۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

شما چند تا اتوبوس میبینید؟!


با تشکر فراوان از مسئولان گوگل ارث (Google Earth) که این تصاویر پر ارزش را به این سرعت در دسترس ما قرار داده اند. فیلمی که میبینید از عکسهای ماهواره ای است که شرکت گوگل از مراسم بیست و دوم بهمن از میدان آزادی و اطرافش منتشر کرده است (صفحه مربوطه را میتوانید اینجا ببینید). یکی از جالبترین نکاتی که عکسهای گوگل موفق شده اند برای ثبت در تاریخ به دست ما برسانند مدرکی است که نشان میدهد کودتاگران با چه جدیتی به آوردن سیاهی لشکر از شهرهای دور و نزدیک کشور پرداخته اند.

فیلم گویاست، و نیاز به توضیح بیشتری نیست، خودتان نگاه کنید، و ببینید چند تا از صدها و صدها اتوبوسی که در عکسهای گوگل ثبت شده اند که مشغول آوردن بسیجی ها، فقرا، و مزدوران از شهرستانها و دهات مختلف به «تظاهرات خودجوش مردمی» هستند را حوصله میکنید بشمارید، من خودم از هفتصد که گذشت دیگر حوصله نکردم بیشتر بشمارم!

-------------------
پ.ن.: لطفا دقت کنید که اگرچه اتوبوسهای با سقف سفید طبیعتا توجه را بیشتر جلب میکنند، اما در خیلی از خیابانها علاوه بر اتوبوسهای سقف سفید، یک ردیف هم اتوبوسهائی با سقف تیره رنگ/قرمز در طرف دیگر خیابان وجود دارند (با تشکر از دوست ناشناسی که این نکته را گوشزد کردند).





توجه: در صورت نیاز، فیلم فوق را میتوانید از طریق این لینک دانلود کنید.




۴۲ نظر:

  1. aziz dastet dard nakonad wagean fol kashti ey welah man aslan namidanam engadar autobus tu iran hast ? har chi bus tu mamlekat bode jam kardand zende bad azadi ma pirozim

    پاسخحذف
  2. توی وبلاگ اشاره کن که اون قرمزهای سمت راستی هم اتوبوس هستند. اتوبوس ها در دو ردیف هستند سفیدها و قرمزها

    پاسخحذف
  3. باریکلا به درایت و حوصله شما!

    پاسخحذف
  4. درود بی کران به شرفت ، از دیشب تا به حال اندکی قلم زن . به جوانان سبز پوش گیر دادن که کاری نکردید ،مرگ بر حکومت دروغ ،و نیرنگ که به قول سردار ایادی پاپتی را از سر تاسر ایران جام نمودند.

    پاسخحذف
  5. salam
    in otoboos-ha baraye hamlo naghl dar dakhele tehran ast ke bad az har barname'i majani mizaran

    پاسخحذف
  6. دمت گرم
    این اتوبوسها خیلی خیلی بیشتر از اتوبوسهای داخل شهری است ،

    خدمت رژیم مستبد دینی بگم که ترسوندن مردم و آوردن سه الی چهارمیلیون آدم خودتون در کل کشور در خیابانها آنهم با پول نفت هنر نیست داداش .
    صدام هم هر شهری میر فت بالای نود در صد شهر را می آورد گرد خودش رفراندم کنید اگر راست می گویی.

    پاسخحذف
  7. holy shit اینکه از دوهزار هم رد کرد!! خواهرشون!!

    پاسخحذف
  8. man fekr nakonam inha dige betoonan tu tehran hatta 5000 nafar adam ro ham vase marasem haye khodeshoon basij konan.vaghean be vaze felakat bari dochar shodan.az google ham besiar motshakim.

    پاسخحذف
  9. دست مریزاد !! دست شما درد نکنه !!

    پاسخحذف
  10. آقا دمت گرم , عالي بود.....

    NUM1 <<<شير مادرت هلالت


    البته اين فقط اطراف آزاديه << من خودم چندين دستگاه اتوبوس تو آگاهي شاپور(اونجا کجا آزادي کجا) پلاک شهرستان ديدم که بعداز ظهر همه دراومدن مسافرا رو برگردونن شهرستان.... بايد تا انقلاب ميرفتي :*

    پاسخحذف
  11. 700تا شمردی؟ 1300 تا هم من روش میذارم بشه دوهزار تا
    دو هزار ضربدر 50 هم که کنی میشه صد هزار
    بقیه مردم رو از کجا آوردن؟ نکنه میخوای بگی بقیه همه سبزا بودن؟
    بعدشم اگه از شهرا و دهات دیگه آدم اوردن تهران, راهپیمایی شهرای دیگه رو از کجا پر کردن؟
    من که مشهد بودم , حداقل سیصد هزار نفر اومده بودن حتی اتوبوسی که باهاش رفتم راهپیمایی , بلیط گرفت
    صحبتایی که نوشتی بوی منافقا رو میده
    میدونم که حرفامو منتشر نمیکنی ولی مینویسم تا خودت یه نفر اینا رو بخونی و بدونی منافقا تو ایران جایی ندارن

    پاسخحذف
  12. taghdim be balaee dadash tablooi khob chare nadari ba ye sandis mikharanet ragham bala bedan nanatam mifrooshi ma dige bidarim boro jelo dadash bezar bad biad

    پاسخحذف
  13. نکنه فکر کردیم 10 میلیون نفر بودین که می گی 100 هزار تاش رو با اتوبوس آورده بودن بقیه اش چی؟! الحمد الله هر جی عکس و فیلم دارین از آزادیه، که اونم میدونش خالی بوده

    پاسخحذف
  14. دوست عزیز ناشناس (همین ناشناس یکی مونده به آخری، که فرمودید من بوی منافقا رو میدم):

    شما نکته اصلی رو توجه نکردید. نکته اینجاست که حکومتی که ادعا میکند مردم پشت سرش هستند اینقدر وحشت زده شده است که در مهمترین روز سالش، که تنها روزی است که کاملا و صد در صد متعلق است به جمهوری اسلامی و طرفدارانش، مجبور شده از هزاران اتوبوس برای سیاهی لشکر جمع کردن استفاده کند. نکته اینجاست که حتی ده سال پیش هم احتیاجی به اینطور سیاهی لشکر جمع کردن، آنهم آدم آوردن از شهر های دیگر نبود، نکته اینجاست که این حکومت شما اگر مردمی بود، اگر حتی خودش هم احساس میکرد مردمی هست، دیگر احتیاجی به این سیاه بازی ها احساس نمیکرد، که از یکطرف دهنه خیابانها را ببندند که مردم نتوانند به میدان آزادی برسند، و از طرف دیگر با اتوبوس سیاهی لشکر وارد میدان آزادی کنند.

    در اینکه سبز ها به دلیل یک اشتباه تاکتیکی نتوانستند ۲۲ بهمن را آنطور که باید و شاید سبز کنند سئوالی نیست، بلکه سئوال این ویدئو مربوط به حکومت شماست و مردمی بودن یا نبودنش.

    پاسخحذف
  15. waghti khar bashi sawaret mishan ,gaw bashi midooshanet, faaaghaaat az fahmidane to mitarsan .taghdim be jonbeshe sabz

    پاسخحذف
  16. ممنون در فیسبوک هم گذاشتم

    پاسخحذف
  17. دست شما درد نکنه واقعا بجا و به موقع بود

    پاسخحذف
  18. درود بر آزادیخواهان و درود بر مبارزان راه آزادی.
    درود بر جنبش سبز که مردم خسته و رنجور ایران را از خواب سی ساله رهائی می بخشد.
    تمام استدلالات شما صحیح و بجاست، ولی باید به اشتباهات تاکتیکی و حتی استراتژیک جنبش اذعان داشت و در رفع آنها کوشید.
    ضعف مهم جنبش به نظر من همچنان عدم داشتن منشوری مستدل است که چراغ راهنمای توده ها باشد. این جنبش تا کنون این راه را تا آنجائی که چه نمی خواهد خوب پیش رفته، اما هنوز از بیان واضح اینکه چه می خواهد عاجز است.
    از اینکه ملت صد نفره به خیابان بیاید یا میلیاردی... بخندد یا بر مرگ عزیزان خود اشک بریزد... هیچ گرهی از مشکل عدیده اش باز نخواهد شد.
    باید به فکر راه حل های اساسی بود. باید اثبات کرد که ملت ایران توان فکری بالاتری دارد و می تواند برای خود برنامه ی دقیقی هم ارائه دهد و هم اجرا کند.
    باید خود را از این گرداب لشکر کشی حیدری صفدری... من بیشتر از تو، نه من بیشتر... که راهکرد پیشنهادی آنها که تا بحال تازانده اند می باشد، بیرون زد. این راهکرد بجز تحلیل نیروی جنبش هیچ ثمره ی دیگری نخواهد داشت. اسلحه ی مبارزه را باید آزادیخواهان تعیین کنند... تا که در ماند آنکه دستش خالیست.

    پاسخحذف
  19. این درسی برای همه ماست که بفهمیم این حکومت را می شود با انتخاب روشی درست با هزینه کم، سرنگون کرد فقط به تاکتیک های مناسب باید همگی بیاندیشیم و مراقب نفوذی هام باشیم همه ما قدر این روزها را بدانیم شاید یک نسل دیگر هم چنین ضعفی در رژیم پیدا نشود اگر... به اعتصاب اعتصاب و اعتصاب بیاندیشیم ضربه بزرگ را زده ایم من قول میدم سهمیه ساندیس، ساندیس خورام محفوظ باشه من به همشون سالی یک ساندیس میدم به خدا

    پاسخحذف
  20. tarjih midam dar khiaban bakafshhayam rah beram wa be khoda fekr konam ,ta inke dar masjed beshinam wa be kafshhayam. dr.shariati.

    پاسخحذف
  21. diktatori wa azadi az anja nashi nemishawad ke yek maktab khod ra hagh mishomarad ya nahagh ,balke (aya haghe entekhab) ra baraye digaran ghael ast ya na. dr shariati

    پاسخحذف
  22. ma hamanim ke miandishim baraye tghire birooni bayad andishe haro taghir dad . only positive thinking and tekrare an .dast az talab nadaram ta kame man barayad.molana

    پاسخحذف
  23. با عذر خواهی از همه ی بچه های سبز مخصوصا بچه های مشهد:
    خطاب به اون گوسفندِ ساندیس خور ِ پشگل کلّه! می گم!
    من خودم بچه ی مشهدم و 22 بهمن رفتم خیابون:
    مرتیکه؛ چُل(بچه های مشهد می فهمن!!!) تو اون مفزت.
    اگه زیاد بودین!!!!!
    پس اون همه سرباز و پلیسی که تو فاصاله ی 50 متری از هم، از فلکه ی پارک تا فلکه برق گذاشته بودن واسه ی دفاع از ک... ننت بود؟!؟!؟
    با خودت نگفتی این همه گارد و پلیس واسه چی اومده؟
    تو یا خودت یه مزدور ِ جاکش ِ ساندیس خوری،یا از دله دهات ورداشتن آوردنت شهر(مشهد) که نمی فهمی وجود جو امنیتی ِ به اون سنگینی پیامی جز این نداره که اگه جنبش سبز یکم دیگه راست کنه این رژیم با امثال تو، حامله اید!!!
    این همه ارتش آمده،ز ترس ِ زایش آمده
    ...

    پاسخحذف
  24. با سلام
    محاسبه جمعیت را برای شما بر اساس استدلال کیهانی ( آیت ا.. منتظری) انجام دادام.
    از آزادی تا انقلاب تقریبا 4600 متر در عرض متوسط 45 متر.
    از آزادی تا میدان صادقیه 2200 متر با عرض 50 متر که البته نصف این مسیر از شیخ فض الله تا آزادی یک طرف جمعیت بود 1000 متر)
    از آزادی تا میدان فتح 2000 متر با عرض 30 متر.
    در مجموع جمعیت تقریبی با فرض هر نفر در یک متر مربع میشود با دست بالا گرفتن حدود 400 نه 500 هزار نفر میشده ؟؟؟؟
    که با این احتساب 10% جمعیت هم با اتوبوس آمده اند.

    پاسخحذف
  25. درود بر شما
    ممنون از زحمتی که کشیدید
    این لینکی که گذاشتید برای دانلود دیگه کار نمی‌کنه
    می‌شه یه جا دیگه آپلود کنید؟
    پیشنهاد می‌کنم توی 4shared.com
    با سپاس

    پاسخحذف
  26. از فیدبک شما متشکرم دوست ناشناس.

    همانطور که پیشنهاد کردید فیلم را در 4shared.com گذاشتم و اگر از همان لینک زیر فیلم استفاده کنید الان باید از آنجا قابل دانلود باشد.

    پاسخحذف
  27. باید چهار چرخ این اتوبوسها را پنچر کرد تا همشون پیاده برگردند! آنوقت دفعه دیگه کسی برای مزدوری نمیاد!

    پاسخحذف
  28. mozoe kamiet ya keifiete yek niroo ast, agar berasti iin regim tars az mardom nadarad pas chera beine mardom ra ba niroohaye mosalahash marz bandi karde!! chera ba autobus az shahrestanhaye door bayad niroo biare!! vachera tehran ra be padeganeh nezami tabdil karde! agar nemitarsand va az khodetan shak ke nadarid mardom shooare refrandom midahand, chera az an mitarsid, magar mardom zire ragbare mosalsalhayetan dar tabestane pish bedoone hata autobus be rahpeimaiye baadaz entekhabat nayamadand, hichkas anhara ba sandis va autobus ham be meidane azadi nayavard, farghe ma ba ham inast, baradarhaye sandis khoor.........

    پاسخحذف
  29. کسی که در زیر رگبار مسلسل به میدان ازادی میرود با ساندیس خورها و مسافران باری بهر جهت اتوبوسها فرقشان مثل انقلاب سبز مردم با لجنهای یک فاضلاب قدیمیست بنام جمهوری اسلامی.....

    پاسخحذف
  30. ما روز قدس خیلی مکانها را گشتیم. این اتوبوسها فقط در محدوده آزادی نبودند بلکه به طور واضح با برنامه ریزی دیدیم که ون ها و اتوبوسها از بلوار کشاورز قبل از پارک لاله در حال تخلیه مزدوران شهرستانی بودند. در همین عکسی که گوگل گذاشته استhttp://google-latlong.blogspot.com/2010/02/view-into-tehran.html این ونها را میتوان دید که یکی مامور این بود که هماهنگ کند که کجا پارک کنند. و هر قسمت خیابان آزادی به گروهی واگذار شده بود که در آن مسیر به سمت آزادی میرفتند و بر میگشتند!!

    پاسخحذف
  31. تازه بعضی ها رو هم با مترو آورده بودند. بعضی ها رو هم به زور سوار ماشین شخصی شان کرده بودند و آورده بودند. من نمی دونم آخه این حکومت مزدور نمی فهمه که راهپیمایی وقتی مردمی است که آدمها پیاده بیایند و پیاده برگردند.

    پاسخحذف
  32. اشتباه نکنید ها. من از خامنه ای و جنایتهاش متنفرم. ولی بچه تر که بودم و به نماز عید فطر در مصلی میرفتم اتوبوسهای شرکت واحد مردم را از جاهای مختلف شهر میآوردند و بعد هم برمیگرداند.
    اتوبوس پارک شدن نزدیک تظاهرات به معنی این نیست که از دهات مردم آوردند. چطور چنین چیزی از این عکسها ثابت میشه. چرا نگیم از افغانستان آوردند؟ حرف حساب باید مدرک درست و حسابی داشته باشه وگرنه قضاوت از روی عکس ماهواره ای ما را دچار خطاهایی میکنه که سی آی ای و بوش در مورد صدام میکردند.

    پاسخحذف
  33. بالاخره براي آوردن مردم تهران هم اينقدر اتوبوس كمه
    شما چي ميگيد؟

    پاسخحذف
  34. امروز که آقای سازگارا از اتوبوسهای دیگر که خارج شهر پارک شدند و باتعداد زیادی واگن های فوق العاده مترو ساندیس خورها را منتقل کرده اند، میگوید. ای کاش بفهمیم آن اتوبوسها کجا پارک شدند و از تصاویر گوگل که من چک کردم و سایر نقاط نیز بروز است، آنها را نیز افشا کنیم. آیا کسی از یک اقدام برای تشکر از گوگل خبری دارد؟

    پاسخحذف
  35. yek soal az Sadeq Rahimi daram:

    """ shoma goftid eshtebah taktiki sabz ha ""
    mishe tozih bedi che joor eshtebahi.
    man shakhsan nemipaziram ke eshtebahi shode, mardoom v jonbesh az yek hoosh e zati barkhordare ke motanaseb ba sharayet amal mikone,
    be nazare man etefagh haye 22 bahman be naf e azadi khahi khahad bood. hamin jav e amniyati ke az oon sohbat mishe neshan az zafe onhast.
    dar vaghe gahi dar bazi bayad montazere bazi harif bood v bad to bazi koni.
    Mamnon az matlabi ke gozashtid, ama lotfan tozih bedeh be nazaret che eshtebahi sorat gerefte.

    پاسخحذف
  36. آنتظار داشتید مردم را با گاری از منزلها تا محل راهپیمایی بیاورند؟!

    پاسخحذف
  37. مهدی جون...پاشو بابایی.. خوب نیست اینقدر بخوابیا...پاشو یه آبی بزن به سروصورتت بفهمی دوروبرت چه خبره که یه بلایی سرنیاد که اونوقت خیلی دیره.....!

    پاسخحذف
  38. درست است، براي انتقال از قروه (كه من خود شاهدم) تا تهران، بديهي است كه بايستي از اتوبوس استفاده كرد.
    شمايي كه در بالاترين اكانت داريد را به مقدساتتان قسم مي‌دهم كه به عوض جيره ‌خواران اكانت‌داري كه بذر نااميدي را مي‌افكنند، بر اين نكته تاكيد ورزيد كه حكومت دروغ، در هنگامه بيكاري و گرسنگي مردمانمان، بزرگترين نمايش تاريخ بشر را با شركت 300000 نفر و هزينه 300 ميليون دلار برگزار كرد تا دل خ.ر. را به دست آورد. ما بايد اين نمايش را افشا كنيم و بر اعتماد به نفسمان بيافزاييم كه مجبور به چه اقدامات احمقانه‌اي شده‌اند.

    پاسخحذف
  39. Agha Sadeq Rahimi

    chi shod? man montazer e javabam hastam

    Doostan, kasi inja mitone bege che eshtebah e taktiki dar 22 bahman tavasot e sabz ha anjam shod??????
    man inro ghabool nadaram, etefaghan har rooz ke migzare, jonbesh be bologhe bishtari mireseh. :-)
    mamnon

    پاسخحذف
  40. فریاد عزیز، عذر میخوام از اینکه به شما پاسخی ندادم، چون دوستان لطف میکنند و کامنت ها زیاد میشوند بعضا شرمنده میشوم و برخی از کامنتها یا سئوالات بی پاسخ میمانند.

    در هر حال، وقتی من صحبت از اشتباه تاکتیکی کردم چیزی که در ذهنم بود حرفی بود که اخیرا آقای ابوالحسن بنی صدر هم اتفاقا خیلی جالب توضیح دادند، و آن اینکه تصمیمی که گرفته شد که خلایق جدا از هم به میدان آزادی بروند و آنجا جمعیت تشکیل بدهند این یک اشتباه تاکتیکی جدی بود از چندین لحاظ (اگر علاقه دارید این ویدئوی صحبتهای آقای بنی صدر را گوش کنید که خوب مفصل توضیح میدهد این موضوع را).

    و اما این را هم اجازه بدهید بگویم خدمتتان که اشتباه کردن با آن چیزی که شما فرموده اید، یعنی بالغ شدن روز به روز جنبش سبز این ها هیچ منافاتی با هم ندارند، بالاخره اشتباه را همه میکنند، و هیچ تناقضی با بلوغ ندارد و اتفاقا یک جنبه از بلوغ همین است که اشتباهها را ببینیم و سعی کنیم از آنها درس بگیریم به جای اینکه خودمان را سرزنش کنیم یا ناامید بشویم.

    و در پایان یک نکته دیگر خدمت شما اینکه اگر به پائین همین صفحه نگاه کنید، قسمتی هست که در آن دوستانی که مثل خود شما کیبورد فارسی ندارند دعوت شده اند تا با استفاده از آن کلمات فارسی خود را از حروف لاتین به الفبای فارسی تبدیل کنند تا خواندن متنشان راحتتر بشود.

    با تشکر از شما و تمام دوستان دیگر، و عذر خواهی مجدد از شما و دوستان دیگری که فرصت پاسخ به نظرات عزیزشان میسر نشده است.

    پاسخحذف
  41. با سلام به سادق گرامی
    ممنون از جوابتون. در مورد انیکه گوفتید جدا از هم نمیبایست میرفتیم ازادی نمیدانم چه باید گفت. من فکر میکنم نباید شتاب زده بود. ما باید کاری کنیم که مردم بیشتری به جنبش بگروند کی داری اینتور میشود
    kheili sakhte intori type kardan, sharmande akharesh ro finglis minevisam:
    man shakhsan eteghad daram bara inke bad az piroozi be moshkelat sakhtari dochar nashavim, bayad az nazare farhangi ham mardom ba jonbesh jolo biayand,. choon hadaf sakhtan iran azad hast, na ye hokomate eslami ba akhond e digar.

    بی هر هال از جوابتون ممنون

    پاسخحذف
  42. http://sohrabestann.blogspot.com/2010/02/blog-post_16.html

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد