدمت دوستانی که فرصت نداشته اند صحبتهای میرحسین موسوی را به دقت بخوانند، متن کامل پرسش خبرنگار «کلمه» و پاسخوی در مورد چهارشنبه سوری که در سایت کلمه منتشر شده است را نقل کنم که به اینصورت است :

سئوال:
پیشنهاد شما در مورد مراسم چهارشنبه سوری چیست؟

جواب: مراسم این روز، یادمان جشنواره نور علیه تاریکی است اما علاقمندان به جنبش راه سبز ضمن انکه به نمادها و مراسم ملی و مذهبی دلبستگی دارند، حاضر نیستند که این نوع مراسم ها باعث اذیت و آزار مردم بشود. مخصوصا توجه کنیم که ممکن است مخالفان جنبش بخواهند با برنامه ای که قبلا هم مشابه آن را اجرا کرده اند، جنبش سبز را بدنام کنند. بنده مطمئن هستم که سبزها در هیچ برنامه هنجارشکنانه یا تخریبی که موجب اذیت و ازار مردم بشود شرکت نخواهند کرد. ایجاد انفجار و آتش سوزی با مشی جنبش سبز که تلاش کرده است همواره حرکت هایش مسالمت آمیز و عمیق باشد سازگاری ندارد. سبز بودن به لباس و نماد نیست. سبز بودن به رفتار و اخلاق است. اگر این اصل مهم مورد توجه قرار گیرد و اعضای جنبش یکدیگر را به رعایت آن توصیه کنند، قطعا از آسیب هایی که ممکن است عده ای در لباس جنبش سبز انجام دهند جلوگیری خواهند کرد.




۶ نظر:

  1. چهارشنبه سوری
    این آخرین چهارشنبه سال ،(چهارشنبه سوری) جشن پیروزی نور بر تاریکی است. با آتش خود به جنگ ظلمت باید رفت . تاریکی و جهل ، از نور ، روشنایی و آتش میترسد.
    در چهارشنبه سوری چه باید کرد و چه نباید کرد.

    ۱- آتش روشن کردن و شعار دادن در همه جا . در تمام سطح شهر . در کوچه ها ، خیابانها و میدانها . هر کجا که مناسب باشد . بلا فاصله بعداز تاریک شدن هوا شروع شود .
    ۲- پرهیز از اعمال خشونت آمیز. ولی دفاع کامل از خود و سایر هم رزمان.
    ۳- اجازه دستگیری ، کتک زدن و صدمه زدن به عوامل رژیم کودتا نباید داده شود . اگر کتک بزنند کتک خواهند خورد . عملشان عکس العمل خواهد دشت .
    ۴- هرگونه درخواستی که مطرح است باید به فرم شعار مطرح شود. نباید محدودیتی در شعار ها باشد . اولین شرط دموکراسی و جمهوری این است که هر کسی هر چه میخواهد بگوید.
    ۵- قاشق زنی در ساعت ۱۰ شب. کوبیدن بر قابلمه و دیگ . صدای تلق تلق بلند . بدون هیچ گونه شعار . در تاریکی مطلق . برای مدت ۱۵ دقیقه و متعاقب آن مجددا آتش افروزی و شعار دادن .
    ۶- سوت زدن و دست زدن مجاز است . خندیدن هم مجاز است .
    ۷- از ترقه و سایر موادی که صداهای انفجاری ایجاد میکنند تا حد ممکن خوداری شود ، زیرا که در صورت شلیک تیر توسط مزدوران رژیم ، بتوان متوجه آن شد .
    ۸- تا آنجا که امکان دارد عکس و فیلم تهیه شود.
    ۹- از قبل با گرفتن تماس با همسایگان خود هماهنگ کنید که چکار میخواهید انجام دهید . اگر در محلی زندگی میکنید که برای انجام عملیات مناسب نیست و یا با همسایگان روابط ندارید به خانه دوستان و آشنایان خود بروید.
    ۱۰-ایجاد ترافیک سنگین که تردد نیروهای سرکوبگر را مشکل و غیر ممکن سازد .
    ۱۱- سبز بودن یا نبودن آتش مهم نیست ، این چون یک رسم و عید ایرانی است در کل به هرگونه که برگزار شود در نابودی رژیم اشغالگر و فاسد موثر واقع خواهد شد.
    اینها جشن مارا دزدیده اند ، از ما کشته اند ، کتک زدند ، اسیر کرده اند . این جشن را به جنگ با آنان تبدیل میکنیم .

    پاسخحذف
  2. سهیل عزیز با عرض احترام این لیست شما دقیقا نمونه همان چیزهائی است که گفتم ناشی از سوء تعبیر یا سوء استفاده از حرفهای موسوی هستند.

    مثلا این استدلال که «از ترقه و سایر موادی که صداهای انفجاری ایجاد میکنند تا حد ممکن خوداری شود ، زیرا که در صورت شلیک تیر توسط مزدوران رژیم ، بتوان متوجه آن شد.» این بیشتر به یک طنز بچه گانه شبیه است، که البته امیدوارم غرض شما هم همان طنز بوده باشد.

    پاسخحذف
  3. به نکته دقیقی اشاره کردید صادق جان. امیدوارم تا فرصت هنوز داریم در این مورد بیشتر صحبت بشود...

    پاسخحذف
  4. سلام
    من هيچ وقت چهارشنبه سوري از خونه بيرون نميامدم ولي امسال ميام تا ببينيم چي ميشه، راستي معمولا از ساعت چند شروع ميشه؟ (چون هيچ وقت اطراف من شلوغ نشده، نميدونم)
    يادمه يکي از دوستان دوران راهنمايي که هنوز هم میتونم پیداش کنم تو بمب درست کردن خيلي معروف بود! فکر کنم بد نباشه يک سر بهش بزنم ;-)
    ممنون
    خدانگهدار

    پاسخحذف
  5. اگه چهارشنبه سوری بریم تو محلات و هیچ شعاری و هیچ تظاهراتی نباشه که میشه مثل چهارشنبه سوریهای قبل
    سبز کردن شهر هم خوبه اما بسیجیها تو دو روز همشو پاک میکنن

    پاسخحذف
  6. سلام
    یکی از رسوم مهم چهارشنبه سوری رسم قاشق زنی است دراین شب دراصل افراد آبرومند ومستمند با پوشاندن صورت خود به درب منازل افراد میروند
    اگر امسال درشب چهترشنبه سوری راس ساعت 9 شب طرفداران جنبش سبز درخیابان وپشت بام ها به قاشق زنی بپردازند درصورت فراگیری این طرح فضای صوتی بسیار خوبی ایجاد میکندواز طرفی :
    1- پیام اقتصادی این طرح تاکید بر ضعف اقتصادی مردم وهمراه کردن اقشار ضعیف با جنبش است
    2- انجام این طرح عملا هیچ هزینه ای ندارد وانتظار فراگیری آن میرود
    3- تاکید این طرح بر پاسداشت یک سنت ملی است واقشار ملی راهم جذب خواهد کرد
    4- برای انجام این طرح حتی میتوان قبل از ساعت 9 وقاشق زنی عمومی به جوانان پیشنهاد کرد که با انداختن چادر روی سر وصورت خود(طبق روش سنتی)به درب منازل رفته و نمادهای سبز از آنها طلب کنند که این امر خود به ایجاد فضای مناسبی درساختمان ها ومحلات منجر می شود
    4- این طرح به شکل سنتی برای جوانان (دختران وپسران)راهی برای ارتباط گیری وجذاب بوده است و میتواند این اقشار راهم جذب نماید
    5- درنهایت این طرح میتواند باهمه ی طرح های دیگر برای چهارشنبه سوری سبز همراه شود
    همه باهم ساعت 9 شب چهارشنبه سوری درهر کجا که هستیم قاشق زنی کنیم ووحشت و وحدت ایجاد کنیم

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد