۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

جمع بندی مقدماتی: خصوصیات و ابعاد فضای جایگزین «بالاترین»


دوستان گرامی، همانگونه که مطلع هستید، آخرین مطلب این سایت اختصاص داشت به طرح آراء و نظرات کلی دوستان در مورد وجود علاقه، امکان و چگونگی ایجاد یک محیط رسانه ای عمومی مجازی برای جایگزین کردن سایت «بالاترین» که در چند ساله گذشته به یک مرکز اصلی تولید و تبادل افکار و اخبار تبدیل گردیده بود.

با توجه به میزان گسترده استقبال دوستان و نظرات، پیشنهادات و ایده های مفید فراوانی که طی دیروز و امروز در آن صفحه مطرح‌ گردیده اند، در این متن یک جمع بندی کلی از آن نظرات به عنوان رئوس خواستهای مطرح شده را ارائه خواهم داد و سپس از دوستانی که این روند را مفید میابند دعوت میکنم تا با توجه به آن رئوس کلی پیشنهادات و نظرات خود را در مورد جهت و چگونگی قدم بعدی ارائه کنند.

اگرچه تعداد و انواع مختلفی از نظرات در بحث قبلی ارائه گردیدند، اما شاید بتوان موضوعات اصلی مورد بحث آنها را به دو گروه یا تمرکز کلی تقسیم کرد، که عبارتند از
  1. تمرکز بر نیاز به پیدا کردن و یا تولید نرم افزار و برنامه ای مناسب که دارای توان تکنیکی و پیچیدگی و امکانات مناسب، قابل مقایسه، و ترجیحا بهتر برای جایگزین کردن برنامه و محیط کاری «بالاترین» باشد.

  2. تمرکز بر نیاز به تبیین و تجسم سیستمیک و همه جانبه ابعاد نظری، اجتماعی و قانونی برای محیط رسانه ای و اجتماعی جدیدی که قادر به جایگزینی «بالاترین» و نیز جوابگوی نیازهای خاص جامعه اطلاعات و اندیشه ایرانی در گوشه و کنار دنیا باشد.

با توجه به این دو تمرکز، که به عقیده شخصی من هردو اساسی و شایان توجه میباشند، و با توجه به این که ممکن و لازم است که هر دوی این ابعاد را اگرچه جداگانه اما همزمان ادامه و گسترش داد، من توصیه میکنم که دوستانی که علاقه مند به ادامه بحث در هر یک از (یا هردوی) این زمینه ها هستند با مشخص کردن این موضوع (و البته اگر معتقدید جنبه های دیگری نیز هست که در نظر گرفته نشده اند حتما لطف کنید و اشاره کنید!) به این بپردازند که در جهت هر یک از این دو زمینه به عقیده شما چه قدمهای بعدی بایستی برداشته شوند.

به عنوان نمونه، در زمینه جنبه اول تعداد زیادی از دوستان اظهار علاقه به همکاری در زمینه های فنی کرده اند و گفته اند که حاضرند از توان و دانش فنی خود در زمینه های اینترنت و برنامه نویسی به این پروژه کمک کنند. این دسته از دوستان سرمایه بسیار مهمی برای جامعه ایرانی محسوب میشوند، و امیدوارم که به حضور خود ادامه دهند و خواهش میکنم فراموش نکنند که در صورت علاقه به همکاری حتما روش تماس با خود را نیز یا در قسمت نظرات، و یا با فرستادن به آدرس ایمیل خود من ذکر کنند (عذر میخوام از شما اما در صورت امکان حتی اگر قبلا هم ذکر کرده اید، لطف کنید و یکبار دیگر یا همینجا یا به خود من ارسال کنید تا همه آنها را یکجا نگه بدارم، متاسفانه این دو سه روز دیگر با صدها ایمیلی که در این رابطه به من رسیده اند کمی مرتب نگه داشتن آنها مشکل بوده است).

و همچنین در زمینه دوم نیز موضوعات بسیار مفیدی مطرح گردیدند، از جمله ایده ایجاد یک «بنیاد» یا سازمان غیر انتفاعی که تحت رهبری یک گروه مدیریتی که خود توسط رای گیری منتخب شده اند، مسئولیت هماهنگی این پروژه را بر عهده بگیرد. به گمانم نکته مهم و اساسی نهفته در این بخش از پیشنهادات این است که به جنبه های اجتماعی و سیستمیک تولید یک فضای عمومی از طریق مدیریت عمومی تاکید دارد، و نیز آن را در اولویت قرار میدهد نسبت به جنبه های عملی و تکنیکی ایجاد یک رسانه از قبیل بالاترین. در همین رابطه متن و پیشنهادی که یکی از دوستان مدتی پیش در رابطه با سایت «بالاترین»‌ تحت عنوان ایجاد یک بنیاد غیر انتفاعی نوشته بودند (اینجا) نقطه شروع خوبی برای بحثها شد، و سپس نظرات بسیار جالبی در همین زمینه مطرح شد که نظر دوستان علاقه مند را به مرور آنها در پای همان مطلب جلب میکنم. بنا بر این دعوت میکنم از دوستانی که در این زمینه صاحب نظر هستند لطف کنند و اینجا نظر بدهند تا تلاش کنیم و گامی نزدیکتر شویم به عملی کردن چنین مفهومی، یعنی ایجاد یک جمعیت انتفاعی یا چیزی مشابه آن، گروهی که دارای حداقل خصوصیات زیر باشد:

  1. گروهی اداره میشود
  2. هیئت مدیره اش توسط جمع انتخاب و مسئول میشود و به جمع پاسخگو خواهد بود
  3. قدرت و توان اجرائیش در چارچوبی قانونی محصور میماند

ضمنا اگر بحث یا ایده مهم خاصی را نیز از قلم انداخته ام لطف کنید ذکر کنید تا تصحیح شود.

با تشکر از همه شما و به امید ادامه این روند تا رسیدن به یک نتیجه مناسب و واقعی برای همه مان.

----------------


۶۴ نظر:

  1. سلام صادق جان، از کاربران حاشیه نشین بالاترین هستم. اومدم اینجا به خاطر زحمتهائی که شما دارید میکشید از صمیم قلب ازتون تشکر کنم. صادق جان وقتی لیست کاربران حذف شده بالاترین رو دیدم بدون اغراق بگم در قفسه سینم احساس فشار شدیدی کردم. این ناراحتی بیش از حد به خاطر این نبود که اهمیت زیادی برای یه سایت اینترنتی و رئیس بی خرد اون قائل هستم، چون میدونم کاربرهائی مانند شما و بسیاری دیگر از دوستان در دنیای واقعی انسانهای بزرگ و موفقی هستید و اشخاص طفیلی نیستید که نیاز داشته باشید یکی مثل یحیی نژاد بخواد ازتون حمایت کنه و سرتون منت هم بزاره و خودتون خوب بلدید راهتون رو پیدا کنید. ناراحتی من بیشتر به این دلیل بود که میبینم بعد از صد ها سال تو این مملکت هنوز هم در بر همان پاشنه میچرخه و هرکس قدرت پیدا میکنه یه شب میریزه و مخالفانش رو به صورت فله ای به خاک و خون میکشه و این خیلی دردناک است. صادق عزیزم براتون مثالی میزنم؛ شخصی رو در نظر بگیرید که یک استادیوم فوتبال تاسیس میکنه و این کار رو از نظر تکنیکی به خوبی انجام میده و تمام جوانب رو در نظر میگیره تا در نهایت یک استادیوم بسیار حرفه ای و با امکانات بالا از کار در میاد و به خاطر این امکانات خوب تیمهای سطح اول دنیا مانند منچستر یونایتد و بارسلونا حاضر میشن بیان و بازی هاشون رو توی اون استادیوم انجام بدن. به خاطر همین موضوع این استادیوم شهرت جهانی پیدا میکنه و تماشاگران زیادی برای دیدن مسابقات به این استادیوم مراجعه میکنند. سوالم از شما صادق جان اینه که آیا بعد از مدتی رئیس و بنیان گذار این استادیوم میتونه بیاد توی کار تیمهائی که اونجا بازی میکنن دخالت کنه به این بهانه که این استادیوم متعلق به منه و چهار دیواری اختیاری؟ آیا تیمهائی که اونجا دارن بازی میکنن به رئیس اون استادیوم اجازه میدن که مثلا به مربی یک تیم بگه باید با چه تاکتیکی بازی کنی یا تیمت رو با چه ترکیبی بفرستی تو میدون؟ یا به تیمها بگه چه رنگ پیراهنی رو باید انتخاب کنید؟ مسلما اگه اون رئیس نادان بخواد این کارها رو بکنه اون تیمهای بزرگ بعد از مدتی از اون استادیوم میرن و جای اونها رو تیمهای درجه سوم و چهارم میگیرن و شهرت اون استادیوم روز به روز کمتر میشه و بعد از یه مدت سکوهای اون استادیوم که روزی هزاران تماشگر داشت سوت و کور میشن و به جولانگاه بوف ها تبدیل میشن و دیگه از بیلبرد های تبلیغاتی و عکاس و خبرنگار هم خبری نخواهد بود. در عوض اون تیمهای بزرگ به هر استادیوم دیگه ای برن اونجا رو به اوج میرسونن. صادق جان سرتو درد آوردم که بگم قضیه رویه جدیدی که یحیی نژاد پیش گرفته مانند مثال بالا است و به زودی به همون سرنوشت دچار میشه و شماها هم هرجا برید موفق هستید. فقط خواهش میکنم هماهنگ عمل کنید که خیلی تاثیر بیشتری داره. حساب بنده رو البته هنوز نبستن و من یک بار تصمیم به انتحار گرفتم ولی بعد به این نتیجه رسیدم که حساب رو نگه دارم شاید در راستای کمک به شما جائی بدرد بخوره هرچند از روزی که کودتا شد دیگه وارد بالاترین نشدم. امیدوارم بقیه کاربران روشنفکر بالاترین هم از شما حمایت کنن حتی اگر همفکر شما نیستن چون بحث استبداد و جبهه ضد استبداد مطرح شده. ببخشید سرتون رو درد آوردم. شاد و پیروز باشید.

    پاسخحذف
  2. سلام صادق خان
    شما در فرندفيد نيستي گويا؟
    من ديروز يك فيدي زده بودم در خصوص همين پيشنهاد بنياد غير انتفاعي! البته در حد ايده كلي بود. و امروز كه ديدم چنين بحثي قبل تر از اين هم مطرح بوده اميدوار شدم كه اين ايده پتانسيل اين كه فراگير باشد را دارد.
    http://friendfeed.com/tavazon
    «گر به سايتي مشابه بالاترين فكر مي كنيم بايد اين كارها را انجام دهيم. تهيه يك قانون اساسي (اساسنامه يا مرام نامه يا هر چيزي) كه در آن مديريت انتخابي و شورايي و همچنين هيات منصفه ديده شده باشد. سپس امضاي آن توسط كاربران و در نهايت چند تا از كاربراني كه با هويت واقعي و در كشوري مثل آمريكا هستند با تاسيس يك بنياد خيريه به نام بنياد ازادي بيان ايرانيان، مقدمات فني و مالي تاسيس چنين سايتي را فراهم اورند»

    پاسخحذف
  3. درود
    چند پيشنهاد دارم:
    1- گزينه حذف و منفي استفاده نشود
    2- طراحي يك سيستم قوي كه هيچگاه سايت اسير ديكتاتوري شخص و فرد نشود
    3- امكان ارتباط face to face
    4- امكان شكل گيري گروه هاي فكري و تخصصي خاص
    5- انتخاب اسم سايت از طريق همه پرسي و خرد جمعي
    اگر چيز ديگري به ذهنم رسيد حتما با شما در ميان خواهم گذاشت

    پاسخحذف

  4. صادق جان
    به اختصار:

    1.

    مهمتر از هر کاری جمع و جور کردن بر و بچه هاست در یکجاست (FriendfeedوFacebookوDonbalehوBalatarinو) ... تا بحثها و نظرها و نیروها جمعی تر و متمرکز تر باشند ( بجای دوباره کاری و هدر رفتن نیروها و بحثها بصورت موازی ! )

    یکسری در حال شوکند برخی هم مایوس و دلسرد و ... باید سعی کنیم همه را یکجوری پیدا و مرتبط و متصل کنیم ... فعلا زیاد مهم نیست که کی کجا می رورد ... مهم حفظ این بدنه در همین ارتباط هست ... حد اقل ارتباط این بحثها و جمع کردنشان زیر یک چتر

    2. بعد از جمع و جور کردن بر و بچه ( از همه طرق عملی ممکن / و فرستادن فراخوان و ... ) ها می توانیم طرح و پیشنهاد هارا جمع کنیم و نظر خواهی و بحث و رای گیری و ...

    3. ببینیم در چه زمینه هایی چه ظرفیتهایی داریم و چه می توانیم بکنیم ...

    4. فعلا نیرویمانرا روی اصل کار متمرکز کنیم ( جلو گیری از ریزش و تجدید قوا و...)و بعد قدمهای دیگر

    در صورتی که بتوانیم یک جمع و پیکره 400 تا 500 نفره یا حد اقل حتی 40-50 نفره اولیه را هم دور هم جمع و مرتبط کنیم ... قدمهای بعدی بزرگتری می توان برداشت
    -------------------------------
    در ضمن ایمیل پلاربر

    passionofanna@gmail.com

    402 نفر در زیر نامه قبلی که او نوشت امضا کردند و این امکان هست که او بنواند در ارتباط با جمع کردن جمع کثیری ار دوستان کمک بزرگی کند
    -------------------------------
    شاد و پیروز باشی عزیز

    پاسخحذف
  5. با درود
    صادق گرامی وسایر دوستان ضمن خسته نباشید خدمت همگی .
    صادق جان همانطور که در دبناله وبا پیغام خصوصی هم مواردی برای شما عرض کردم هدف بالاترین وسایتهای مشابه درگیر کردن فعاللین سیاسی سکولار خواه ایرانی در فضا ومکانی بود که تحت اراده خواص خودشون قرار داشته باشه تا هم این نیروها را اونجا مشغول کرده وسر کار بزران و انرژی و وقت نیروها را در فضایی محدود که به مدیریت مستقیم خودشون اداره میشه کنترل کنن و هم از وجود این نیروها برای مشهور کردن وزبان ملت معرفی کردن سایت استفاده کنن!!و متاسفانه با وجود دهها هشدار امثال من در سالهای قبل بزم هم نیروهای سکولار و غیر مذهبی و حتی سلطنت طلب و مشروطه خواه و کمونیست هم گول این بازی را خوردند و فرصت به رژیم دادن تا جناح اصلاح طلب را محبوب ملت معرفی کنن و از طرفی همه این نیروهای سکولار را هم طرفدار جنبشی زرشکی و مذهبی بنام سبز اصلاح طلب جا بزنن!!
    صادق جان و دوستان عزیز این هدف نهایی رژیم بود وقرار این بود بعد از اجرای کامل به اصلطلاح کودتایی که یکی از همکارانش همین بالاترین بود!و بقیه هم مهاجرانیها و سروشها وشیرین عبادیها و.....بودند بعدش تمام نیروهای غیر مذهبی که در زمانی از همینا برای مشهور شدن و زبان ملت جا زدن اصلاح طلبها بهره بردند با یک حرکت فنی در سایتها این نیروها را ناک اوت کنن و همین کارو کردن !!من بارها هشدار دادم و در بالاترین ودنباله و دهها جای دیگه از عمق فریب نوشتم ولی با کمال تاسف باید خدمت همه شما بگم اینقدر جو شما دوستان ساده دل را گرفته بود که اصلن فکر می کردید بالاترین مادر و زبان ایرانی هستش !!
    بحرحال خلاصه باید خدمت دوستان عرض کنم اینا قصد دارند نیروهایی را هم که از بالاترین دلسرد شدن و به سایتهای دیگه رو آوردند را در مرحله بعدی ریزش بدهند و نباید فریب اونا را خورد وقبل از دیر شدن ودلسرد شدن این نیروها پیشنهاد میکنم زمانی مشخص بشه در پالتاک جلسه ای سخنرانی و گفتگو تشکیل بدیم ودوستان اونجا بطور حضوری حرفاشونو بزنن و در مرحله بعدی باید به فکر سایتی بسیار پیچیده باشم که با مستقیم اعضا سایت و توسط مدیران کاملن سکولار اداره بشه .
    اگر غیر از این باشه شاهد ریزش بی حد نیروهای سرنوگنی طلب خواهیم بود
    درآخر اینکه صادق عزیز مهمترین وظیفه در این وضع بحرانی و بسیار حساس ارتباط دادن زنجیره ای دوستان به یکدیگر توسط یک آدرس یاهو یا جی مایل و یا هر چیز دیگه هست .ولی من شخصن فرفر و فیس بوک را به دلایلی قبول ندارم و معتقدم باید این ارتبا با اعلام زمان خاصی برای سخنرانی در پالتاک و شنیدن سخنان و پیشنهاد دوستان به مرحله بعد برود ..
    ضمن صادق جان میتونید با من در همون دنباله نامه خصوصی هم بنویسید
    موفق باشید و سربلند و پیروز

    پاسخحذف
  6. سلام صادق عزیز! ظاهرا اکانت فرفر رو پاک کردی. اگه امکان داره دوباره برگرد به فرفر و در بحثهای فرفر هم مشارکت کن! سپاس! بهرنگی

    پاسخحذف
  7. پیشنهاد می کنم اول یک کارگروه برای تبیین سیاست های اجرایی و حفظ اسرار و اهداف و ماموریت و چشم انداز تشکیل بدهید تا بعد مثل بالاترین مجبور به بستن درهای ورودی و اخراج کاربران نشوید.حتا اگر به مرحله اجرایی نرسید سند خوبی می شود برای آینده وب فارسی.

    پاسخحذف
  8. به نظر من هر چه زودتر باید اسمی برای این بنیاد انتخاب بشه و سریعا یک دامنه به این اسم ثبت بشه.بعد از اینکه مستقر شدیم میتونیم در مورد چیزهای دیگه بحث کنیم.

    ایمیل من : xllload@gmail.com

    پاسخحذف
  9. balayar این کامنت رو از قول مدیران بالاترین نوشته:

    اگر بالاترین بحال خودش گذاشته شود دو روزه پر میشود از اخبار دروغ. بسته شدن این حسابها ریشه اش کشف باندی بود که اخبار دروغ در بالاترین می گذاشت و سعی در تخریب بالاترین داشت.

    آنوقت همینها لینک دادن از وبلاگ من (یعنی همین وبلاگی که شما دارید میخوانید) را فیلتر کرده اند، و بهانه شان؟ «وبلات متوهم» !! پس بنا بر این این دویست سیصد نفری که اینجا نعششان را دراز کرده ام، از جمله خودم، اینها یا توهمات من هستند یا باند دروغگوها!

    دستخوش، واقعا که دستخوش که اینها آب پاکی را کلا روی دستمان ریختند، خامنه ای و نوچه هاش پیش اینها لنگ میاندازند امروز. لعنت بر اون چند صد دلاری که من به اینها دادم پارسال که نمک نداشت :)

    پاسخحذف
  10. عذر میخوام دوستان، این کامنت بالا متعلق به یک صفحه دیگر بود اینجا اشتباهی گذاشتم...

    ضمنا بسیار ممنون از تمام کامنتهای خوب و مهم شما، اگرچه فرصتی نیست که تک تک پاسخ بدهم اما همه را میخوانم و ادامه میدهیم. به نظر میرسد موضوع شروع یک بنیاد غیر انتفاعی آغاز خوبی باشد. جدا خواهش میکنم از دوستانی که اطلاعات تخصصی و قانونی در این مورد دارند لطف کنند و پیغام بگذارند و راهنمائی کنند اگر نکاتی به ذهنشان میرسد.

    بهرنگی گرامی، چشم، سعی میکنم باز کنم حساب را و متصل شوم به دوستان.

    پاسخحذف
  11. سلام
    به نظر من نرم افزار خوب بدون اساسنامه ارزشی نداره و حداکثر می شه مثلا بالاترین. ما به یک اساسنامه حقوقی معتبر نیاز داریم که آزادی های مدنظر ما رو تضمین کنه نه اینکه بازهم سرمایه گذاری کورکورانه انجام بدیم. آیا می شه تخمینی زد از حجم عزیمی از توانی که اعضای بالاترین برای ساختن محتوا و اعتبار اون صرف کردند؟ اما براحتی همه اون رو کف دست شخص دیگری که مالکیت انحصاری سایت رو داشت قرار دادند اونهم بدون هیچ تضمینی؟ این برنمی گرده به روحیه ایرانی ما که به مرام طرف تکیه می کنیم؟
    من به همه دوستان پیشنهاد می کنم مجوزهای آزاد و اساسنامه های بنیادی مثلا ویکی پدیا رو بررسی کنیم. مجوزهایی که تحت اونها نرم افزارهای آزاد منتشر می شوند بررسی کنیم و الگو بگیریم. یاد بگیریم به سایتی که دوست داریم کمک مالی کنیم و اون رو زنده نگه داریم. یادم میاد به بالاترین کمک های چندین هزار دلاری می شد اما آیا تضمینی وجود داشت که شفافیت در هزینه و اعمال بالاترین رو تضمین کنه؟ تصدیق می کنید که نداشت چرا که امروز بالاترین خودش رو محتاج این نمی بینه که شفاف باشه که داره چیکار می کنه. شفافیت هم یک مرام نیست بلکه یک تضمین حقوقیه برای یک بنیاد که با مشارکت کاربرانش عملی می شه.
    از جایی که توی پروفایل بلاگر من لینک یه سایت متروک هست لینک مطلبی که نظرم رو درباره تاسیس بنیاد آزاد بالاترین توش نوشتم دوباره اینجا قرار می دم امیدوارم که مفید باشه:
    براي آزادي و دموکراسي

    پاسخحذف
  12. روشی باید اتخاذ بشه تا اطلاعات رژِیم در چنین سیستمی قادر به اخلال در کار یا شناسایی کاربران نشود. برای بالاترین این اتفاق نیفتاد زیرا کاربران اولیه اش معمولا از اقشار تحصیل کرده و روشنفکر بودند. ولی در اینجا چه راهکاری برای مثلا جلوگیری از مشارکت پنهان رژیم در تهیه نرم افزار وبسایت در ذهن دارید؟

    پاسخحذف
  13. کاملا موافق تاسیس این بنیاد هستم و در مورد قوانین این بنیاد و به تبع ان وبسایت مهمترین نکته که بایستی به ان توجه کرد قانون دخالت در حذف یا تعلیق کاربر میباشد که به نظرم بایستی حذف لینک از طریق رای دادن اعضا و تعلیق یک نفر بر اساس تقاضا اکثریت کاربران مثلا بالا 60درصد و بررسی مدریت انجام گیرد. واضح است که مدریت توان پررنک کردن یک سری موضوعات را دارد و این امر با گشتن مدریت گروهی بین اعضا شناخته شده(نه از نظر هویت به واسطه به وجود امدن مشکلات احتمالی در جمهوری اسلامی) و قابل اعتماد بسیار مفید فایده است. زیرا از تخصص و افکار به صورت جمعی استفاده میشود این به این معنی نیست که مدریت در هر دوره حق القا تفکرات خود را دارد بلکه با توجه به مقام خود میتواند بیشتر مورد توجه واقع شود. مثلا 5نفر از اعضا 6 ماه اول به صورت گروهی مدریت میکند و 6 ماه بعدی 5 نفر دیگر. البته این تعداد و زمان بسته به شرایط قابل تغییر است.
    خلاصه بنده مایل به همکاری میباشم : frdm.green1983@gmail.com

    پاسخحذف
  14. بچه ها رو هم جمع شند تو بالابوک اینطوری پراکنده نمیشه تمرکز کرد یه جای خاص فعلا تمرکز کنیم همهمون تا بتونیم بحث و صحبت کنیم در بارهش فقط جان من هرکاری میکنن امنیت رو فراموش نکنید برای من یکی که تو ایرانم خیلی مهمه به خاطر این عیده خوب از شما سپاس گزارم به امید شبکه اجتماعی ازاد هر کمکی هم غاز دستم بر بیاد میکنم!
    اگر تالاری یاتاق چتی هم بشه به سیستم اظافه بشه عالیه! اسم سایت هم خیلی مهمه باید گیرایی داشته باشه فقط تنها نگرانی من تامین امنیت کاربر هاست پاینده باشی صادق جان

    پاسخحذف
  15. فعلا همين سايت را موقتا به عنوان مركز تبادل افكار در نظر بگيريد.
    مهم ترين كار در درجه اول فراهم آوردن زمينه هاى فنى براى ايجاد امكانى مثل بالاترين است هر چند هم ابتدايى و ساده باشد. حتى مى توان تا فراهم شدن اين امكان، از همه دعوت كرد با همان شناسه بالاترين در سايت دنباله فعايت كنند.
    در كنار آن، ديگر بحث ها بايد پيش برده شود. در ضمن افشاى يحيى نژاد و دعوت به تحريم موقتى بالاترين نيز از ديگر اولويت هاست. اين شبيخون يك مشكل اجتماعى است و بايد آن را عمومى كرد و آبروى اين بابا را برد.

    پاسخحذف
  16. حساب دیگری را بستند:
    http://balatarin.com/users/122333

    پاسخحذف
  17. افزایش عملیات انتحاری در بین کاربران بالاترین

    http://aydenizturk.blogspot.com/2010/12/blog-post_21.html

    پاسخحذف
  18. صادق جان اگر هر کاری در روز های آینده بخواهید انجام بدید
    لطفا به من هم خبر بدید تا امضا کنم

    aydeniz

    پاسخحذف
  19. دیگه خسته شدم. ما چرا انقدر بد بختیم :(

    پاسخحذف
  20. ایجاد یک بنیاد مشابه بنیاد ویکی‌مدیا ایده خوبی است. مجموعه سایت های ویکی‌پدیا، از جمله ویکی‌پدیای فارسی توسط خود کاربران و مدیران منتخب آن‌ها اداره می‌شوند. در ویکی‌پدیا تجربه ما نشان داده که هر چه تعداد مدیران بیشتر و شامل تفکرات گوناگون باشد، سایت کمتر اسیر استبداد خواهد شد.

    پاسخحذف
  21. اوضاع بالاترین بسیار بحرانیست و کشتی بالاترین به گل نشسته است. کاربران دیگر لاگین نمی کنند , به نحوی اوضاع بالاترین خراب شده که در ساعت 6 عصر به وقت ایران 2 لینک با 13 امتیاز در لیست بهترین لینکهای 2 ساعت گذشته به چشم میخورد

    پاسخحذف
  22. بالاترین برای اینکه کمبود تعداد رای دهنگان رو جبران کنه به تعدادی از کاربران(معلوم نیست روی چه حسابی) این قابلیت رو داده که بتوانند چندین بار به یک لینک مثبت یا منفی بدهند. برای نمونه در این لینک به رای های کاربر totam نگاه کنید. نمونه این لینک ها زیاد است:
    https://balatarin.com/permlink/2010/12/21/2299424

    معنی سایت اجتماعی و وب۲ رو هم فهمیدیم

    پاسخحذف
  23. نگاه کنید لینک ها چطور در بالاترین داغ میشوند. فقط تعداد رای های تکراری را در این لینک ها بشمارید:
    https://balatarin.com/permlink/2010/12/21/2299578
    https://balatarin.com/permlink/2010/12/21/2299424

    پاسخحذف
  24. حالا که به پیشنهاد من گوش نکردید و دنیا هم با بالاترین به پایان نمیرسد، دو پیشنهاد ساده دارم:

    ۱) گروهی در google یا yahoo تشکیل دهید برای رد و بدل دیدگاهها. google group باید بهتر باشد از لحاظ امنیت.

    ۲) زیاد موضوع را مشکل نکنید و به پیچ و خم نیاندازید و سخت نگیرید که هیچگاه عملی نمیشود.

    من عضو بالاترین یا هیچ جا نیستم ولی اگر چیزی که میخواهید را بر پا کنید عضو میشوم و در جهت تقویت آن میکوشم.

    پاسخحذف
  25. بالاترین دیگه حسابی شورشو در آورده
    کاربرانی که می توانند بیش از یک رای بدهند(فعلا همین ها را گیر آوردم) بیشتر به لینک های سایت های اصلاح طلب رای میدن تا داغ بشوند:
    naslesokhteh
    keshavarz
    totam
    dashakul1
    iraneraha
    amir-td
    Amir_msm

    پاسخحذف
  26. درود بر شما؛
    پیشنهاد میکنم اسم سایت رو از مخفف کلماتی چون "ترویج دهندگان"، "فارسی زبان"، " آزادی بیان" استفاده کنید. آقای رحیمی لطفآ من را هم بی خبر نذارید. میخواهم در رشد و شکوفایی سایت جدید مشارکت فعال داشته باشم.....زنده باد آزادی ....دور باد استبداد از هر نوعش....کوروش پ

    پاسخحذف
  27. این قضایای تلخ پیش‌آمده واقعا من رو به عنوان یک «ایرانی» به فکر فرو می‌بره... آیا واقعا چیزی که می‌خواهیم و طالبش هستیم، شدنی‌ست؟!

    پاسخحذف

  28. قابل تـــــــــــــــوجه دو ستانی که هنوز حسابشان بسته نشده ...
    ___________________________________

    باز بودن حسابهای کاربری شما در بالاترین می تواند کمک بزرگی در مراحل آتی باشد ... لطفا با رعایت نکات لازم "ایمنی"از "شناسایی" شدن و بسته شدن حساب کار بریتان جلو گیری کنید !

    1. قبل از هر چیز (با رعایت کامل نکات ایمنی/ بخصوص اگر در ایران هستید) ایمیلتان / یا آدرس وبلاگتان را برای تماس ... در پروفایل / صفحه کاربری تان درج کنید تا در صورت نیاز بشود ارتباطها را حفظ کرد


    2. لطفا لینکهای "انتحاری" ارسال نکنید ... و بی گدار به آب نزنید!
    ___________________________________

    ارسال یک لینک می تواند تنها ظرف چند دقیقه منجر به حذف لینک و بسته شدن حساب کاربریتان بشود...

    (حداقل قبل از اینکار)

    در صورتیکه می توانید " پیامتان / لینک انتحاریتان" را تنها ظرف چند دقیقه (از طریق Copy و Paste کردن) زیر دهها لینک داغ و "شلوغ" و پر بیننده بصورت کامنت " بولد و اسپم کنید" !


    با اینکار حداقل قبل از بسته شدن حسابتان پیامتان را در دید تعداد بسیار زیادتری قرار می دهید ...

    3. متوجه باشید ... شرکت کردن در بحثهای "بو دار" حداقل در حال حاضر! می تواند شما را در معرض دید
    "بالاحرامیان" قرار داده .... و نهایتا پیش از آنی که بتوانید حتی پیامی ارسال کنید حذفتان کنند !

    4. از اکانت خود خارج نشوند ( logout نکنند !!!! / و در صورتی که در خارج کشور هستند و ملاحظات امنیتی خاصی ندارند حتی المقدور Browser را نبندند کامپیوتر را خاموش نکنند)
    چون در صورتیکه حسابشان بسته شده باشد با اینکار بیرون خواهند افتاد!

    5. ایمیل بزنند ( خودشان را اینجا لو ندهند! ...
    ____________________________________
    چون احتمال دارد در معرض دید "نامحرمان و حرامیان" قرار بگیرند!)

    پاسخحذف
  29. دوید هستم:
    صادق جان ممنون از زحمات شبانه روزی و پیگیریت، ممنون از دستانی که اینجا می نویسند/ به شدت با کامنت اول از طرف سعید موافقم که مثال بالاترین همون مثال استادیوم درجه یکی هست که تیمهایی که توش بازی می کنند بهش اعتبار و جایگاه می دهند...صادق جان با فکر تاسیس یک بنیاد غیرانتفاعی موافقم، به فکر جمع کردن بچه ها یکجا باشیم، این از همه چیز مهمتر هست، فیس بوک، فرنیدفید و یا گوگل گروپ یا قس علی هذا. ما در بهترین حالت یک نامه امضا شده در حمایت از اقدامات پلاربر داریم که بیش از چهارصد امضا داره که فکر کنم اکثرا با ما برای ایجاد وب سایت جایگزین همراه باشند و اگر نه، همین تعداد نزدیک به سیصد کاربر بسته شده ای که اکنون در لیست بالا بلند تو هستند شروع خوبی هست حتی اگر نه 100% بلکه 75% همراه با این تفکر باشند ما 200 نفر نیروی همراه و انسانی داریم که سرمایه بزرگ، مهم و مقدسی ست. باز هم تاکید می کنم صادق جان، جمع کردن، وحدت نظر و تصمیم جمعی مهمترین اولویت این روزهای ماست. ایمیل رو بارها نوشته ام مجددا اینجا می نویسم:
    davidjbz@yahoo.com

    پاسخحذف
  30. http://balatarin.com/users/vert

    منم بستن بی هیچ دلیلی!

    پاسخحذف
  31. دوستان لطفا دنباله رو به کلی فراموش کنید! من خودم تا دیروز طرفدار این بودم که به جای ایجاد یک محیط جدید هممون تمرکزمون رو بذاریم روی دنباله و اونو ببریم بالا ولی امروز در کمال ناباوری دیدم که در یک روز دو لینک جناب 00iran رو از دنباله حذف کردن. اول یک لینک رو حذف کردن که ایشان در اعتراض یک لینک دیگه فرستاد و باز در کمال تعجب خود مسئول سایت دنباله اومد زیر این لینک دوم و با ادبیات مستبدانه از حذف کردن دفاع کرد و بنده البته جوابشو دادم که لینک رو حذف کرد. جالبه یک لینک رو که همین جناب 00iran قبل از این اتفاقات فرستاده بود و از بقیه دعوت کرده بود به دنباله برن رو حذف نکرده و در لینک های مورد بحث قرار داره. بهتون بگم یحیی نژاد در مقابل مسئول دنبال از نظر استبداد هیچه!

    پاسخحذف
  32. با تشکر مجدد از همه دوستانی که نظرهای مفید خودشان را داده اند و نیز عذر خواهی مجدد که مجال آن نیست که به یک یک نظرها مورد بحث درخور خود قرار بگیرند (گرچه به هر حال همه مان همه این نظر ها را داریم میخوانیم و بنابراین تاثیر خود را دارند بر تفکر جمعی مان اینجا)، یکی دو نکته را میخواستم از جانب خودم اینجا اضافه کنم.

    نکته اول اینکه من شخصا با تعقیب این بحث در محیطهای «بسته» یعنی محیطهائی که شرکت در بحثها و یا حتی برای دیدن محتوای بحثها فرد بایستی ابتدا عضو یک گروه و برنامه ای بشود موافق نیستم. دلیل اینکه در فرندفید و غیره هم عضویت ندارم این است که زمانی عضو بودم و خیلی زود به این نتیجه رسیدم که طبیعت این برنامه ها این است که به سرعت افراد را به سوی «دسته» و «بسته» شدن، یعنی گروه گرائی و نیز عدم شفافیت سوق میدهد. حرفم این نیست که باید این بحث از طریق وبلاگ ادامی بیابد، اتفاقا معتقدم وبلاگ فروم مناسبی برای این کار نیست چون گفتگو در آن چندان ساده نیست، اما در هر حال بایستی این بحث در محیطی که کاملا شفاف و کاملا عمومی و آزاد باشد ادامه پیدا کند، یعنی خصوصیاتی که میخواهیم در شکل گیری محیط جایگزین نقش ریشه ای داشته باشند.

    و نکته دوم اینکه منهم موافقم که تعقیب و تمرکز بر محیط ها و برنامه هائی که الان موجود هستند، از قبلی سبز لینک و دنباله و خودنویس و غیره روش دلخواه ما نیست، چون این گروهها کلا به شکل فردی و یا حداکثر توسط گروه کوچکی ایجاد شده اند و اداره میشوند و بنابراین از آن دو خصوصیت «عمومی بودن» و «شفاف بودن» که ما میخواهیم فاصله دارند و امکانی هم برای عوض کردن این خصیصه اساسی آنها وجود ندارد. پس بهتر اینکه فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم.

    با تشکر مجدد.

    پاسخحذف
  33. صادق عزیز از تلاش هات بسیار سپاس گزارم. امیدوارم بتونی دوباره اعضا را دور هم جمع کنی.
    لطفا ایمیل و مشخصات افرادی که تمایل به همکاری در سایت جدید را دارند نگه داری کند و در مورد سایت جدید خبر رسانی کن بهشون.
    سرپیکو
    tinoosh_12345@yahoo.com

    پاسخحذف

  34. صـــادق جان !: فــــــــــــــوری !

    لینک ایمیلی را که در متن بالا گذاشتی کار نمی کند!!!
    _____________________________________

    مهمتر از هر کاری تشکیل یک بدنه اولیه است حتی اگر 10 یا 20 یا 50 نفر باشیم تا بتوانیم در مرحله بعد با هماهنگی و تقسیم کار پیش برویم ...

    چند پیــــــــشـنهاد:
    -----------------------------------
    1. "محلی" برای پیوستن و اعلام آمادگی دوستان ایجاد کنیم(با در نظر گرفتن موازین امنیتی) در یک وبلاگ یا یک ایمیل ...منحصراً مخصوص همینکار
    تا با ارسال آدرس وبلاگ و یا ایمیل خود همه به یک بدنه مجازی پیوسته و بتوانیم در مرحله اول
    > مرتبط شویم
    >تا بدانیم چند نفریم؟! و چه می توانیم بکنیم؟!

    تا دوستان بتوانند:
    @1> ایمیل و آدرس خود را بگذارند

    @2> لیـــستی فهرســــت وار و کــــوتاه از پیشنهادات خود را بنویسند ( حــــد اکثر در یک جـــمله مختصر و مفید > بدون توضیحات اضافی و مبسوط نویسی و ... )

    @3> لیـــستی فهرســــت وار و کــــوتاه از زمینه هایی که آمادگی همیاری در آن را دارند بنویسند ( حــــد اکثر در یک جـــمله مختصر و مفید > و ... )
    -----------------------------------
    برای اینکار شاید بد نباشد یک پست/ یک صفحه را اختصاص بدهید ....(فقط مخصوص اینکار / و بدون نوشتن پیامها و نظرات دیگر) تا همه در همان صفحه یکجا به این بدنه پیوسته و همه بتوانیم همزمان پیشنهادات همدیگر را ببینیم
    -----------------------------------
    2. فراخوانی ( + چند پیشنهاد عملی / مانند پیشنهادات بالا) را آماده کرده و به دوستانی که هنوز مرتبط نیستند یا از جمع ما خبر ندارند ارسال کنیم ... تا به ما بپیوندند ... و خود نیز دیگران را خبر رسانی کنند ...
    -----------------------------------
    3. بتوانیم قدمهای مشترک بعدی را با توان و کار آیی بیشتر و تقسیم کار پیش ببریم
    -----------------------------------
    4. بــــعد از جمع شدن دور هم یک گرد همایی مجازی را عملی کنیم( بطور مثال هفته ای یکی دوبار و یا ....) برای یکپارچه کردن نظرات و بحثها و تصمیم گیریهای آتی

    5.مهمــــــترین قدم ما جمع کردن دوستان دور هم و حداقل مرتبط ماندن با هم است !
    امــــــــــروز و اکنون باید جلوی این ریـــــــــــزش را بگیریم! درنگ بیشتر ما و نیرو بر کارهای فرعی تر گذاشتن غیر قابل جبران خواهد بود!
    ---------------------------

    مورچگان را چو بود اتــــــــــفاق
    شـــــــیر ژیان را بدرانند پوست!
    (سعدی)
    --------------------------------
    (ســـیاوش )Mohaghegh
    ----------------------
    siavashnameh@gmail.com
    ----------------------

    http://siavashnameh.blogspot.com/
    ----------------------------------

    پاسخحذف
  35. عذر میخوام از شما سیاوش گرامی و دوستان دیگر در مورد مسئله ای که با آدرس ایمیل من پیش اومده بود، ممنون از تذکرتان، تصحیح شد.

    همچنین تشکر فراوان از پیشنهادات مفید شما که حتما الان برمیگردم و با دقت بیشتر مرور میکنم آنها را.

    پاسخحذف
  36. صادق جان همون جور که ۰۰iran عزیز گفتن..لینک ایشون در اینجا هم حذف شد..اینجا هم منطق چهار دیواری اختیاری را داره..تنها راه باقی‌ مونده اینه که شما به نماینگی همه ما یه سایت جدید راه اندازی کنید..فقط میخواستم بهتون بگم هیچ احتیاجی به خریداری سرور نیست. همون جور که در اینجا به مدیر سایت دنبال یادآوری کردم ما هم میتونیم مثل بالاترین از سرور آمازون(cloud computing) استفاده کنیم..در آمازون فقط بر اساس ترافیک سایت شما رو چارج میکنند..فقط به یک برنامه نویس وب ۲.۰ احتیاج دارید که کد سایت رو بنویسه..من حاضرم به شما کمک مالی‌ کنم.یه حساب paypal واز کنید خوبه. بنظر من شکل و شمالیش باید شبیه سایت digg.com باشه..و مدیر سایت هم بهتر به شکل دمکراتیک و با رای کاربر‌های سایت تایین بشه تا اگه در آینده شد مثل ملاه مهدی شد بندازیمش بیرون



    متن پیام من به مدیر دنباله:

    مدیر محترم دنباله من یه پیشنهاد برای حل مشکل سرور شما دارم..بنظر من شما هم راه حل بالاترین که در سال ۲۰۰۹ اجرا کرد و از آن به بعد هیچ گونه مشکلی‌ دیگه نداشتن..به جای خرید سرور از cloud computing استفاده کنید.. در زیر لینک توضیحی وبلاگ بالاترین با توضیح خودشون رو میزارم..شما اول باید در سایت سرمایه گذاری کنید تا سایت رشد کند و بعد میتونید تبلیغات بیشتری بگیرید..از این فرصتی که الان با کوچ تعداد وسیعی از کاربران رانده شده از بالاترین مهیا شده استفاده کنید و سایت رو تقویت کنید.. شما همچنین میتونید از کاربراتون تقاضای کمک برای بهبود سایت کنید

    http://blog.balatarin.com/2009/10/12/server-repor/

    جزئیات بیشتر دربارهٔ سرور پیشنهادی من در لینک وبلاگ بالاترین موجود هست و من لینک سایت سرور آمازون هم اینجا میزارم..باید اینجا اضافه کنم که من متخصص سرور نیستم

    http://aws.amazon.com/ec2/

    پاسخحذف
  37. از دوستان اینجا کسی آشنائی با راه انداختن یک سایت ویکی دارد؟ من فکر میکنم به عنوان فضائی برای بحث و توسعه پروژه مان در این مرحله از کارمان استفاده از یک فضای ویکی جوابگوی مناسبی باشد.

    پاسخحذف
  38. بالاترین چه مزیتی نسبت به گوگل ریدر (گودر) داشت؟

    توی گودر هم مطالب به نوعی داغ (شِیر) می‌شن با این مزیت که این داغ شدن بصورت متمرکز نیست و برای هرکس با توجه به آدم‌هایی که دنبال می‌کنه اختصاصی شده و هر کسی هم احساس مسولیت بیشتری نسبت به مطالبی که شِیر می‌کنه می‌کنه.

    البته به نظرم توی بالاترین امکان بیشتری برای بحث در مورد یک موضوع بود.

    نظر شما چیه؟

    پاسخحذف
  39. صادق جان،
    سرویس‌‌های مجانی زیادی برای راه‌انداختن ویکی وجود داره از جمله wikia.com که از همون نرم‌افزار ویکیپدیا استفاده می‌کنه. اگر کار کردن با اون براتون سخت بود بگید یه سرویس ساده‌تر پیشنهاد بدم.

    پاسخحذف
  40. گوگل وب‌سایت هم امکان ویکی شدن رو داره. برای بحث هم از گوگل گروپس می‌تونید استفاده کنید.

    پاسخحذف
  41. با تشکر از کمک شما دوست ناشناس عزیز.

    دوستان، من به سایت wikia رفتم و سریع یک حساب باز کردم، از شما دعوت میکنم تا نگاه کنید و در صورتی که این فرمت را مفید میابید آرام آرام عضو شویم و بحث خودمان را در آن محیط ادامه دهیم. با اجازه شما چون میخواستم سریع انجام شود، و از آنجا که این فقط یک اتاق فکر موقت برای گرد هم آمدن و شراکت نظرهایمان خواهد بود، بدون فکر زیاد یا مشورت با شما دوستان یک اسم برایش انتخاب کردم. البته همانطور که عرض کردم این سایت حکم امتحان دارد و نامش را هم اگر دوستان علاقه ندارند میتوان عوض کرد.

    اینجاست، لطفا ببینید:
    http://fa.tanaffos.wikia.com/

    در انتظار نظرات شما هستم.

    پاسخحذف
  42. اگر لطف کنید به سوال من در مورد مزیت بالاترین نسبت به گودر هم فکر کنید ممنون می‌شم. چونکه ساختن یه بالاترین دیگه با امکاناتی که الان تو وب هست کار زیاد سختی نیست. ولی من ضرورت این موضوع رو نمی‌تونم خیلی درک کنم.

    -همون ناشناس قبلی!!

    پاسخحذف
  43. دوست گرامی، من متاسفانه با گودر آشنائی ندارم بنابراین قادر به دادن پاسخ مناسبی به سئوال شما نیستم. اما یک مثالی هست که میگوید آفتاب آمد دلیل آفتاب، به عبارت دیگر، واضح است که بالاترین در رقابت با انواع و اقسام مدل های اجتماعی و رسانه ای موجود فرمت بسیار موفقتری بوده است، و این به هر حال یک واقعیت است.

    پاسخحذف
  44. اگر کسی از دوستان قادر و علاقه مند به کم به نظم و سامان دادن به سایت ویکی هست ممنون میشوم یا اینجا اعلام کنید یا مستقیما با من تماس بگیرید، چون همانطور که عرض کردم من با ویکی ها کار نکرده ام و اینروزها هم اینقدر سرم شلوغ است که گذاشتن وقت کافی برای یادگرفتنش بار بسیار سنگینی خواهد بود که مطمئن نیستم بتوانم بر عهده بگیرم. با تشکر از شما.

    پاسخحذف
  45. من عدد و رقم دقیقی در مورد کاربران ایرانی گودر ندارم ولی اگر تعداد لایک‌های مطالب فارسی گودر توی سایت لایک‌خور likekhor.com رو با رای‌های بالاترین مقایسه کنید می‌تونید حس بهتری نسبت به محبوبیت گودر پیدا کنید.

    پاسخحذف
  46. صادق جان، ایمیل من رو دریافت کردید؟

    پاسخحذف
  47. فضای جایگزین بالاترین برای جذب کاربران باید چند ویژگی اصلی را داشته باشد:
    - قوانین و مرام نامه اش کاملا شفاف و مشخص باشد و هیچ استثناء، امتیاز و بند و تبصره ای برای مدیران اش قائل نشده باشد.
    - مدیران آن به هیچ وجه نباید در تصمیم جمعی کاربران دخالت کنند و بجای کاربران تصمیم بگیرند.
    - سهم اصلی گرداندن سایت بر عهده کاربران باشد و این فرآیند بطور کاملا اتوماتیک (نرم افزاری) و بدون امکان دخالت مدیران صورت بگیرد.
    - بهتر این است که از نظر ساختار و سیستمی، الگویی از سیستم های دموکراتیک واقعی را پیاده سازی نماید تا به این ترتیب به طور ضمنی و غیر مستقیم کاربرانش را برای ایجاد و پذیرش یک نظام دموکراتیک در آینده ایران آماده نماید.

    پاسخحذف
  48. صادق عزیز
    خواستم فقط از زحمت اطلاع رسانیت تشکر کرده باشم.هر کاری لازم هست بگید مطمینم خیلی از کاربرها پشت شما هستند.حساب کاربری من بسته نشده و من از شما و بقیه دوستانتان خجالت میکشم.به بالاترین گفتم که حسابم رو ببنده.در هر صورت به آنجا لاگین نخواهم کرد.
    خیلی ناراحتم از اینکه یعنی ما ایرانیها بعد از 100 سال مبارزه حتی حق داشتن یک فضای مجازی دموکراسی را هم نباید داشته باشیم؟آیا ایران به دموکراسی دست خواهد یافت؟!

    پایدار باشید
    annahita

    پاسخحذف
  49. annahitaی گرامی، شما خیلی مهربان هستید. هیچ نیازی به خجالت کشیدن نیست، بر عکس این خیلی هم خوب است که همه آدمهای به درد بخور را از آنجا بیرون نکرده اند! هرچه باشد بالاترین هم به هر حال جائی است که ایرانی ها هنوز میروند و خواهند رفت و بنا بر این خوب است که آدمهای دلسوزی باقی مانده باشند و زحمت اطلاع رسانی و ارائه فکر و مطلب را بکشند. در مورد فضای دموکراتیک داشتن هم من به شما قول میدهم که خیلی نزدیک هستیم به آن. همین بالاترین را ببینید، تجربه دموکراتیکش چهار پنج سال طول کشید تا از بین برود و این به جای خودش خبر خیلی خوبی است، این یعنی جامعه ما قادر بود یک محیط دموکراتیک را چهار پنج سال تحمل کند، و این یعنی ما تقریبا داریم به جائی میرسیم که آمادگی محیطی با معادلات و مشخصر دموکراتیک را داریم، فقط باید یاد بگیریم چطور آن را پایدار کنیم که دوام بیشتری بیاورد! و من شخصا شک ندارم (جدا هیچ شک ندارم) که چنین فضائی لااقل در محیط جامعه مجازی ما اصلا دور از دست نیست و به همین زودیها آن را به وجود خواهیم آورد، و شما میتوانید روی این هم حساب کنید که اگر جامعه مجازی ما قادر به ایجاد و نگهداری طولانی مدت چنین محیطی گردد، طولی نخواهد کشید که این قابلیت در جامعه غیر مجازی ما هم نمود پیدا خواهد کرد. من قبلا هم نوشتم، این اتفاقی که در بالاترین افتاده را میتوانیم به چشم مثبت هم ببینیم. مثل میوه ای است که رسیده و پوسیده و الان ترکیده، درست است که میوه خودش از بین رفته، اما در عوض الان تخم هایش پراکنده شده اند و از هرکدام میتواند درخت جدیدی بروید. به دراز مدت که نگاه کنیم این اصلا چیز بدی نیست!

    برای شما آرزوی موفقیت میکنم و باز هم میگویم، تا وقتی ایران ما فرزندان هوشمند، آگاه، مهربان و دلسوزی مثل خود شما را دارد، که خوشبختانه خیلی زیاد هم دارد، امید فراوانی به ایرانی میتوان و باید داشت.

    پاسخحذف
  50. صادق جان برایت ایمیل نوشتم، لطفا مطالعه کن

    david

    پاسخحذف
  51. گور بابای بالاترین با اون مدیر کچلش تازه 2 ماه بود که عضو شده بودم و سابقه هیچگونه فحاشی یا مخالفت با سیاست های بالاترین رو ندارم اما حسابم رو بستن بی صبرانه منتظر سایت جایگزین بالاترین هستم صادق جان... موفق باشید

    پاسخحذف
  52. واقعا متاسفم برای تیم مدیریتی بالاترین که اینجوری اینهمه آأم صاحب سبک و نطر و از هم پاشوند
    بی صبرانه منتظر جایگزینشش هستم

    پاسخحذف
  53. آقای یحیی نژاد عجب شارلاتان بازی در آورد. اول اومد تو پارازیت ژست روشنفکری و دموکراسی گرفت و گفت فقط لینکهای حاوی کلمات رکیک حذف میشن. حالا که خیالش از برنامه پر بیننده پارازیت راحت شده ، تمام نظرات و لینکها و حتی کاربرا رو به دلخواه خودش قلع و قمع کرده. این آقا فکر کرده خیلی زرنگه. باید حتما از پارازیت بخواهیم که به خاطر این چرخش ۱۸۰ درجه ای روی این مساله خیلی مانور بده و به عنوان چهره ی ریاکار هفته معرفیش کنه.
    یادش رفته تو پارازیت میگفت تمام مهندسا بشینن فکر کنن به روشهایی برای گردش آزاد اطلاعات و مبارزه با سانسور! این آقای نسبتا محترم بهتره اول جلوی تیغ سانسور خودشو بگیره.
    به نظر من خیلی مهمه که پارازیت به این موضوع بپردازه چون ایشان با استفاده از صندلی پارازیت سعی کرد برای خودش یک چهره ی مثبت ایجاد کنه و حالا شعور مخاطبان پارازیت و بالاترین رو به سخره گرفته.

    دورویی و ریاکاری تا چه حد!

    پاسخحذف
  54. آقای رحیمی، بالاترین با این باز کردن چند لینک و توبه نامه می‌‌خواهد بین ما تفرقه بیندازد ،مطلبی بنویسید که این عمل اونها کمرنگ بشه

    پاسخحذف
  55. صادق جان، در مورد پیشنهادم در مورد goodle groups، منظور از «امن» پنهانکاری نبود. بلکه داشتن امکان https برای کسانی که در ایران هستند بود.

    مثلا این گروه کاملا آزاد است
    https://groups.google.com/forum/?fromgroups#!forum/foodsafe-list

    البته موضع پنهانکاری کردن یا نکردن در فکر من نبود. شما درست میگویید، پنهانکاری یکی از بدترین کارهاییست است که در این مورد میتوان کرد.

    پاسخحذف
  56. اگر منظور از فارسی بودن گروههای گوگل رابط کاربری است، تا جایی که میدانم فارسی نیست. ولی در google group میتوان فارسی تایپ کرد. مثلا این گروه را ببینید:

    http://groups.google.com/group/persianebooks/browse_thread/thread/9c3b4c23b1d76760/31c83184ce410fed

    گوگل 2605 گروه فارسی دارد.
    http://groups.google.com/groups/dir?sel=lang%3Dfa

    آنچه گفتم پیشنهاد بود و همه جوانب آنرا نسنجیده‌ام. مثلا گویا همانطور که در بالا میبینید متنها راست-به-چپ جور نمیشود. شاید هم باید تنظیماتی کرد که آن کاربران نکرده‌اند. در هر حال این یکی مشکل اساسی نیست. یا ظاهرا باید اکانت گوگل داشت که برای درون مرزیها خوب است از لحاظ امنیت، ولی شاید برای کسانی که اکانت یاهو دارند، دوباره کاری باشد و ....

    شاید بهتر باشد به اینجا رفت:
    http://friendfeed.com/azadtarin
    همین نام آزادترین به نگر من بهترین نام است و جلب کننده.

    مزیتش این است که برای اقدام اولیه خوب است. دیدگاههای همه سریع گردآوری میشود (خصلت فرند فید این است). بعد که دیدگاهها به جایی رسید و از تفرق زیاد کاسته شد میتوان به google group یا yahoo group رفت و در آنجا بحثهای پخته تر را انجام داد و نهایی کرد (سرعتش کمتر است و افرادی که واقعا نظر اساسی دارند ممکن است بیشتر جذب شوند). میتوان یک سامانه poll نظرخواهی سریع یافت و حتا جز به جز از همه نظر خواست تا بحثهای کشدار صورت نگیرد.

    پاسخحذف
  57. ولی باز اگر مرا تفرقه افکن نمینامید همان توصیه پیشینم را میکنم. برگردید به بالاترین و آنجا را پر از لینکهای انتقاد به مذهب کنید. روی مرز توهین کردن و نکردن راه بروید. اینترنت پر است از مطالب در نقد مذهب است. دوستانی که گاهی در بالاترین لینکی با شبهه توهین یا واقعا توهین («کثافت محمد» گفتن توهین است، حرفی هم در آن نیست) میفرستادند به دو علت بود. یکی شکستن قداست که لازم است و دیگر اینکه به علت کم فرصتی یا تنبل بودن وقت خود را صرف نوشته‌های پخته تر نمیکردند. لازم نیز نبود روشنفکری یا کارشناسانه بنویسند که کمتر کسی بخواند. بین دشنام و نوشته‌ای پر مغز و مشکل (دو سوی طیف) صدها راه دیگر وجود دارد. با فرستان لینکهایی که فقط انتقاد است میتوان به صداقت مسئولین بالاترین را کامل سنجید.

    پاسخحذف
  58. همان wikia هم جالب است.

    برای تارنمای نهایی اینها روشها و دگرگزینها (آلترناتیوها) هستند:

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_software#Social_bookmarking_sites

    همچنین:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Social_bookmarking

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_networking_websites

    http://en.wikipedia.org/wiki/Social_news

    پاسخحذف
  59. خدمت دوستان دیگری که بعضا کامنت گذاشته اید و اینجا نشان داده نمیشدند، من الان بعد از دیدن کامنتی از یکی از دوستان (جناب دیوید) که گفته بودند کامنت گذاشته اند اما دیده نمیشود، رفتم و چک کردم، متاسفانه حق با ایشان بود، بلاگر حدود 6 کامنت را به عنوان «اسپم» ذخیره کرده بود و از انتشارشان جلوگیری کرده بود. البته من آنها را آزاد کردم و منتشر شده اند، اما به هر حال عذر میخواهم از دوستانی که کامنتهایشان اینجا دیده نشده بودند (متاسفانه میخواستم سریع آزادشان کنم اینبود که فرصت نشد دقت کنم چه کسانی و چه زمانی گذاشته بودند آن کامنت ها را)، گرچه حدس میزنم دو سه تای آنها کامنتهائی بوده باشند که دوستمان دیوید گفتند فرستاده اند و دیده نمیشود.

    به هر روی از این موضوع پوزش میخواهم از آن دوستان گرامی که کامنتشان در بخش اسپم رفته بود و زودتر از این منتشر نشده بود. از این به بعد مرتب تر چک خواهم کرد بخش اسپم ها را.

    ضمنا همچنین اجازه بدهید همینجا از همه دوستان عزیزی که پیغامی خطاب به من گذاشته اند و من فرصت نکرده ام پاسخ بدهم عذر خواهی کنم، چون من علاوه بر تعقیب وضعیت بالاترین و کاربران حذف شده و غیره در همین چند روز گذشته نزدیک به هشتصد پیغام و ایمیل تنها در همین رابطه دریافت کردهام که طبعا بایستی یکی یکی آنها را میخواندم و برخی هم البته لازم بوده که پاسخی بنویسم که متاسفانه فرصت پاسخ به همه آنها ممکن نشده است، بنا بر این همینجا عذر خواهی میکنم از همه شما عزیزان از اینکه نتوانسه ام به همه پاسخ بدهم، اگرچه یکبار دیگر تاکید میکنم که تمام نظرات کامنت ها و پیشنهادات شما عزیزان را بادقت خوانده ام و ایمیل هائی که اینجا گذاشته اید یا مستقیم به من فرستاده اید را نیز نگه داشته ام تا هنگام نیاز بتوانم با شما تماس برقرار کنم.

    با تشکر مجدد از همراهی و یاری همه شما و اهمیتی که برای پیشبرد آزادی و حقوق مدنی و انسانی در کشورمان قائل هستید، و به امید پیروزی و سرفرازی کشور و مردممان.

    -- صادق

    پاسخحذف
  60. به خودنويس ونيک آهنگ هم اعتماد نکنيد سگ زرد برادر شغال است صادق خوت توي همين وبلاگ يک پست بزن بنام گفتگو بچه ها اونجا هم لينک بدن هم نظر.

    پاسخحذف
  61. با درود. من مدت‌ها به بالاترین سر نزده بودم و از اخبار دور بودم. چند ساعت پیش در بالاترین لاگین کردم و یک لینک علمی به اشتراک گذاشتم. الان متوجه این عمل ننگین بالاترین شدم. اکانت من هنوز بسته نشده و ای کاش بسته می‌شد! خواستم با کاربران خوب خردگرا و سکولار همدردی کرده باشم. احتمالا الان برم دنباله. تا ببینیم چی میشه. دوستدار

    ناباور

    پاسخحذف
  62. به دویچه وله ایمیل بزنید تا به بالاترین تبلیغ ندهد در اعتراض به کودتا ؛ کاری که من هم کردم با دوستان

    پاسخحذف
  63. جمع بالاترینی ها هم که جمعه ..باز خوبه همو داریم..و قلع و قمع واقعی نشدیم

    پاسخحذف
  64. دوستان من یکی از خوانندگان بالاترین هستم. این چند روزه بشدت افسرده بودم از مشاهده رفتار غیر انسانی بالا گردانان فعلی وهمینطور از دیدن لینکهای کثیفی که اطلاعاتی ها و بسیجیها در مدح مقام گوزمای ولایت و غیره میگذاشتند و به صفحه اول هم می آمد. اگر چه از دیدن نظریات کاربران صادقی که هنوز در بالاترین باقی مانده اند در پای این لینکها خیلی حال میکردم. حالا امروز که وارد بالترین شدم بشدت خوشحالم و از خنده دارم روده بر میشم. کاربرای عزیزمون دارند لینکهای بسیار جالب طنز و همینطور جدی در مورد خ.ر و ا.ن (مثل تصویر درونی حضرت آیت الله خامنه ای، خامنه ای در چاه جمکران، شوق دیدار رهبری، لیست دروغ های احمدی نژاد و ...) و حماقتهای مذهبی و امثالهم در بالاترین میگذارند که بسیار پر بیننده هم هستند حتی اگر تکراری باشند. بنظر من این بهترین روش برای مقابله و مبارزه با وضعیت فعلی حاکم بر بالاترین است و من واقعا به هوش و ابتکار این بچه ها آفرین میگویم. ضمن اینکه تلاش های شما فرزندان راستین ایران را هم در جهت ایجاد یک سایت مردمی و دموکراتیک آلترناتیو ستایش میکنم و امیدوارم هریک از ما بتوانیم بسهم و درحد توان خودمان دراین اقدام خطیر ملی و آزادیخواهانه با شما همیاری و همراهی کنیم.
    گمان بردند شعله میمیرد
    بساط ظلم ریشه میگیرد
    نگیرد این شعله خاموشی
    فروزد از هر کران ای عشق
    نخشکد آن شاخه سرسبز
    که آب از خون شهیدان خورد!

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد