۱۳۸۹ شهریور ۱۴, یکشنبه

تصویر اسلام و مسلمانها در ذهن «دیگران»


امروز یکبار دیگر به متنی برخوردم که بارها در اینترنت دیده ام، و احتمالا خیلی از شما هم دیده اید آن را، گرچه تاحال ترجمه ای از آن به فارسی ندیده ام. ایندفعه زیر یک ویدئوی یوتیوب در مورد سید قطب و افکاری که از او ماندند بود که این را دیدم -اینجا. گرچه همانطور که گفتم جاهای مختلفی این را پیدا میکنید، اغلب تحت عنوان «شما یک مسلمان هستید اگر...» و گاهی تحت عنوان های دیگر، اما در هر حال همیشه در رابطه با اسلام و مسلمانهاست، و دید غالبی که انسان غربی، لااقل انسان عامی غربی از اسلام و دنیای اسلام دارد را بیان میکند، که عمق زیادی ندارد، اما از آنجا که وسعت اجتماعیش بسیار است (یعنی بسیاری افراد دیدشان به این شبیه است) به هر حال موضوعی بسیار با اهمیت میشود.

شاید بعضی از شما بعد از دیدن متن تنها عکس العملتان عصبانیت باشد از کوته فکری آن، یا از اینکه دنیای اسلام به این بزرگی و با اینهمه فرهنگها و انواع و اقسام انسانهائی که در بر میگیرد را در چند خط تا این حد ساده انگارانه خلاصه کرده است. البته حق دارید، اما در عین حال بیائید به این هم فکر کنیم که هرچقدر هم این غیر واقعی باشد (ضمن اینکه در میزان «غیر واقعی» بودنش هم نباید زیاد اغراق کرد) در هر حال از آنجا که در ذهن بسیاری از مردم دنیا این «واقعیت دارد» پس در عمل حکم «واقعیت» پیدا میکند، چرا که عکس العمل خاصی را در آنها بر میانگیزد. مسئله متاسفانه اینجاست که آن اقلیت خشونت گرائی که موفق شده اند جهان اسلام و خیل مسلمین را در واقع به گروگان بگیرند و به اسم خودشان ثبت کنند چندان فاصله ای با آنچه در این متن توصیف شده ندارند متاسفانه، و کماکان هم تصور‌ عمده مردم دنیا از واقعیت اسلام را آنها دارند ایجاد میکنند. درست همانطور که رژیم خشونت طلب جمهوری اسلامی مردم ایران را تا همین سال گذشته گروگان داشت و عملا تصور جهانیان از اینکه ایرانی چه جور فردی هست را او تولید میکرد.

اجازه بدهید مقدمه چینی را طولانی تر نکنم و متنی که گفتم را خدمتتان عرض کنم. اصل انگلیسیش این است:‌

You're probably a Muslim if...
  • You wipe your ass bare handed, but consider bacon unclean.
  • You refine heroin for a living, but you think beer is immoral.
  • You have more wives than teeth.
  • You own a $1500 machine gun and a $5000 rocket launcher, but you can't afford shoes.
  • You think vests come in two styles: bullet proof and suicide.
  • You consider television dangerous, but carry hand grenades in your pocket.
  • You consider 9 year old girls as sex objects, but call uncovered women sluts.

و ترجمه فارسیش هم این:‌

شما احتمالا مسلمان هستید، اگر...
  • مدفوعتان را با دستتان پاک میکنید، اما معتقدید گوشت خوک کثیف است
  • خرج زندگیتان را باتولید هروئین در میآورید، اما معتقدید آبجو غیر اخلاقی است
  • تعداد زنانتان از تعداد دندانهایتان بیشتر است
  • یک اسلحه اتوماتیک 1500 دلاری و یک بازوکای 5000 دلاری دستتان است، اما پول خریدن یک جفت کفش ندارید
  • تا جائی که شما خبر دارید دو مدل جلیقه وجود دارد:‌ ضد گلوله، و انتحاری
  • معتقدید تلویزیون چیز خطرناکی است، اما توی جیبتان نارنجک دستی دارید
  • دختر 9 ساله را برای سکس مناسب میدانید، اما زنی که حجاب نداشته باشد را فاحشه میخوانید

وقتی شروع به نوشتن کردم هدفم این بود که یک متن کمابیش طولانی را اختصاص بدهم به بحثی در مورد این نکات و تلویحات و جنبه های مختلف آنها در دنیای امروز. اما حقیقتش بعد از ترجمه کردن اینها به نظرم رسید که فعلا همین را همینطور که هست ارائه بدهم، بدون اینکه نظر خودم را بنویسم، و در آینده اگر فرصتی شد به بحث جدی تری هم بپردازم. به گمانم اگر دیدن این متن و توجه به تصویری که دنیا از اسلام و مسلمانها دارد میگیرد حتی کمی هم برخی از ما را به فکر وادارد ارزش تکرار چنین متن سطحی را داشته باشد... از شنیدن نظرات شما در مورد این متن و جنبه های مختلف آن، و یا اینکه آیا اصلا بایستی به وجود چنین تفکراتی اهمیتی قائل شد یا خیر خوشحال خواهم شد.

۹ نظر:

  1. نه اهمیت نداره این چرندیات ارزش وقت تلف کردن ندارن

    پاسخحذف
  2. بر عکس خیلی هم زیاد اهمیت دارن که جدی بگیریم و بدونیم دنیا داره در باره مون چی فکر میکنه چون همین فکرا فردا میشن واقعیت کوچه بازار و سیاست و اقتصادی و تلویزیونی و روزنامه ای. حالا هی سرمورن زیر برف بکنیم چه فایده داره؟؟؟؟

    پاسخحذف
  3. salam
    dar morede dastshoyi ke rast migan bade ama gosht khok tayid shode ke angal dare
    oni ke in harfo zade etelaatesh kam bode
    abjo gheyre aghlaghiye ya harame ke male dovlate in harf bishtare harf ha az dovlat va sarane keshvare be nazare man ona chizayi migan ke az masolan keshvar shenidan hagh daran
    in harfha negareshe mardom kharej dar movrede ma daran kheyli ham moheme behtare ye tahavolati dar khod ijad konim...

    پاسخحذف
  4. یکی به این یارو بگه مسلموناپس از طهارت دستها را با صابون ميشورند.

    پاسخحذف
  5. ۷۰ سال پیش که صابوون نبود. تازه صابون رو هم غیرمسلمونا درست کردن

    پاسخحذف
  6. با سلام
    مصاحبه دو ماه پیش آقای علیزاده با اسلاوو ژیژک را دیشب در بالاترین لینک کردم منتظر نظر احتمالی شما درباره آن هستم.
    جاکسی

    پاسخحذف
  7. سلام. متاسفانه تصویر درستی عرضه شده است. مگر اسلام دستور نداده است که هر جا در تصرف شما است، مردمش یا باید مسلمان شوند، یا جزیه بدهند تا کشته شوند. ما شاهد همین جریان در کشور خودمان هستیم. پیروان ولایت فقیه، دیگران را- که مسلمان هم هستند اما ولایت فقیه را قبول ندارند- برده خود می دانند و هیچ حقی برای آنان قائل نیستند. سخنرانی های خمینی و خامنه ای پر است از این مطالب. در افغانستان هم دیدیم که چه کردند و چه می کنند. در عربستان هم که می بینیم. همین جا بد نیست اضافه شود که آن نارنجک، مسلسل، جلیقه ضد گلوله و انتحاری ساخته غرب است که بدست مسلمان متعصب داده شده است تا دنیایی را بخاطر مکتبش به خون بکشد و کارخانه های اسلحه سازی و شرکت های جنگ اداره کن غرب سر پا باشند.

    پاسخحذف
  8. با تشکر از تمام دوستانی که نظرات خودشان را اینجا نوشتند، پاسخ خاصی به هیچکدام از نظرهای شما به نظرم نمیرسد، اما ممنونم از اینکه اینجا با دیگران شریک شدید نظرتان را.

    پاسخحذف
  9. ژاکسی گرامی، ممنون از اطلاع رسانی. لینک شما و ویدئو را دیدم، بسیار جالب و مفید بود به نظرم، اما آنجا هم صحبت یا بحث خاصی در مورد آن نداشتم که بنویسم!

    پاسخحذف

اگر مطلب بیشتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما برای اطمینان از اسپم نبودن بررسی خواهد شد، اگر مطلب کمتر از هفت روز عمر دارد کامنت شما مستقیم منتشر خواهد شد