۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

گزارشی از وضع گروه کار تا این لحظه، و پیشنهاد سکنای موقت در «دنباله»


با سلام،

دوستان میخواستم گزارش کوتاه و سریعی خدمت شما عرض کنم که تا این لحظه استقبال بسیار خوبی از فراخوان همکاری در گروه کار برای یافتن و ایجاد محیط جایگزین انجام شده است، و من دهها پیام از دوستان علاقه مند دریافت کرده ام که امیدوارم هرچه زودتر با همه شما یکجا ملاقاتی داشته باشیم و جلسات را شروع کنیم. در میان دوستان علاقه مند تخصصهای گوناگونی وجود دارد، که از تخصصهای فنی و برنامه نویسی نرم افزار تا برنامه ریزی وبسایت و تخصصهای اجتماعی و دیزاین یا طراحی گرافیک در آن به چشم میخورد. این حقیقتا بسیار مهم و امیدوار کننده است، و گوشه کوچکی از این واقعیت را نشان میدهد که در میان این دریای خروشان مردمی ما توانمندی های فراوانی است که اگر بتوانند به نحوی سیستماتیک به هم بپیوندند و با هم کار کنند، یعنی دقیقا همان چیزی که هدف حرکت ما است، قادر به انجام کارهای بزرگ و تازه ای خواهند بود. امیدوارم که بتوانیم با مرور زمان و با ادامه همین روند راهکارهای خوب و مناسب برای همکاری و همفکری هرچه منسجمتر را پیدا کنیم و برای اولین بار در تاریخ کشورمان معنی و قدرت پدیده «خود جوش» به معنای حقیقیش را نمایش بدهیم.

اما همانطور که در تیتر عرض شد میخواستم یک پیشنهاد هم عرض کنم خدمت دوستان، و آن اینکه با توجه به پیغامهائی که از شما دریافت شده، چه اینجا و چه از طریق ایمیل، به نظر میرسد در عین حال که دوستان حاضر و آماده برای آغاز یک پروژه بلند مدت برای دستیابی به محیط ایده آل هستند اما در همان حال خیلی از دوستان هم احساس میکنند باید جای دیگری نیز برای دسترسی سریعتر حتی به طور موقتی هم که باشد پیدا کرد که در مدت زمانی که آن طرح‌ بلند مدت به ثمر میرسد دوستان جائی برای ادامه بحثها داشته باشند. البته این حرف دوستان کاملا منطقی است و من هم موافقم. پیشنهادات برخی دوستان عزیز در مورد ارتقای امکانات این وبلاگ (از قبیل اضافه کردن چت یا بخشهائی برای مطلب نوشتن کاربران ) کاملا به عقل جور در میآید و نیاز به آن نیز واضح است، اما باید توجه ایجاد گسترده و اساسی چنین امکاناتی با میزان وقت و انرژی من و نیز با کشش و امکانات تکنیکی بلاگر امکان پذیر نیست.

در هر حال به پیروی از پیشنهادات دوستان یک بخش گفتگوی زنده (چت) به وبلاگ اضافه کرده ام که از این به بعد در پائین تمام صفحات قابل دسترس خواهد بود (توجه کنید که چت باکس را در برنامه اصلی سایت اضافه کرده ام و به اینترتیب از هر صفحه ای که از این برنامه استفاده کنید صحبتهای شما در تمام صفحات وبلاگ قابل خواندن خواهند بود).

با توجه به این واقعیتها، به نظر میرسد بایستی در میان امکانات و گزینه های موجود برای سکنای موقت یک امکان را انتخاب و مورد تمرکز قرار بدهیم.

اما در میان امکانات موجود من شخصا فکر میکنم در حال حاضر و در میان انتخابات مختلفی که وجود دارند سایت «دنباله» شاید محل مناسبی برای استفاده و در تماس ماندن گسترده تر باشد، به دلایل مختلفی از جمله اینکه آنجا امکان گروه سازی نیز وجود دارد، و مثلا همین الان حتی یک بخشی در آن ایجاد شده تحت عنوان «انجمن بالاترینی های کوچ کرده به دنباله».

البته دنباله هم مسائل خاص خودش را دارد. از جمله اینکه سیستم اداره آن تفاوت نظری اساسی با بالاترین ندارد (منظورم این است که به صورت گروهی، با هیئت مدیران منتخب، و به شکل کاملا شفاف اداره نمیشود) و بنابر این با توجه به اصول و خصوصیاتی که ما برای یافتن محیط ایده آل خود مطرح کرده ایم ویژگیهای لازم برای خانه دائمی ما شدن را ندارد، و نیز اینکه سرور و برنامه آن گاه و بیگاه دچار مسئله میشوند (که گمان میکنم با زیاد شدن شمار کاربران به این طبعا رسیدگی خواهد شد)، و از لحاظ طراحی هم زیباترین و دلپذیرترین نیست (که تا حد زیادی به دلیل محدودیتهائی است که برنامه اولیه آن بر مدیرانش تحمیل کرده است)، اما با وجود این نقیصه های کوچک باز گمان میکنم به عنوان خانه موقتی (البته موقتی که ممکن است یکی دوسال باشد) «دنباله» در حال حاضر یکی از بهترین گزینه های ما باشد. از دوستانی که با این مسئله موافق یا مخالف هستند دعوت میکنم حتما نظراتشان را بگویند تا زودتر تصمیم نهائی را بگیریم.

در ضمن اجازه بدهید همینجا خدمت دوستانی که سئوال کرده اند و یا تلویحا گفته اند که مدیریت دنباله ربطی بامهدی یحیی نژاد دارد عرض کنم خیر، تا جائی که من اطلاع دارم هیچ ارتباطی ندارد. اتفاقا دنباله حدود دو سال یا دو سال و نیم پیش توسط یکی دوتا از کاربران بالاترین که از وضعیت بالاترین خسته شده بودند و تصمیم گرفتند عطایش را به لقایش ببخشند و با استفاده از یکی از نرم افزارهای مجانی موجود (Pligg) ایجاد شد، با این قصد که فضای دموکراتیک تر و خرد گرا تر باشد، و به نظرم به دلیل تعداد کمتر کاربرانش تا حد زیادی هم در ایجاد یک فضای اجتماعی که بیشتر بر اساس خرد و مدینیت باشد تا احساسات و هیجان موفق بوده است. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که با بزرگتر شدن ابعاد کاربران این ادامه پیدا کند، چون از یکطرف یکدستی که در محیطهای کوچک وجود دارد دیگر وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر هم به محض اینکه بزرگتر و اثر گذار تر بشود طبعا بیشتر مورد توجه و حمله امنیتی های جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

اما در هر حال همانطور که عرض شد من فکر میکنم سایت دنباله در حال حاضر میتواند خانه موقتی مناسبی باشد برای آن دسته از ما که علاقه داریم به این همفکری و تلاش برای رسیدن به یک محیط مناسب ادامه بدهیم. میتوان حتی یک «انجمن» ایجاد کرد آنجا برای آن دسته از ما که مشغول به این کار هستیم تا از آن طریق بتوانیم در حین کار با کاربران دیگر و نبض جامعه مجازی نیز در ارتباط بمانیم.

خلاص اینکه میخواستم این گزارش و پیشنهاد را خدمت دوستان ارائه کنم، که شد. حتما هر گونه نظر موافق یا مخالفی دارید، بخصوص در مورد قسمت دوم این، یعنی انتخاب «دنباله» به عنوان مسکن و محل گردآمدن موقت، لطف کنید و ارائه دهید تا مورد بحث گروهی قرار بگیرد.

با تشکر و خوش آمد مجدد به همه شمائی که تصمیم گرفته اید در این سفر به سوی سیمرغ افسانه ای همراه شوید!



۲۹ نظر:

  1. عمو صادق این چت روم که گذاشتی دیگه کسی کامنت نمیده اینجا بجاش چت میکنن همه حرفای چت رومم بعد چن روز پاک میشه میره

    پاسخحذف
  2. درودصادق جان.
    با دنباله موافقم برای دوره ای میان مدت با هدف لینک گذاری و کسب اطلاعات خبری/
    اما گمانم برای ارتباط بین کاربران و دوستان فضای فرندفید مناسب تر باشد.
    پاینده باشی.

    پاسخحذف
  3. بد نیست یه حالی به کلبه‌ات بدی رحیمی جان:
    http://xadang.blogspot.com/2010/12/blog-post_24.html

    راستی این عکس رو بچه‌ها در دنباله گذاشته بودند :) :
    http://1.bp.blogspot.com/_hRrnkc3lmdA/TRL7Wp3l87I/AAAAAAAAAC4/m6qwLLF8dGg/s1600/ya.jpg

    پاسخحذف
  4. ممنون گورزاد جان. راستی از حالی به کلبه دادن منظورتون این بود که فانت تاهوما را استفاده کنم بهتر خواهد بود؟ یکی از مسائلی که من دارم این است که از مکینتاش استفاده میکنم و بنابراین تصویری که از بلاگ خودم میبینم با تصویری که خیلی از دوستان میبینند ممکن است فرق داشته باشد، برای همین هر نوع فیدبک و توصیه در این زمینه ها جدا استقبال میکنم و ممنون میشوم

    پاسخحذف
  5. بیصبرانه منتظر لینک های ساشتیانی و گمنامیان در دنباله هستم تا ببینم برخورد کاربران قدیمی دنباله و مدیران آن سایت با اون لینک ها چگونه خواهد بود؟!!!

    پاسخحذف
  6. سلام صادق جان، همونطور که یک بار هم خدمتتون عرض کردم فکر میکنم دنباله جای خوبی نیست چون مدیر دنباله به نظرم فرق زیادی با یحیی نژاد نداره و در بهترین حالت مشابه اون عمل میکنه. من یکی دو روز اول بعد از جریان بالاترین برای تست کردن دنباله به اونجا رفتم و با کمال تعحب دبدم در یک روز دو لینک 00iran رو پاک کردن. اول یک لینک رو پاک کردن و بعد از اینکه ایشان در اعتراض لینک دیگری فرستاد خود مدیر سایت اومد زیر اون لینک و با ادبیات بسیار باور نکردنی و مستبدانه از حذف کردن دفاع کرد حتی شروع کرد به تهمت زدن به کسائی که زیر اون لینک باهاش وارد بحث شده بودن. مدتی هم که از بحث کردن گذشت کل اون لینک با تعداد زیاد نظرات رو پاک کرد. لااقل من هیچ وقت ندیده بودم بالاترین لینکی که توش بحث زیادی شده و تعداد زیادی نظر داخلش داده شده و حتی خود یحیی نژاد هم داخلش وارد بحث شده رو پاک کنه. طی هفته گذشته من شاهد فعالیت سایت roozna.me هم بودم و به نظرم ایجاد کننده های اون دارن سعی میکنن یه محیط مناسب برای مطرح شدن تمام دیدگاهها فراهم کنن. از نظر ظاهر سایت و مسائل تکنیکی هم تو همین 4-5 روز پیشرفت خوبی داشته و داره روز به روز بهتر میشه و حتی توی طراحی اونجا هم بیشتر با نظر کاربران دارن جلو میرن. ادمین هم گفته قصد داره بعد از کامل شدن طراحی اداره اونجا رو به شورائی از کاربرها واگذار کنه. نظر شما در این مورد چیه که مدتی به طور آزمایشی اونجا رو تست کنیم؟

    پاسخحذف
  7. دنباله شاید بهترین جای دنیا نباشه اما اقلن دوسه سال سابقه داره همه میدونن چه جور جاییه کاربراشم یه گروه فرهیخته هستن ولی سایت روزنامه اصلن معلوم نیس یه دفه از کجا سبز شد صاحبش کیه شاید مال خود اطلاعاتیا باشه

    پاسخحذف
  8. درود
    چت باکس رو میتونی بالای قالب وبلاگ کپی کنی که فقط یک بار بالای وبلاگ نشون داده بشه و چند بار زیر پستها تکرار نشه.

    پاسخحذف
  9. آیدی chopin با ارسال لینک زیر به شهادت رسید.
    در کامنتهای این لینک آشکار بود که همه کاربران به فروخته شدن سایت به آخوندها مطمئن هستند و علاقه شدیدی برای تحریم و اعتصاب دارند.

    http://balatarin.com/permlink/2010/12/25/2303645

    دکتر حاج سید مهدی یحیی نژاد متاسفم با این مدیریتت + عکس

    پاسخحذف
  10. با مسدود نمودن کاربران سبز توسط ملا مهدی پولکی , سایت بالاترین کاملا به دست بسیجیها افتاده است به نحوی که لینکهای بسیجیها که حتی چند دقیقه نمیتوانستند دوام بیاورند و بلافاصله توسط بچه های سبز حذف می شدند امروزها حتی داغ هم می شوند.
    لینکهای توهین به میر حسین موسوی و لینک عکس خ.ر از مواردی هستند که تا به حال در بالاترین سابقه عرض اندام نداشتند ولی این روزها عادی شده اند.

    پوستر های زیبا از رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای (مدظله العالی) با کیفیت بالا ـبا۱۳۷۲۴ کلیک
    http://balatarin.com/permlink/2010/12/24/2302595

    و
    شعر رسمی جنبش سبز ایران در مدح موسوی(جلبك اعظم)
    http://balatarin.com/permlink/2010/12/24/2302613

    پاسخحذف
  11. به نظر میاد مشکل سرعت دنباله به خاطر سرور نیست، اسکریپت های آژاکسی که استفاده کردن سازگاری جالبی با فایرفاکس نداره، طوری که وقی دو سه تا تب همزمان باز کرده بودم CPU usage تقریبا بین 50 تا 60 نوسان می کرد با اینکه spec سیستمم تقریبا بالاست سیستم به شدت کند شده بود. یکم اعصاب خورد کنه دیگه. راستش می خواستم در جهت حمایت از دوستان از سبز لینک مهاجرت کنم به دنباله، پشیمون شدم ;)

    پاسخحذف
  12. تمامی کاربران به از دست دادن رای منفی و حذف صدها کاربر سبز به شدت معترض هستند. تعداد افرادی که لاگین میکنند و لینک می فرستند به شدت کاهش یافته است. همه از فروش سایت به نهادهایی درون جمهوری اسلامی اطمینان پیدا کرده اند. برخی کاربران حتی می ترسند که اطلاعاتشان در قبال دریافت پول به سپاه پاسداران فروخته شده باشد.
    mini با ارسال این کامنت مسدود شد:
    http://balatarin.com/permlink/2010/12/24/2302595#c-3988957

    حرف نداشت برادر.اجرت با آقا مهدی بالادار :)

    پاسخحذف
  13. http://balatarin.com/users/rsis_god
    با ارسال این کامنت مسدود شد:
    https://balatarin.com/permlink/2010/12/24/2302595#c-3989081

    دوستان اعتراض خودشون رو به نوع جدید منفی ها ابراز کنن
    تو وبلاگ بالاترین و تماس
    این چه وضعشه
    حداقل منفی ها بذارن در همون جهت رشد کنن این که نمیشه

    پاسخحذف
  14. صادق عزیز،
    من هم یک ماه پیش بعد از تحریم بالاترین به دنباله روی آوردم و واقعا از آنجا نارضایتی خاصی ندارم جز سرورش که کند عمل می کنه. اما همان طور که گفتی دنباله تفاوت ماهوی با بالاترین ندارد از این جهت که این هم یک سایت انتفاعی دیگر است که گیریم (قعلن) مدیر لیبرال تری دارد. من از سازوکار تصمیم گیری در دنباله اطلاع چندانی ندارم و با تمام احترامی که برای جامعه کاربرانش قائلم اما فکر می کنم همین صبغه ی انتفاعی دنباله آن را از بلیه هایی که بالاترین دچارش شد در امان نگه نمی دارد. برای همین فکر کردم بهتره این بار یک کار اساسی بکنیم و روزنامه رو ایجاد کردیم roozna.me با همان اسکریپت کدباز پلیگ که با دستکاری های مناسب فکر نمی کنم هیچ کم وکسری از لحاظ کارکردی نسبت به بالاترین داشته باشه بلکه خیلی چیزها هم افزون بر بالاترین داره. مثل امکان ایجاد گروه، پیام خصوصی، ویجت رأی دادن روی وبلاگ و ... من در برنامه نویسی وب تجربه دارم و دارم روی بهسازی و کاستمایز کردن این اسکریپت کار می کنم.

    نسخه بتا روزنا.مه حدود یک هفته است که راه افتاده و با کمک دوستانی که آنها هم اغلب اخراجی ها و طردشدگان بالاترین بوده اند در حال شکل گیری و رفع باگ است. روزنا.مه قراره از لحاظ ماهوی متفاوت باشه. به این ترتیب که هدفش انتفاعی نیست و قراره به طور کاملا دموکراتیک و شورایی اداره باشه: از وضع قوانین گرفته تا مدیریت روزمره و همین طور تصمیم های کلان. مقدم همه آزادیخواهان و دموکرات ها در روزنا.مه گرامی است. بنابراین پیشنهاد می کنم روزنا.مه رو امتحان کنید. همه ی امید ما این است که بتوانیم با کمک هم یک سایت خبر اجتماعی آلترناتیو، غیرانتفاعی ، افقی واقعا دموکراتیک بسازیم.

    اینجا روی فرندفید داریم بحث و هم اندیشی های آغاز کار رو انجام می دهیم: http://friendfeed.com/roozna-me

    خوشحال می شوم از ایده ها و همیاری شما هم برخوردار شویم.

    فرهاد (farhadooo بالاترین)

    پاسخحذف
  15. شاید روزنامه گزینه مناسبی باشه، سرعت و امکاناتش خوبه، قالبش هم درست شدنیه. به نظر میرسه اگه شفافیت بیشتری در مورد مدیریتش و سیاست های سایت انجام بگیره می تونه گزینه مناسب تری از دنباله باشه که به هر حال سیاستی شبیه بالاترین داره اما در مقیاس کوچکتر

    پاسخحذف
  16. صادق عزیز من کامران ۲۰۰۶ دنباله و کامیران بالاترین هستم ..وباید با کمال تاسف خدمت شما گرامی عرض کنم من شخصن حاضر به هیچ نوع کار و همکاری و به عبارتی بیگاری در سایت دنباله نیستم ومعتقدم شما هنوز تجربه امثال منو در کار در دنباله ندارید و متوجه نیستید از دست شغال فرارو به گرگ پناه برده اید.
    همین دنباله دهها بار شخص کیا آرین زیر بار کمترین خواسته کاربران رفت که هیچ و حتی حاضر جوابی در خور یک مدیر سایت هم به اعضای اون بدهند!!صادق عزیز کار سیاسی و فرهنگی زیر چتر اشخاص ناشناسی که اعضای سایت را پشیزی حساب نمی کنن و اصلن کمترین خواسته اونا براشون اهمیت نداره و فقط مهم پول و تعداد کلیک کردن هستش !به درد محیط کار و تبادل نظر نمیخوره .
    این پیشنهاد منه که بخاطر اینه دوستان از هم فعلن متفرق نشن به یک محیط دیگه مثل پالتاک منتقل بشیم برای در تماس ماندن و برای نوشتن مطالب هم به سایتی به غیر از این دوتا که یا مدیرش توسط خودمون انتخاب بشه بریم یا همون بهتر در فیس بوک همدیگه رو پیدا کنیم که لآقل مدیریتش بی طرفه و میدونیم وابسته به هر جایی باشه لآاقل وابسته به جناحهای رژیم نیست .
    موفق باشید

    پاسخحذف
  17. ممنون از شما دوستان، Proksis و mohsen گرامی که به سایت roozna.me اشاره کرده اید.

    دوستان در گرفتن تصمیم خودشان آزادند البته، اما باید عرض کنم که من شخصا در حال حاضر قادر به توصیه این سایت نیستم، چرا که فعلا برخی ابهامات وجود دارند، و پاسخهای صاحبان سایت به آن ابهامها در نظر من به اندازه کافی روشن و قانع کننده نبوده اند. البته شما فرموده اید که در نظر دارید تا مسئولیت و مدیریت سایت را عمومی و شفاف کنید، که طبعا چنین کاری اگر عملی شود (البته به مفهوم کامل کلمه، از جمله دسترسی باز به کدهای برنامه، و سیاستگزاری و تصاحب مالی و قانونی سایت توسط یک گروه که طی پروسه عمومی انتخاب شده باشند) آنوقت نگرانی ها از میان برداشته خواهند شد، اما در حال حاضر هنوز ابعاد ناشناخته در مورد این سایت بیشتر از آن هستند که من شخصا بتوانم مسئولیت توصیه کردن این سایت را بر عهده بگیرم.

    پاسخحذف
  18. حساب منم بستن
    چون تو کامنتا فقط شستمشون و داشتن دیگه با لینکای ساندیسی گند میزدن تو کار

    rsis_god

    پاسخحذف
  19. دوستان در مورد بحث امنیت این سایت دغدغه ها رو میشه با چند تا راه کار ساده بر طرف کرد، اول اینکه برای فعالیت از یک ایمیل و کلمه عبور منحصر به فرد که در جاهای دیگه از اون استفاده نمی کنید استفاده بشه. دوم عزیزان خارج نشین هم مثل ما داخلی ها از پراکسی هایی مثل tor استفاده کنن که امکان تشخیص IP مقدور نباشه، سوم میشه با یه اسکریپت ساده PHP و یا استفاده از svn کاری کرد که محتوای سورس فایل های سرور توسط همه دیده بشه و تغییرات با سورس Pligg اصلی چک بشه، تنها اشکالش اینه که خب سورس رو همه دارن و میتونن عینا کپی کنن و ازش رو سایت خودشون استفاده کنن.
    میمونه بحث های دیگه ای که فرمودید مثل مالکیت، سیاست ها، مدیریت و غیره. در ضمن نام کاربری من در سبزلینک noandish و در خودنویس «حمید رضا شناسا» هستم، از این بابت گفتم که اگه این سایت رو بهتر میدونم به سبب آشنایی با صاحبش نیست و یا از جمله برادران سایبری نیستم ;) در مورد روزنامه هم اطلاعاتم به اندازه شماست و نه بیشتر

    پاسخحذف
  20. rsis_god جان اتفاقی که در بالاترین دارد میافتد این است که آن سایت دارد «پوست میاندازد» تا کم کم ماهیت جدید واقعی خودش را در عمل نشان بدهد، من فکر میکنم این تازه اول کار باشه، و حرفی که من یکسال و نیم است دارم میزنم را همه دوستان کم کم دارند به چشم و در عمل میبینند. به قول معروف، آنچه در آینه جوان بیند، پیر در خشت خام آن بیند!

    پاسخحذف
  21. بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر

    پاسخحذف
  22. صادق جان با احترام به نظرت
    من این اتفاقات رو بی جنبگی یحی نژاد در داشتن قدرت مجازی می دونم.
    این طرف شاید زیر بار قدرت هیولایی و بزرگ بالاترین کمی مغرور شده باشه.
    شاید نمیفهمه داره چیکار میکنه.
    البته من میدون رو خالی نکردم و نمیکنم
    مطمئنم سرش همین روزا به سنگ میخوره و همه رو بر می گردونه.
    مجبوره به خاطر افت نکردن کیفیت تن بده.
    اگه میخونه این مطالب رو بهتره بدونه حرکات انتحاری در فضای مجازی هم همون نوع فکر رو داره و فرقی نداره.

    پاسخحذف
  23. باز من نظر دارم این کار رو ابعاد بیشتری بهش بدید تا اینکه بخواید کنار بکشید.
    کاری که تو سایتا در موردش بنویسن.
    فعلا جایی رو انتخاب نکنید که بذاریم بریم.
    یه حالت کمپین وار و هماهنگ داشته باشیم
    که بدونن قدرت بالاترین به کاربراش هست.
    نباید دید شخصی به بالاترین باشه.
    خیلی مهمه فهم چنین مساله ای برای یحیی نژاد.
    پس لطفا جا نزنید.
    بالاترین تن میده یعنی باید بده

    پاسخحذف
  24. vhs/rsis گرامی، احتمال اینکه صحبت شما صحیح‌ باشد هم زیاد است، اگرچه در عمل اتفاقاتی که امروز افتاده اند چیزهای تازه ای نیستند بلکه نتیجه طبیعی و قابل انتظار مسیری هستند که به عقیده من حدود یکسال و نیم پیش، در اوج مبارزه مردمی و در اوج جنگ نرم سپاه در بالاترین شروع شد و جهتش هم کاملا با جهت منافع جمهوری اسلامی همخوان است متاسفانه. اما به هر حال آن همزمانی و این همجهتی هم میتواند همانطور که شما عقیده دارید کاملا تصادفی باشند و در واقع همه این اتفاقات مربوط به شخصیت ناپختهٔ مهدی یحیی نژاد باشد و هیچ معنی و مفهومی فراتر از آن نداشته باشد. و من هم شخصا گرچه به اندازه شما خوشبین نیستم اما آرزویم این است که همینطور باشد که شما میگوئید.

    پاسخحذف
  25. یک واقعیت رو نباید کتمان کرد.
    بالاترین به خاطر ورود سیل آسای مردم به خاطر کودتا و اعتراضات بیشتر به حالتی رسید که تبدیل به صدای اپوزیسیون شد حالا بیشتر اپوزیسیون موسوی و کروبی و مردم و بر مبنای اعتراضات.
    به همین دلیل و این حجم کاربر ممکنه نتونه برخی مسائل بربتابه.
    به نظرم این موج خیلی سنگین بالاترین رو برده بالا و همین هم داره می بره جلو.البته من از هر نوع چیزی که باعث آگاهی رسانی میشه طرفداری میکنم فارغ از جنبه جناح سیاسی.
    به همین دلیل نمیگم چون اینجوری شده بالاترین یعنی تحت کار شده اپوزیسیون داخل و باقی صداها کم رنگ شده.
    همونطور که ذکر کردم موج بسیار عظیم بعد از کودتا همه چیز رو تحت خودش گرفت ولی در این میان باز هم بحث های مفید آزادی عقاید و جناح بندی در ابعاد زیادی در بالاترین مطرح شد که باعث شد یک حالت پذیرش مخالف در داخل و خارج پیش بیاد که این یک موفقیت برای همه ایرانیان بوده.
    به همین خاطر میگم باید این مساله رو آب و تاب بدیم.مطمئن باشید هیچ جا نمیتونه بالاترین بشه.
    به خاطر حجم کاربراش.
    اگه ما 300 نفر جمع شیم یه جا بعد صدامون بازتاب آنچنان نداری
    چون هرچه شما صدای خوبی هم داشته باشید ولی شرکتی اون رو عرضه نکنه شما یا کشف نمیشی یا در خاموشی محو میشی.
    پس متحد باشید که با قدرت بیشتر به بالاترین برگردیم.
    اگر بشه با یک رسانه قوی به نمایندگی کسی صحبت کنه و اون کارها و صحبت ها در بالاترین لینک بشه این قدرت ما رو بیشتر و بیشتر میکنه برای برگشت.
    برای داشتن صدا همه چیز رو هماهنگ کنید که همه امضا پاش برن

    مرسی

    پاسخحذف
  26. ممنون rsis جان. بازگشتی به بالاترین در کار نخواهد بود، لااقل برای من.

    در دنیای سیاست افراد تنها یک بار امتحان میشوند -آن هم اگر اینقدر شانس داشته باشند که امتحان بشوند. دوباره امتحان کردن در این دنیای تند و سنگین کار کودکانه ای خواهد بود، و من هرگز چنین کاری نخواهم کرد و به هیچکس هم چنین توصیه ای نخواهم کرد. بالاترین دیگر قابل اعتماد نیست، به هیچوجه قابل اعتماد نیست و امیدوارم از این به بعد هم هر کاربری به آن میپیوندد این را بداند که ممکن است (ممکن است!) در حال سپردن اطلاعاتش به دستانی باشد که نباید.

    پاسخحذف
  27. صادق عزیز، به نظر من تلاش برای ایجاد یک سایت آلترناتیو بسیار کار ضروری و ارزشمندی است. چون حتی اگر بالاترین به وضعیت سابق هم برگردد ما به این آلترناتیوهم که به دست خودمان اداره شود احتیاج داریم. ولی سوالی دارم از شما و سایر دوستان. چرا هیچکس احتمال تحت فشار شدید بودن مدیریت بالاترین توسط عوامل جمهوری اسلامی به اشکال مختلف و اداره بالاترین فعلی بدست عوامل کثیف جمهوری اسلامی را نمیدهد؟ حتی اگر یحیی نژاد قبلا هم اشتباهاتی داشته است. هرکسی ممکن است اشتباه کند. ولی این چرخش ناگهانی شدید خیلی عجیب است. آنهم درست همزمان با اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها و احتمال زیاد اوج گیری اعتراضات مردمی و نقشی که بالاترین میتوانست در اطلاع رسانی و ارتقاء این اعتراضات داشته باشد! تجربه نشان داده است که از دستگاه مخوف و ضد بشر ساواک جمهوری اسلامی هیچ چیز بعید نیست. نمونه اش شوهای رنگارنگ توابی که بعد از دستگیری تعداد زیادی از لیدرها و شخصیت های برجسته احزاب مخالف از بدو تاسیس جمهوری اسلامی تا بحال براه انداخته است. یحیی نژاد که ازآن افراد قویتر و پرسابقه تر نیست. به نظر من آن کودتا و این توطئه خزنده ای که در بالاترین دارد پیش میرود رنگ و بوی حرکات ارتش سایبری سپاه و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را دارد. حتی سوال و جوابهایی هم که به اسم میترا و مهدی انجام میشود میتواند براحتی کار عوامل اینها باشد یا پیشنهاد فرستادن ایمیل unban me که در تخصص آنهاست. پس بهتر نیست که به موازات تلاش جدی و همگانی برای ایجاد یک سایت مردمی جدید کمی بیشتر در مورد وضعیت فعلی بالاترین تحقیق کنیم؟ منتظر پاسخ شما دوستان گرامی هستم.

    پاسخحذف
  28. دوست گرامی میهن عزیز
    من شخصن به نوبت خودم "ماهها قبل به دوستان در مورد این موضوعی که شما مطرح کردید بارها گفتگو کردیم وواقعیت این است بالاترین و دنباله پروژه ای بود هدفمند که به موازات راه اندازی جنگ زرگری رژیم توسط باند مافیایی رژیم یعنی جناح موسوی و کروبی به منظور برجسته کردن جناح موسوی و کروبی و القا کردن اینکه این اشخاص خواسته و آرمان نهایی مردم وآلترناتیو اکثریت ملت هستند ایجاد گردید! در واقع هدف از بالاترین سرپوش گذاشتن به موضوع مخالفت اکثریت ملت با ماهیت و ذات اصلی و ریشه رژیم بود و با این تاکتیک زیرکانه توانستند اعتراض ملت به ریشه رژیم را با سایتهایی چون بالاترین "فقط اعتراض نوع ادامه دادن راه خمینی میان جناحهای وابسته به باند مافیایی ولایت به اذهان عمومی داخلی و خارجی القا ومعرفی نمایند و هدف دوم از راه اندازی اینگونه سایتها در واقع فریب دادن نیروهای سرنگونی طلبی بود که با کلیت رژیم مخالف بودند و با استفاده از فرسایش دادن انرژی این نیروها در سایتی که عملن کنترل آن در دست خود رژیم بود این نیروها را درگیر فضایی کردند که هم امکان اتحاد آنان را خنثی نمایند و هم تمام قدرت و نیروی این نیروها که شاید میتوانست در فضایی دیگر موجب دستاوردهای مهمی بشود با سوق دادن به این سایت موجبات به هدر رفتن آنرا فراهم ساختند و از طرفی مهمترین هدف این سایت و سایتهای مشابه درگیر کردن نیروهای سرنگونی طلب در پروسه ای چند ماهه بود که فرصت لازم به نیروهای اقتدار طلبی که قصد بدست گرفتن همه راس های قدرت در کشور را با انتصابات سال قبل را داشتند به آنان فراهم نماید و با تثبیت بدست گرفتن همه ابزار قدرت توسط جناح اقتدار طلب که با همکاری مستقیم موسوی و دارودسته وی و بالاترین رخ داد به تدریح میبایستی نیروهای سرنگونی طلبی که بازی خورده بودند از این سایتها تصفیه میشدند و با آخرین مرحله امکان اعتراض میان ملت یعنی طرح یارانه ها و عدم واکنش جدی از سوی مردم به این موضوع و از بین رفتن احتمال اعتراض "سرعت تصفیه نیروهای سرنگونی طلب یک شبه افزایش یافت!
    متاسفانه تمام نیروهای سرنگونی طلب از هر نوع و در هر جلد وتفکر"اینبار نیزدر این بازی بزرگ رژیم فریب خوردند و متاسفانه حتی در تقویت بالاترین کوشیدند و بالاترینی که اکنون با کمال پرورویی خود زبان و خواسته مردم ایران القا میکند توسط همین سرنگونی طلبان تقویت شد!
    جالب اینجاست در آخرین دقایقی که رژیم احتمال اعتراض به اجرای یارانه را میداد قرار بود این نیروها در بالاترین تصفیه نشوند تا در صورت ادامه پیدا کردن اعتراض مردم "باز این نیروها را فریب داده و درگیر جنگ فرسایشی نمایند !اما با مشاهده عدم اعتراض به برداشتن یارانه ها و از بین رفتن احتمال درگیری خیابانی"سرعت تصفیه اشخاص مستقل دگر اندیش و افراد ونیروهای سرنگونی طلب به سرعت اتفاق افتاد و تمیهای آموزش دیده رژیم به شناسه هایی که از قبل برای آنان مشخص شده بود در یک اقدام ضربتی وارد بالاترین شده و زمام امور را بدست گرفتند تا القا کنند که خللی در سایت وجود ندارد و اوضاع روبراه است! و جالب اینجاست طرح رژیم در مرحله بعد از تصفیه این نیروها از سایت بالاترین "بالا بردن نهایت ریزش و ایجاد دلسردی کامل در میان این نیروهای تصفیه شده است و آنان این احتمال را میدهند که این نیروهای سرنگونی طلب از سایتهایی مانند دنباله برای آرایش جدید استفاده کنند! و پروسه بعدی رژیم برای ریزش بیشتر و دلسرد کردن این نیروها یک بار دیگر بهم زدن این آرایش در سایتی است که چنین نیروهایی جذب آن خواهند شد ! یعنی قرار است اتفاق بالاترین در سایتی مانند دنباله نیز تکرار شود و خواهد شد! ولی متاسفانه هر چقدر داد میزنیم هر چقدر فریاد میزنیم ولی ایرانی باز هم فریب خوردن را قبول کرده و دوستانی مانند صادق رحیمی دگر اندیش و ارجمند وآکادمیک کار !!!نیز هنوز سایت دنباله رایک سایت جایگزین برای بالاترین پیشنهاد میدهند! سایتی که همانند ودرست مثل بالاترین نه مدیران آن شناخته شده هستند و نه زیر بار سیستم دمکراتیکی برای تعیین مدیر سایت بصورت دوره ای توسط اعضا سات خواهند رفت!
    کامران..

    پاسخحذف
  29. کامران عزیز از پاسخ شما ممنونم و قبل از هر چیزباید بگویم که با نظر شما مبنی برحفظ هوشیاری و عدم اعتماد به سایت های موجود مشابه نظیر دنباله و غیره، حتی بطور موقت، کاملا موافقم. چرا که به قول خودمان انسان از یک سوراخ فقط یکبار گزیده میشود و آزموده را آزمودن خطاست. بر این اساس معتقدم تا زمانی که سایت آلترناتیو ایجاد نشده است وبلاگ یکی از دوستان و مثلا همین وبلاگ صادق گرامی میتواند پایگاهی برای بحث و تبادل نظر و حفظ تشکل و ارتباطات ما باشد. البته ادامه مقطعی فعالیت در سایت بالاترین برای دوستان باقی مانده در آنجا هم به نظر من فعلا ضروری است بجهت اینکه بطور ناگهانی میدان بالاترین را برای ارذل و اوباش بسیجی و اطلاعاتی خالی نکنیم و تا میتوانیم آنها را عا صی و قدرت خود را به آنها شیرفهم کنیم و این واقعیت که هنوز بخشهایی از مردم به ابعاد آنچه که در این سایت اتفاق افتاده واقف نیستند و برای پیگیری مطالب و اخبار به آن سر میزنند و در غیاب ما فقط با مطالب این ارازل و اوباش مواجه میشوند که باعث سرخوردگی شدید آنها میشود که خواست و هدف اصلی دشمن یعنی جمهری اسلامی است..
    در مورد سایر نظریات شما هم لازم است که بطور خلاصه و مجمل بگویم که من خودم طرفدارهمیشگی سرنگونی بی قید و شرط و فوری و فوتی جمهوری کثیف و ضد بشراسلامی بود ه وهستم . ولی همانطور که میدانید این کار ابزارخاص خودش را میطلبد که آنهم یک اپوزیسیون سرنگونی طلب صادق ، متشکل، فعال و فراگیر مردمی (بویژه در داخل کشور) است. در این ارتباط گلایه ها و انتقادات زیادی هم به اکثریت روشنفکران سرنگونی طلب دارم که بازگویی آن را مناسب شرایط زمانی و مکانی فعلی نمیدانم. بنابراین معتقدم که در شرایط فعلی و تا تشکیل این اپوزیسیون تشکل مردم حول جنبش سبز میتواند در ارتقاء آگاهی و مبارزات دموکراتیک آنان مفید و موثر باشد و حتی اثر متقابل در ارتقاء مواضع و نظریات حال و آینده رهبران این جنبش داشته باشد و در عینحال پروسه مرگ و سقوط رژیم را هم کوتاهتر کند. همچنین معتقدم که این رهبران، که ادعای رهبری هم ندارند، در شرایط فعلی در نظریاتشان در مخالفت با رژیم جمهوری اسلامی صادق هستند و برای آن همه جور هزینه ای هم دارند پرداخت میکنند. به عنوان مثال من نمی توانم ترور خواهرزاده آقای موسوی را بخشی از جنگ زرگری او با رژیم بدانم. البته منکراین نیستم که خواسته های جنبش مردمی ممکن است بسیار فراتر و رادیکالتر از نظریات ایشان باشد و هریک از اینها اشتباهاتی هم در گذشته داشته اند (که حالا خودشان هم علی رغم حفظ مصلحتی ظاهرحداقل به بخشی از آن واقف هستند) منتهی با در نظر گرفتن نقش خمینی به عنوان یک ابردیکتاتور بلا منازع در زمانی که اینها در حکومت نقش و مقام داشتند و این نکته اصولی که دست یافتن به شناخت و آگاهی نسبی و ریزش این افراد از غربال طیفهای هوادار جمهوری اسلامی تدریجی و محتاج گذشت زمان بیشتری بوده است و این روندی است که هم اکنون نیز شاهد پیشروی سریع آن در بین هوادارن رژیم در حکومت هستیم.
    همچنین ما نباید فراموش کنم که مبارزات دموکراتیک اجتماعی و سیاسی نیزپروسه و مراحل منطقی و اجتناب ناپذیر خودشان را دارا هستند و پتانسیل مقطعی خودشان را هم اقتضا میکنند. به نظر من متاسفانه علی رغم خشم و نارضایتی وسیع مردم و شرایط کاملا بحرانی حاکم بر جامعه، بعلت فقدان تشکل و رهبری رادیکال و توانمند نمیتوانیم متوقع باشیم که در شرایط فعلی یک انقلاب براندازانه قدرتمند مردمی در ایران شکل بگیرد و معتقدم که وظیفه مهم و فوری روشنفکران مردمی هم ، اگر چنانچه میخواهند رهبری جنبش مردم را خودشان بدست بگیرند و به اهداف بسیار مترقی ترسیاسی و اجتماعی دست پیدا کنند، شناخت روحیات و خواسته ها وتوان بالقوه و مقطعی مردم و جامعه و بر اساس آن تبیین استراتژی و تاکتیک علمی و صحیح و حرکت در پیشاپیش آنها با فاصله ای منطقی و واقع بینانه است . ایفای صحیح این نقش متاسفانه مشکل دیرینه روشنفکران سرنگونی طلب ما بوده و هست که امیدوارم بتوانیم به اتفاق در زمانی نه چندان دور بر این مشکل فائق آییم. تشکیل یک سایت مردمی و واقعا دموکراتیک گام بسیار مهمی به سوی این هدف است.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد