۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

جمهوری ایرانی حق مسلم ماست


بحثهای فراوانی در گرفته است راجع به اینکه آیا شعار «جمهوری ایرانی» حرف خوب و قابل قبولی است یا خیر!

بحث تا حدی ریشه دار و جدی است که گذشته از اینکه برخی این شعار را تفرقه برانگیز و «خطرناک» برای وحدت مردم میدانند و برخی دیگر آن را در تقابل مستقیم با دین اسلام، بعضی ها اصلا کسانی که شعار جمهوری ایرانی میدهند را «خائن» به ایران خوانده اند!

نمیدانم در کدام روز و سال و ماهی این متن را دارید میخوانید، و شک ندارم اگر سالها از امروزی که من دارم مینویسم گذشته است، چه بسا لبخندی بر لبانتان بنشیند از طنز تلخی که در این داستان است، که ملت بیچاره ایران را به جائی رسانده اند که به آنها میگویند اگر بگوئی «جمهوری ایرانی» تو آدم بدی هستی و داری به ایران خیانت میکنی!

اما دوست من، اگر همین روزها داری میخوانی این متن من را، به این فکر کن که چطور و کدامین باور و اندیشهٔ مریض و گمراه میتواند چنین اعتقادی را تبلیغ کند که یک ایرانی که فریاد میکند جمهوری با نام کشور خودش میخواهد، آن کارش خیانت، و خودش خائن به کشورش است؟! «انرژی هسته ای» حق مسلم ماست، آنهم به این شکلی که این دولت مزخرف پیش گرفته است، که میتواند به تخریب و ویرانی کشور و مردمش بیانجامد، اما داشتن یک جمهوری ایرانی خیانت است؟ از ترکستان هم گذشته ایم، به کجا رسیده ایم؟!

چشمهامان را بشوئیم از غبار مسموم سی سال جاده های خاکی انحراف از انسانیت: وقت آن رسیده که جور دیگری ببینیم این حکایت را...

دوست من! هموطن من! ایرانی! بدون ذره ای شک و تردید، گردنت را فراز بگیر و با غرور و اطمینان فریاد کن: جمهوری ایرانی حق مسلم ماست!


۸ نظر:

  1. جمهوری ایرانی، فریاد هر ایرانی!

    پاسخحذف
  2. دقیقا!
    چیزی که واقعا طنز آمیزه اینه که فریاد «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» اینقدر «با معنی» هست توی ذهن اینها، ولی فریاد «جمهوری ایرانی حق مسلم ماست»که در آن به سادگی یک ایرانی جمهوری خودش را طلب میکند، آن را خیانت و اهانت میخوانند!

    پاسخحذف
  3. آنها که از دست دادن موقعیت غارت و چپاولشان و یا دادگاهی شدنشان میترسن از این خاسته بجای مردم هم میترسن و اگر راستش را بخاهیم این جمهوری اسلامی از روز نخست اشتباه بود.

    پاسخحذف
  4. پیش بسوی ایرانی‌ آزاد و توانا که مایه آ‌ن‌ مردم‌سالاریست!

    پاسخحذف
  5. کاش علاوه بر دادن شعار زیبای "جمهوری ایرانی‌" ما به دیگران، به خصوص دین داران عزیز، توضیح هم میدادیم که منظور ما چیه از این شعار! بهشون بگیم که چرا دین با جدا شدن از سیاست حفظ میشه به خاطر اینکه دیگه مجبور نیست در مقابل آزادی قرار بگیره.

    پاسخحذف
  6. خدمت دوست ناشناس آخر، که گفته اید کاش علاوه بر این شعار به دوستان دین دار هم اطمینان میدادیم که این شعار به مفهوم مقابله یا مخالفت با دین و مذهب نیست: البته در ذهن من این موضوع آنقدر روشن و شفاف است که حتی احساس احتیاجی به توضیح‌ هم ندیده بودم، اما به نظرم نظر شما درست و مهم است، بخصوص که یکی از رگه های مهم تبلیغات علیه این شعار در همین خط بوده که آن را ضد دین جلوه بدهند.

    واقعیت به عقیده من آن است که هیچ تناقضی بین ایرانی بودن و مسلمان بودن وجود ندارد، اما این تناقض تنها هنگامی صورت واقعی پیدا میکند که دین را به جای اینکه یک گفتمان هویتی شخصی باشد بخواهیم تبدیل به یک گفتمان هویتی جمعی و سیاسی کنیم، که همان موضوع «جمهوری اسلامی»‌ نمونه ای از آن باشد. دلیلش هم آنست که با سیاسی کردن دین آن را نماینده و مظهر «قدرت» میکنیم، و بنابراین هرگونه تلاشی بر علیه سیستم قدرت خود به خود تبدیل به تلاشی بر علیه دین و مذهب میشود.

    پاسخحذف
  7. دوستان عزیز

    تا آنجا که من دیده ام عمده مخالفین این شعار،از حوزه تاکتیکی با آن مخالفت کرده اند و هرگز مخالفت محتوایی با آن نداشته اند.
    برای نمونه آقای حبیب الله پیمان، مهم ترین مخالف این شعار اعلام کرده اند که «اکنون زمان طرح چنین شعاری نیست» بنابراین ایشان نیز به دنبال زمانی مناسب تر برای طرح شعار جمهوری ایرانی که بدون شک در عین سادگی تنها آرمان جنبش آزادی خواهی ایرانی است هستند.

    در حقیقت عمده نگرانیهای موجود در ارتباط با این شعار این است که می تواند بهانه ای برای سرکوب بیشتر و در عین حال دارای توجیه در عرصه بین المللی برای نظام کودتا ایجاد کند.

    ضمناً فراموش نکنیم که جنبش کنونی به جای شور انقلابی نیازمند شعور اصلاح گری (البته نه به شیوه پیشین) است.

    سبز باشید و پایدار

    پاسخحذف
  8. Afarin Bacheha
    Ma bayad be mardom yadavari konim jodayi siasat az din be nafe din ham hast va secular boodan be manaye hokumate gheire dinist na zede dini.
    ma do chiz mikhaim:
    hokomati gheire dini gheire idealogic be sabk hokoomathaye democratic emrooz ke afrad mohem keshvar hame mostaghiman ba ray mardom baraye 4 sal entekhab shan dar natije kesi oon bala ja khosh nemikone bemoone madamol omr
    dovom
    hokumati ke ba donya ghar nabashe hoghooghe hame adyan hame afrade basharo tebghe ghavanie beinolmelal be rasmiat beshnase va mesle hokumathaye comonisti keshvaro monzavi va isole nakone

    Dar zemn bedoonin age hokoomati ziad roo esteghlal takid kone dare dobare ye faribe bozorg mide mardomo chon hich keshvari 100% esteghlal nadare hata America va esteghlal chizi nist ke be harf bashe harche keshvaro abad taro ghavitar konim be noii be esteghlal nazdik tar mishim va ta oon moghe felan bayad zirbanaye farhangi o elmie keshvaremoono ghavitar konim ta hamoontor ke dar keshvari mesle france ye dorooghgoo mesle khomeini ya ahmadinejad hata yek sanye ham tahamol nemishe mardome Iran ham be oon sathe fekri dobare beresan oon vaght siasatmadara hesab kar dasteshoon miad adamhaye hesabi tar be moroor mian bala va mardom ham yad migiran hishkaso ziadi besh roo nadan va azash bot nasazan har siasat madar miad ye chand sal baraye mardom aragh mirize bad khosh oomadi nafar badi.

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد